کشف مولکول عامل ناباروری و بلوغ زودرس

کشف مولکول عامل ناباروری و بلوغ زودرس

محققان دانشگاه واشنگتن موفق به کشف و شناسایی مولکولی شده اند که از آن با عنوان مولکولی کلیدی در ناباروری و بلوغ زودرس یاد می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تحقیقات بسیاری برای کشف علت ناباروری انجام شده اما اکنون محققان امریکایی مولکول اصلی و کلیدی که می تواند در ناباروری یا بلوغ زودرس نقش داشته باشد را کشف کرده اند. محققان امیدوارند تا با کمک این مولکول بتوانند به راه حل های جدیدی برای درمان ناباروری دست پیدا کنند.

این مولکول یک رشته کوچک از  RNA است که آن را U۱۷ snoRNA نام گذاری کرده اند. این مولکول با اختلال در ترشح هورمون های استروئیدی می تواند ناباروری یا بلوغ زودرس را به دنبال داشته باشد.

RNA (مخفف اسیدریبونوکلئیک) یک ترکیب پیچیده با وزن مولکولی بالاست که در ساخت پروتئین‌ های سلولی نقش دارد.  RNA همچنین در برخی از ویروس‌ ها به جای DNA (اسید دزوکسی ریبونوکلئیک)‌ نقش حامل رمزهای ژنتیکی را ایفا می‌ کند. ساختار RNA از اشکال حلزونی تا زنجیره‌ های غیر مارپیچی متفاوت است.

Daniel S. Ory، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید:« محققان تا پیش از کشف چنین وظیفه ای بر این باور بودند که مولکول های snoRNA تنها در تولید پروتئین نقش دارند اما مطالعات اخیر نشان داد که این مولکول در ترشح هورمون های جنسی نیز نقش به سزایی را ایفا می کند. این موضوع در حالی است که این مولکول می تواند نقش های بیشتری را نیز داشته باشد که تاکنون کشف نشده و از آنها اطلاعی نداریم در نتیجه تحقیقات بیشتر در این رابطه ادامه دارند

بررسی عملکرد این مولکول در موش ها نشان داد که موش ها در هنگام تولد از میزان قابل توجهی از این مولکول برخوردار بودند اما میزان این مولکول با رشد موش ها نسبت عکس داشته و کاهش پیدا می کند. زمانی که موش ها به هشت هفتگی می رسند، سطح مولکول U۱۷ snoRNA کاهش پیدا می کند تا ترشح هورمون های استروئیدی مانند پروژسترون یا تستوسترون آغاز شود.

تعداد بازدید : 586

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید