سم لبنیات با باکتریهای مفید پروبیوتیک حذف می شود

سم لبنیات با باکتریهای مفید پروبیوتیک حذف می شود

محققان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در تلاش هستند تا با استفاده از باکتری های مفید پروبیوتیک، سم آفلاتوکسین موجود در برخی از لبنیات را حذف کنند.

محبوبه سرابی، عضو هیات علمی گروه زیست فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعاریف مختلفی در سازمان ملل متحد و دیگر سازمان های جهانی از امنیت غذایی وجود دارد، گفت: زمانیکه مردم به غذای کافی، سالم و اقتصادی دسترسی داشته باشند و در پی آن زندگی خوبی را تجربه کنند، امنیت غذایی در کشور حاکم است.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد امنیت غذایی در کشور حاصل شود باید مواد غذایی به اندازه کافی وجود داشته باشد، افزود: امنیت ملی یک کشور با امنیت غذایی آن کشور در ارتباط است از این رو «امنیت غذایی» یک موضوع مهم به شمار می رود چراکه فرهنگ، اخلاق ، فلسفه و ...می تواند در امنیت غذایی تاثیرگذار باشد.

سرابی با بیان اینکه در ایران اطلاعات دقیقی از میزان امنیت غذایی نیست، بیان کرد: سازمان خواروبار و کشاورزی پیشنهاد کرده که کشورهای در حال توسعه از جمله ایران باید در سال ۲۰۳۰هفتاد درصد تولیدات غذایی را جهت دستیابی به امنیت غذایی بیشتر کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر امنیت غذایی، ایمنی غذایی نیز از مباحث مهم در این حوزه است، عنوان کرد: از سوی دیگر «ایمنی غذایی» مهم است، چرا که سلامت جامعه جهانی با ایمنی غذایی به صورت کامل در ارتباط است و اگر ایمنی غذایی در کشور نباشد، دولت باید هزینه های زیادی را برای درمان ناشی از مشکلات عدم ایمنی غذایی صرف کند.

سرابی افزود: هر ساله تعداد زیادی از افراد در کشورهای صنعتی از بیماری های ناشی از غذا رنج می برند و طبق آمار جهانی، وقوع مسمومیت در کشورهای در حال توسعه ۱۳ درصد بیشتر از کشورهای صنعتی است.

سرابی با بیان اینکه مواد غذایی می تواند آلودگی های شیمیایی، میکروبی و فیزیکی داشته باشد، اظهار داشت: آلودگی های فیزیکی در لحظه خود را نشان می دهند ولی آلودگی های شیمیایی ممکن است تا سال ها اثرات مستقیمی را ظاهر نسازد و گاهی بر حسب نوع آلودگی شیمیایی و شدت آن ممکن است مستقیما بروز کنند. اگر غذا سالم باشد و انرژی لازم برای بدن فرد فراهم کند، خطر ابتلا به بیماری کاهش می یابد.

عضو هیات علمی گروه زیست فناوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: در این پژوهشکده بنا داریم تا با تحقیقاتی که انجام می دهیم گامی در جهت افزایش امنیت و ایمنی غذایی برداریم.

سرابی افزود: از سال گذشته تحقیقات بر روی طرح «استفاده از پروبیوتیک ها درکاهش آفلاتوکسین شیر با استفاده از بستر ثابت» آغاز شده است.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات انجام شده، پروبیوتیک ها قادر هستند که سموم آفلاتوکسین را جذب کنند، ادامه داد: از این رو به این فکر افتادیم تا با استفاده از پروبیوتیک ها به کاهش یا حذف سم آفلاتوکسین شیر و مابقی لبنیات بپردازیم.

وی افزود: اکنون بنا داریم ستون ثابتی را در کارخانه تولید لبنیات طراحی کنیم تا با استفاده از باکتری پروبیوتیک قبل از اینکه شیر به مرحله تولید برسد، میزان آفلاتوکسین آن کاهش یافته و در نهایت شیر عاری از این سم تولید شود.

به گفته وی، اکنون این طرح درمرحله آزمایشگاهی است و امیدواریم که به زودی اجرایی شود.

تعداد بازدید : 509

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید