درمان صرع با ریزپمپهای دارورسان به مغز

درمان صرع با ریزپمپهای دارورسان به مغز

محققان علوم پزشکی تکنیک نوینی ابداع کرده اند که طی آن با نفوذ به اعماق مغز داروهای مؤثر برای درمان صرع مستقیما به سلولهای عصبی منتقل می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این شیوه نوین درمانی از ریزپمپ الکترونیکی و داروهای مؤثر در درمان صرع استفاده می شود. در این فرآیند دارو به وسیله ریزپمپ و بدون آنکه آسیبی به سایر سلولهای عصبی سالم مغز وارد شود به نقطه ای از این عضو پیچیده منتقل می شود که به تشخیص متخصصان عامل بروز حملات صرعی است.

این فناوری جدید پزشکی در آستانه آزمایش بر روی حیوانات آزمایشگاهی قرار دارد و در صورت موفقیت آزمایشات، فاز بعدی آن یعنی مطالعه بر روی نمونه های انسانی نیز آغاز می شود.

تاکنون داروهای بسیار اندکی به عنوان داروی مؤثر در بهبود حملات صرعی تولید و روانه بازارهای جهانی شده است. در این میان برخی از آنها اثرات جانبی خطرناکی نیز برای سایر سلولهای سالم مغز به همراه دارند و برخی نیز اثر مثبت قابل توجهی دربرندارند.

بررسی ها نشان می دهد حدود ۳۰ درصد از کل حدود ۵۰ میلیون فرد مبتلا به صرع در سراسر جهان مقاومت بالایی نسبت به داروهای فعلی این بیماری از خود نشان می دهند.

اکنون گروهی از محققان در نروژ تلاش می کنند تا شیوه درمانی مؤثری جهت درمان صرع ابداع کنند بدون آنکه آسیبی به سایر سلولهای عصبی سالم مغز وارد شود.

آنها در این فرآیند موفق به ساخت ریزپمپی شده اند که ۲۰ بار باریکتر از تار موی انسان است.

با به کارگیری جریان الکتریکی، مولکولهای باردار – که در این مورد به خصوص یونهای حامل دارو هستند – به سوی ناحیه مورد نظر از مغز بیماری مبتلا به صرع پمپاژ می شوند.

تعداد بازدید : 516

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید