۱۷۳طلایه‌دار علم ایران شناسایی شدند/ علوم پایه نخبه پرورترین گروه

۱۷۳طلایه‌دار علم ایران شناسایی شدند/ علوم پایه نخبه پرورترین گروه

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در حال حاضر تعداد ۱۷۳ نفر از نخبگان علمی کشور در زمره دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته اند.

دکتر محمدجواد دهقانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: شناسایی نخبگان از اهمیت بسزائی برخوردار است و کشورهای پیشرفته علمی برای جذب نخبگان از سراسر دنیا برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنند که باعث شده است این کشورها به بزرگترین مقصد برای مهاجرت نخبگان علمی دنیا تبدیل شوند.

وی اظهار داشت: نخبگان ۱ درصد برتر دنیا، ۱۴ درصد از کل علم دنیا را تولید می کنند و همین گروه ۲۴ درصد از کل استنادهای دنیا را دریافت می کنند.

وی افزود: پایگاه طلایه داران علم ISI (http://pesi.isc.gov.ir) فهرست دانشمندان ۱درصد برتر دنیا را فراهم آورده است، هر چند مبتنی بر اصول علم سنجی می توان تا  ۲۰درصد پژوهشگران   برتر دنیا را در زمره نخبگان برتر علمی دنیا قرار داد. درواقع ۲۰درصد از محققان برتر دنیا ۶۶درصد از علم دنیا را تولید کرده و همچنین ۸۵درصد از استنادهای دنیا را دریافت می کنند. 

سرپرست ISC گفت: معیار انتخاب پژوهشگران برتر تعداد استنادهای صورت گرفته به آنها از طرف سایر پژوهشگران است. بر همین اساس پژوهشگرانی که توانسته اند براساس تحقیقات خود به بالاترین سطح اعتبار بین المللی دست یابند در دسته دانشمندان ۱درصد و ۲۰درصد برتر دنیا قرار می گیرند.

وی خاطرنشان کرد: طلایه داران علم ISI نویسندگان را برحسب دامنه فعالیت علمی شان در رشته های موضوعی ۲۲ گانه قرار می دهد. به این منظور تنها فعالیت نویسندگان در ۱۰ سال اخیر در محاسبات لحاظ می شود. نویسندگان هر رشته بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده اند مرتب سازی و سپس ۱درصد برتر به عنوان نخبگان علمی معرفی می شوند.

دهقانی افزود: فهرست فراهم آوری شده توسط طلایه داران علم ISI بدون اشکال نیست، زیرا هر نویسنده برحسب حرف اول نام و نام کامل خانوادگی هویت بخشی می شود. به عنوان مثال، حمید رضا احمدی به صورت  HR Ahmadi ثبت می شود. یک نام می تواند به چندین نفر اطلاق شود و یا نام یک فرد می تواند با املاهای مختلفی نگارش شده باشد. این دو مسئله در طلایه داران علم ISI به دلیل هزینه بالای پردازش اطلاعات نادیده گرفته شده است

وی گفتپایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) بر روی هر نام شناسایی شده در طلایه داران علم ISI پردازش های مختلفی را انجام داده است. بدین ترتیب تعداد ۱۷۳ نفر شناسایی و در نتیجه به طور تقریبی فهرست کاملی از نخبگان علمی کشور را تهیه کرده است. 

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) گفت: بر اساس آمار بدست آمده، توزیع دانشمندان در رشته های مختلف یکسان نیست. به طوری که ۵۰.۸ درصد این دانشمندان متعلق به حوزه علوم پایه هستند. بعد از علوم پایه، علوم پزشکی دارای بیشترین تعداد دانشمند است که شامل ۲۱.۴ درصد آنها می شود.

وی افزود: به لحاظ سهم حاصل از نخبگان، دانشمندان علوم فنی و مهندسی در جایگاه سوم قرار داشته و ۲۱ درصد دانشمندان تاثیر گذار علمی کشور متعلق به این حوزه هستند. علوم کشاورزی ۶.۴ درصد از نخبگان بین المللی کشور را در اختیار دارد و تنها ۰.۶ درصد از این نخبگان مربوط به حوزه علوم اجتماعی و انسانی هستند. 

دهقانی افزود: از مجموع دانشمندان برتر ۵۰ درصد متعلق به دانشگاه های جامع، ۲۳ درصد مربوط به دانشگاه های صنعتی، ۲۱ درصد مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی، ۳ درصد مربوط به پژوهشگاه ها، و ۳ درصد متعلق به دانشگاه های آزاد و پیام نور است.

وی یادآور شد: در بین دانشگاه های جامع، دانشگاه های تهران، شیراز، تربیت مدرس، اصفهان، شهید بهشتی، تبریز، مازندران و بوعلی سینا به ترتیب دارای بیشترین تعداد نخبگان هستند. در بین دانشگاه های صنعتی، دانشگاه صنعتی شریف، اصفهان، امیرکبیر، علم و صنعت ایران و نوشیروانی بابل بیشترین تعداد دانشمند تاثیر گذار شناسایی شده اند.

سرپرست ISC اظهار داشتچهار پژوهشگاه به نسبت مساوی دارای نخبگانی در سطح یک درصد بین المللی هستند که شامل پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و پژوهشگاه علوم و فناوری رنگ است.

تعداد دانشمندان تاثیر گذار شناسایی شده در هر دانشگاه 

نام دانشگاه/موسسه

 تعداد دانشمند در هر دانشگاه

دانشگاه علوم پزشکی تهران

۲۱

دانشگاه تهران

۱۸

دانشگاه صنعتی شریف

۱۲

دانشگاه شیراز 

۸

دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی اصفهان

۷

دانشگاه صنعتی امیر کبیر، شهید بهشتی، اصفهان

۶

دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه آزاد اسلامی

۵

دانشگاه تبریز، بوعلی همدان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،دانشگاه مازندران

۴

دانشگاه یزد،کاشان،گیلان، رازی کرمانشاه و صنعتی بابل

۳

دانشگاه صنعتی شیراز، فردوسی مشهد، خلیج فارس، سمنان، خوارزمی ، تحصیلات تکمیلی فناوری پیشرفته، یاسوج، علوم پزشکی شیراز و تبریز

۲

 

دهقانی خاطرنشان کرد: مطابق جدول نشان داده شده، در حوزه علوم پایه دانشگاههای تهران، شیراز و اصفهان دارای بیشترین تعداد نخبگان هستند. در حوزه علوم پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی شیراز و علوم پزشکی تبریز دارای بیشترین تعداد نخبگان هستند. در حوزه علوم کشاورزی دانشگاه تهران دارای بیشترین تعداد نخبه است. در حوزه فنی و مهندسی دانشگاه های صنعتی شریف، تهران، صنعتی اصفهان، امیرکبیر، نوشیروانی بابل، صنعتی شیرازو دانشگاه علم و صنعت ایران دارای بیشترین تعداد نخبگان هستند.

حوزه موضوعی

   نام دانشگاه/موسسه 

  تعداد نخبه علمی در هر دانشگاه

علوم اجتماعی و انسانی

  دانشگاه خوارزمی   

۱

علوم پایه

دانشگاه شیراز و تهران

۷

دانشگاه اصفهان

۶

دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی

۵

دانشگاه تربیت مدرس، صنعتی شریف و مازندران

۴

دانشگاه کاشان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، رازی، بوعلی سینا، تبریز و یزد

۳

دانشگاه تحصیلات تكمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، دانشگاه گیلان و یاسوج

۲

دانشگاه کردستان، فردوسی مشهد، صنعتی مالک اشتر، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، بین المللی امام خمینی (ره)، پیام نور، الزهرا، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، علوم و فناوری رنگ، دانشگاه زنجان، سمنان، خوارزمی، سیستان و بلوچستان، خلیج فارس

۱

علوم پزشکی

 دانشگاه علوم پزشکی تهران

۲۱

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۴

دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تبریز

۲

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مازندران، مشهد، اصفهان، زاهدان، زنجان، شهید بهشتی و دانشگاه تربیت مدرس

۱

علوم کشاورزی

دانشگاه تهران   

۶

دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه بوعلی سینا، شیراز، فردوسی مشهد و پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

۱

 فنی و مهندسی

دانشگاه صنعتی شریف

۸

دانشگاه تهران

۵

دانشگاه صنعتی اصفهان

۴

دانشگاه صنعتی امیرکبیر و صنعتی نوشیروانی بابل

۳

دانشگاه صنعتی شیراز و دانشگاه علم و صنعت ایران 

۲

دانشگاه محقق اردبیلی، گیلان، خلیج فارس، خواجه نصیر الدین طوسی، تربیت مدرس، شهید باهنر کرمان، شهید بهشتی، سمنان و تبریز

۱

تعداد بازدید : 486

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید