حل معمای لکه های یک سیاره کوتوله با کمک مردم

حل معمای لکه های یک سیاره کوتوله با کمک مردم

از سرس به عنوان شاخص ترین سیاره کوتوله منظومه شمسی یاد می کنند اما همین جرم کوتوله اخترشناسان را سردرگرم کرده و حالا دست به دامان مردم سراسر جهان شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وجود نقاط سفید رنگ گیج کننده در سطح Ceres اخترشناسان را متحیر کرده است. آنها دریافته اند که این نقاط درخشان درحقیقت انعکاسی از نور خورشید به شمار می آید اما اینکه علت شکل گیری این نقاط چیست همچنان معمایی حل نشده باقی مانده است.

تازه ترین تصاویر به دست آمده از سیاره کوتوله Ceres که توسط کاوشگر Dawn به زمین ارسال شده است هنوز نتوانسته به اخترشناسان در شناسایی دقیق علت شکل گیری این نقاط سفیدرنگ کمکی کند. این تصاویر در بازه زمانی ۹ روزه از ششم تا پانزدهم ماه مه ثبت و راهی زمین شده است.

اخترشناسان پس از مطالعه دقیق این تصاویر بیش از گذشته از این نکته مطمئن شده اند که نقاط سفید رنگ سیاره کوتوله Ceres درحقیقت انعکاس نور خورشید هستند.

حالا ناسا از عموم مردم جهان خواسته تا حدس و گمان خود درباره علت شکل گیری این نقاط را مطرح کنند: آتشفشان، آبفشان، صخره، یخ، رسوبات نمکی و سایر موارد.

تاکنون ۳۷ درصد از افرادی که در نظرسنجی ناسا شرکت کرده اند گزینه «سایر موارد» را انتخاب کرده اند  که شاید منظورشان کلنی بیگانگان باشد.

«یخ» ۳۰ درصد آرا را به دست آورده و ۱۰ درصد نیز حدس می زنند «آتفشفشان» باشد.

سیاره کوتوله Ceres بزرگترین جرم فضایی عضو کمربند سیارکی در حد فاصل مریخ و مشتری محسوب می شود و اخترشناسان آن را سیارک و در عین حال سیاره کوتوله به شمار می آورند.

تعداد بازدید : 538

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید