درخشش علوم پزشکی تهران در یک رتبه بندی جهانی/ رتبه کشورهای اسلامی

درخشش علوم پزشکی تهران در یک رتبه بندی جهانی/ رتبه کشورهای اسلامی

بنیانگذار ISC با اشاره به نتایج رتبه بندی دانشگاهها در نظام QS از رشد رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: این دانشگاه در دو رشته پزشکی و داروسازی جزء ۲۰۰ دانشگاه برتر است.

دکتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نتایج رتبه بندی QS که یکی از سه نظام رتبه بندی بین المللی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است بر اساس رشته های موضوعی منتشر شد. این رتبه بندی طیف وسیعی از رشته های موضوعی را در بر می گیرد. در رتبه بندی سال ۲۰۱۵ میلادی تعداد ۳۶ رشته مورد توجه قرار گرفته اند.

شاخص ها : شهرت دانشگاه، شهرت استخدام کنندگان فارغ التحصیلان دانشگاه و تاثیر پژوهش

بنیانگذار ISC درباره نتایج این رتبه بندی  گفت: رتبه بندی دانشگاهها در نظام QS براساس رشته های موضوعی از سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شده و شاخص های مورد توجه عبارتند از شهرت دانشگاه، شهرت استخدام کنندگان فارغ التحصیلان دانشگاه و تاثیر پژوهش

استاد علم اطلاعات دانشگاه شیراز افزود: رشته های سی و شش گانه در داخل حوزه هایی مانند هنرها و علوم انسانی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی و علوم اجتماعی قرار دارند.

وی خاطر نشان ساخت: کشورهای جهان نیز براساس قاره ها شامل آفریفا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، اقیانوسیه و آمریکای جنوبی رتبه بندی شده است.

به گفته بنیانگذار ISC در حوزه هنرها و علوم انسانی که رشته زبان های مدرن در آن رتبه بندی شده است رتبه دانشگاه تهران در بین ۳۰۰ دانشگاه ممتاز در دامنه ای بین ۳۰۰-۲۵۰ قرار دارد.

دانشگاه تهران در میان دانشگاه های برتر در رشته مهندسی عمران

وی بیان کرد: دانشگاه تهران در رشته مهندسی عمران نیز در بین دانشگاههای برتر قرار گرفته است. رتبه این دانشگاه در رشته مهندسی عمران در دامنه ای بین ۲۰۰-۱۵۰ قرار دارد.

دانشگاه علوم پزشکی تهران در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر جهان

مهراد افزود: در رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بین دانشگاههای علوم پزشکی آسیا دارای رتبه ای بین ۲۵۰-۲۰۱ است. در این رشته رتبه های تا ۴۰۰ معرفی شده است. دانشگاه استانبول، دانشگاه کبانگسان (مالزی)، دانشگاه ملایا (مالزی)، دانشگاه آقا خان در پاکستان، دانشگاه آنکارا، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه ملک سعود و دانشگاه پوترا در مالزی از کشورهای اسلامی همه بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارند.

وی گفت: دانشگاه مالایا با رتبه ای بین ۲۰۰-۱۵۱ تنها دانشگاه از کشورهای اسلامی است که پیش از دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد. رتبه اول آسیا در رشته پزشکی با امتیاز ۸۴/۵ به دانشگاه توکیو تعلق دارد.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی ادامه داد: در رشته داروسازی نیز دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به کسب رتبه در بین دانشگاههای ممتاز جهان شده است. در این رشته دانشگاه علوم پزشکی تهران به کسب رتبه ای بین ۱۵۰-۱۰۱ در آسیا نایل آمده است. دانشگاه علوم مالزی نیز در همین جایگاه نشسته است. رتبه دانشگاه ملک سعود بین ۲۰۰-۱۵۱ قرار دارد.

وی تاکید کرد: در رشته داروسازی تنها کشورهای ایران، مالزی، و عربستان سعودی در بین کشورهای اسلامی دارای دانشگاههای ممتاز است. رتبه اول داروسازی نیز در آسیا به دانشگاه توکیو تعلق دارد.

لزوم توجه دانشگاه ها به شاخص استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی 

این کارشناس رتبه بندی دانشگاهها درباره موقعیت سایر رشته های علمی سی وشش گانه در رتبه بندی گفت: جایگاه دانشگاههای کشور به ویژه دانشگاههای پژوهش محور در تعدادی از رشته های مهندسی، شیمی جایگاهی معتبر است، اما آنچه باعث می شود که دانشگاهها دز این نظام رتبه بندی کمتر از سایر بخش ها باشند نظام ثبت آماری است. مثلا، یکی از شاخص ها، شاخص شهرت استخدام کنندگان فارع التحصیلان دانشگاهی است. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید بررسی کند که آیا این دانشگاهها رکوردی از محل استخدام فارغ التحصیلان خود دارند؟ گر چه این کارنسبتا سخت و دشوار است، با وجود این شاخص مهمی در راستای اعتبار فارغ التحصیلان محسوب می شود.

به گفته استاد دانشگاه شیراز: استخدام فارغ التحصیلان در شرکتهای معروف داخلی و خارجی نشان دهنده اعتبار دانشگاهها است. شرکتها معمولا فارغ التحصیلانی را جذب می کنند که به اعتبار دانشگاه محل تحصیل ممتاز  و برجسته اند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه شاخص های رتبه بندی از نظامی به نظام دیگر متفاوت است. باید منتظر ماند و نتیجه رتبه بندی های تایمز و شانگهای را نیز دید.

تعداد بازدید : 548

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید