آغاز کشفیات جدید «افقهای نو»/ پلوتو بزرگتر از تصورات قبلی است

آغاز کشفیات جدید «افقهای نو»/ پلوتو بزرگتر از تصورات قبلی است

کاوشگری که ابعادی در حد و اندازه یک پیانو دارد حالا در متن یکی از تاریخی ترین مأموریتهای فضایی ناسا قرار داشته و کشفیات آن زودتر از تصور قبلی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاوشگر «افقهای نو» ناسا حالا در متن مهمترین مأموریت چند سال اخیر صنعت فضایی جهان قرار دارد. این فضاپیمای روباتیکی پس از سفری که نزدیک به یک دهه به طول انجامیده به پلوتو رسیده است، سیاره کوتوله ای که تا سال ۲۰۰۶ یکی از ۹ سیاره منظومه شمسی بود اما با تعریف جدیدی که از سیارات از سوی اتحادیه بین المللی اخترشناسی ارایه شد از این مجموعه خارج و به عنوان سیاره کوتوله و همچنین نخستین گروه از مجموعه «اجرام فضایی فرانپتونی» در طبقه بندی جدیدی قرار گرفت.

درحالی که تنها چند ساعت دیگر این فضاپیمای بدون سرنشین رسما وارد محدوده پلوتو می شود، ناسا از کشفیات جالبی خبر داده که توسط این کاوشگر صورت گرفته است.

تا پیش از این دانشمندان حدس می زدند که این جرم فضایی دارای قطب یخی باشد اما حالا آنها با قاطعیت در این خصوص صحبت می کنند. نیتروژن و متان یخ زده این مناطق خاص را تشکیل داده اند.

همچنین دانشمندان متوجه شده اند که پلوتو بزرگتر از تصورات قبلی آنهاست. به دلیل وجود اتمسفر در اطراف سیاره، تخمین اندازه آن کار دشواری بوده است. دانشمندان پیشتر برآورد کرده بودند که قطر این سیاره کوتوله ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلومتر باشد اما حالا مشخص شده که این جرم فضایی تقریبا ۲۳۷۰ کیلومتر است یعنی برآوردی که به حداکثر تصور قبلی نزدیک است.

در عین حال آنچه که بیش از هر کشف تازه دیگری برای ناسا حیرت انگیز بوده گریز سریع اتمسفر رقیق پلوتو است.

دانشمندان این آژانس فضانوردی حالا متوجه شده اند که اتمسفر نازک و رقیق پلوتوسریعتر از تصورات قبلی در حال گریز به اعماق فضاست.

طی ساعات آینده هرچه کاوشگر افقهای نو بیشتر به پلوتو نزدیک شود، اطلاعات ارزشمند بیشتری از آن فاش می کند.

تعداد بازدید : 544

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید