ساخت نانوحسگری با قابلیت اندازه گیری گاز دی اکسیدکربن

ساخت نانوحسگری با قابلیت اندازه گیری گاز دی اکسیدکربن

محققان سوئیسی موفق به ساخت حسگر گازی شده اند که از قابلیت اندازه گیری گاز دی اکسید کربن در غلظت های کم برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان با استفاده از ساختاری جدید موفق به ساخت حسگری شده اند که غلظت گاز دی اکسید کربن  CO۲ را شناسایی و اندازه گیری می کند. این حسگر از اندازه ای کوچک اما ساختاری ساده برخوردار است. این نانوحسگر حاصل همکاری یک تیم تحقیقاتی از ETH زوریخ و همینطور همکاری محققانی از موسسه «ماکس پلانک» آلمان است. این حسگر از تفاوت های ویژه ای با حسگرهای فعلی برخوردار است که از میان آنها می توان به ساختاری ساده و همینطور مصرف انرژی محدود آن اشاره کرد.

این حسگر در ابعادی در اندازه یک تراشه ساخته شده است. پایه اصلی این کامپوزیت از رشته های زنجیره ای مولکولی یا همان پلیمر است که از نمک هایی با نام سیال یونی ساخته شده و در دمای محیط به صورت مایع است. محققان برای ساخت این حسگر نوعی از نانوذرات معدنی را درون این پلیمر قرار داده تا نانوذرات با دی اکسید کربن برهمکنش نشان دهند.

زیرا پلیمر یا نانوذرات به تنهایی قادر به عبور الکتریسته از خود نیستند اما زمانی که این دو در نسبت های مشخص با یکدیگر ترکیب شوند، می توان هدایت الکتریکی نانو کامپوزیت ها را افزایش داد.

جریان یا هدایت الکتریکی این نانوکامپوزیت ها در دمای اتاق به غلظت CO۲ بستگی دارد. این موضوع در حالی است که در حسگرهای فعلی، مواد شیمیایی استفاده شده و برای فعالیت نیاز به گرم شدن دارند.

تعداد بازدید : 535

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید