یک استاد ایرانی برنده جايزه جهانی محيط زيست ۲۰۱۵ شد

یک استاد ایرانی برنده جايزه جهانی محيط زيست ۲۰۱۵ شد

استاد دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسی در رقابت با ۵۰۰ دانشمند برجسته محيط زيست جهان موفق به كسب عنوان برنده جايزه «ارنوس» در سال ۲۰۱۵ شد.

 به گزارش خبرگزاری مهر، دكتر سيد احمد ميرباقری درخصوص طرح تحقيقاتی خود كه منجر به دريافت اين جايزه جهاني محيط زيست شده است گفت: اخيرا با همكاري يكي از دانشجويانم در مقطع دكتري به نام نادر بيگلری جو، يك مدل رياضی ابداع كرديم كه اساس اين مدل بر شبيه سازی كيفيت آبهاي زيرزميني و پيش بينی شور شدن آنها در آينده است.

وي افزود: در اين مدل علمی، ابتدا كار را در دشت كاشان و به منظور سنجش آبهای زيرزمينی اين منطقه آغاز كرديم زيرا اين دشت در نزديكی درياچه قم قرار دارد و شوری درياچه مرتبا درحال پيشروی به سمت دشت كاشان است و منابع آب شيرين منطقه را تهديد می كند.

رييس دانشكده مهندسی عمران دانشگاه صنعتي خواجه نصير اضافه كرد: همين مدل رياضی را در مرحله دوم در دشت دامغان به كار گرفتيم و در آنجا نيز پارامترهاي كيفي و شوري آب را پيش بيني كرديم كه نتيجه اين تحقيق در قالب مقاله ای عملی در مجله آمريكايی تحقيقات منابع آب Water Resources Research به چاپ رسيد.

وي خاطرنشان كرد: پس از تكميل تحقيقات، مقاله ديگری درخصوص مدل رياضی شبيه سازي كيفيت آبهای زيرزميني تهيه كرديم كه اين مقاله نيز در مجله انرژی و محيط زيست آمريكا كه دارای ضريب نفوذ ۶ است منتشر شد.

ميرباقري تصريح كرد: ابداع همين مدل رياضي و چاپ مقاله مربوطه موجب شد در ۲۸ آوريل ۲۰۱۵ به عنوان برنده جايزه 'ارنوس' معرفي شوم.

وي يادآور شد: بيش از ۵۰۰ دانشمند برجسته محيط زيست در رقابت براي كسب اين جايزه جهاني محيط زيست رقابت داشتند و براي اولين بار است كه يك محقق ايراني موفق به دريافت آن مي شود.

مدل رياضي شبيه سازی كيفيت آبهای زيرزميني كه يك روش علمی و به دور از خطاهای تجربي است علاوه بر مشخص كردن وضعيت و كيفيت آبهای شيرين زيرزمينی، پيش بينی مي كند كه سفره های زيرزمينی در هر منطقه در چه بازه زمانی، شيرين باقی می مانند و چه زمانی به سمت شور شدن می روند.

پيش بينی وضعيت آبهای شيرين زيرزمينی در كشورهای مختلف دنيا به ويژه ايران كه در منطقه نيمه خشك واقع شده، از اهميت ويژه ای برخوردار است و نقش مهمی در سياست گذاری دولتها در حوزه هاي توسعه كشاورزی، شهری و صنعتی خواهد داشت.

تعداد بازدید : 500

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید