۲۵۰ نشریه علمی نامعتبر شدند/ اقدامات جهت جلوگیری از تخلف علمی

۲۵۰ نشریه علمی نامعتبر شدند/ اقدامات جهت جلوگیری از تخلف علمی

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه لیست نشریات نامعتبر علمی تهیه شده، گفت: وزارت علوم پنج راهکار را برای جلوگیری از تخلفات علمی اجرا کرده است.

وحید احمدی در خصوص برنامه وزارت علوم جهت جلوگیری از تخلف و تقلب در نشریات علمی به خبرنگار مهر گفت: لیست نشریات نامعتبر تهیه شده که این نشریات حدود ۲۵۰ نشریه خارجی هستند و حتی بعضی از آنها ممکن است ISI باشند.

وی با بیان اینکه در وزارت علوم برای جلوگیری از این تخلفات در نشریات علمی به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی پرداخته ایم، افزود: همچنین کارگروه تخصصی برای بررسی و تعیین و تشخیص تخلف علمی تشکیل دادیم تا در این راستا تخلفات مورد پیگیری قرار بگیرند.

به گفته احمدی مصادیق تخلفات پژوهشی که به مهمترین مصادیق متداول در ارتباط با سرقت علمی، عدم رعایت مالکیت معنوی، جعل، داده ­سازی و غیره پرداخته شده نیز  تهیه و ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ما برای جلوگیری از این تخلفات و کپی کردن مقالات به حمایت و تاکید بر استفاده از نرم افزارهایی همانند «جو» پرداخته ایم.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: اکنون در حال تهیه پیش نویس لایحه قانونی برخورد با تخلفات پژوهش در خارج از دانشگاه هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون آماری از تخلفات و تقلب ­های صورت گرفته نشریات علمی به دست آمده است یا خیر، گفت: گزارش ها و نمونه­ هایی وجود دارد، اما آمار تجمیعی مشخص وجود ندارد.

تعداد بازدید : 459

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید