حمایت از شرکتهای دانش بنیانی که مهندسی معکوس را پشت سر گذاشته اند

حمایت از شرکتهای دانش بنیانی که مهندسی معکوس را پشت سر گذاشته اند

دبیر ستادتوسعه فناوری نفت، گاز و ذغال سنگ گفت: برای ارتقا سطح تکنولوژی تصمیم داریم از شرکتهای دانش بنیانی که مرحله مهندسی معکوس را پشت سر گذاشته اند حمایت کنیم.

جعفر توفیقی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری می تواند در طرح های ملی حوزه ازدیاد برداشت نفت همکاریها و حمایت هایی داشته باشد، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بیشتر طرح هایی که به معاونت علمی مراجعه می کنند در حوزه ساخت تجهیزات برای ازدیاد برداشت نفت مانند دکل های حفاری و تجهیزات مربوط به آن هستند.

وی با بیان اینکه تا کنون پروژه کلانی برای ازدیاد برداشت به ما ارائه نشده است، اظهار داشت: منتظر هستیم تا پروژه های کلان در قالب طرح هایی که طی آن وزارت نفت با دانشگاهها قرارداد منعقد کرده است، به صورت جدی آغاز به کار کنند. به دلیل آنکه این طرح تجربه اول کشور به شمار می رود، طبیعی است که با مشکلاتی روبرو شوند.

وی در خصوص استفاده از محققان داخلی در حوزه ازدیاد برداشت نفت گفت: البته برخی شرکت ها در مسیر توسعه تکنولوژی خود با مشاوران خارجی و شرکت های همتای خودشان ارتباط دارند که این ارتباطات برای انتقال تکنولوژی خوب است.

توفیقی با تاکید بر اینکه ما در بحث تکنولوژی باید ارتباطات خود را با کشورهای دیگر گسترش بدهیم، گفت: البته ارتباطات محدودی که برخی شرکت ها با محققان خارجی دارند باید در مواردی تقویت شود و اگر ما خواهان حرکت در مسیر تکنولوژی در سطوح بالاتر هستیم باید ارتباطات بین المللی را افزایش دهیم.

وی افزود: اکنون کشور ما در مسیرمهندسی معکوس است و این سطحی از توانمندی تکنولوژی است که توصیه می شود کشورهای در حال توسعه از این مسیر شروع کنند تا زودتر به توانمندی های اصلی برسند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نواوری صنعت نفت گاز ذغال سنگ گفت: برای اینکه در آینده به سطوح بالاتر تکنولوژی برسیم باید همکاریهای بین المللی را گسترش دهیم و از شرکت هایی که در حوزه مهندسی معکوس فعالیت می کنند، حمایت هایی داشته باشیم.

وی در خصوص فعالیت های ستاد توضیح داد: اتفاقا این خط کاری ما در ستاد است تا شرکت هایی که مراحل مهندسی معکوس را پشت سرگذاشته اند را حمایت بکنیم تا آنها بتوانند تحقیق و توسعه خود را تقویت کنند. همچنین اگر لازم است با شرکت های خارجی برای انتقال تکنولوژی در ارتباط باشند که زودتر به سطح بالاتری برسند ستاد  به تسهیل این ارتباطات کمک می کند.

توفیقی با اشاره به اینکه ما شرکت های صاحب تکنولوژی را می شناسیم که می توانند به شرکت های داخلی،  دانش خود را در زمینه نفت، گاز  و ذغال سنگ انتقال دهند، گفت:امریکا، اروپا و روسیه ظرفیت های خوبی در این زمینه دارند و ما می توانیم برای توسعه تکنولوژی در کشور با آنها در ارتباط باشیم.

تعداد بازدید : 549

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید