افزایش طول عمر پیوند کلیه با سلول‌های بنیادی

افزایش طول عمر پیوند کلیه با سلول‌های بنیادی

محققان پژوهشگاه رویان در صدد هستند با استفاده از سلول های بنیادی طول عمر پیوند کلیه را افزایش دهند تا بدین وسیله آسیب های روانی و هزینه های جراحی های کلیه نیز کاهش پیدا کند.

دکتر رضا مقدس علی، عضو هیات علمی و مسئول گروه تحقیقاتی کلیه پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان در خصوص طرح «ارزیابی اثر تزریق سلولهای بنیادی مزانشیمی اتولوگ مغز استخوان انسان در گیرنده پیوند کلیه الوگرافت به منظور کاهش دوز داروهای سرکوب کننده ایمنی» به  خبرنگار مهر  گفت: رد پيوند حاد يا مزمن‌ كليه‌ از جمله‌ مشكلات‌ عمده‌ گيرندگان‌ پيوند است که به‌ منظور كاهش‌ رد پيوند در گيرندگان‌ كليه‌، معمولا از رژيمهای دارويی به‌ ويژه‌ داروهای سركوبگر ايمنی استفاده‌ می شود .

وی ادامه داد: علاوه بر پرهزينه بودن‌ اين‌ داروها، پروسه‌ رد پيوند كاملا مرتفع‌ نشده‌ و از سوی ديگر به‌ علت‌ سركوب‌ سيستم‌ ايمنی در فرد، ميزان‌ ابتلاء به‌ بيماريهای عفونی در گيرندگان‌ پيوند افزايش‌ می يابد‌.

به گفته وی، مطالعات‌ نشان‌ داده‌اند كه‌ در تعداد زيادی از گيرندگان‌ پيوندكليه‌، با گذشت‌ زمان، كليه‌ پيوندی توانايی خود را به‌ علت‌ رد مزمن‌ پيوند از دست‌ داده‌ و بيماران‌ به‌ تدريج‌ به‌ دياليز بر می گردند يا نيازمند پيوند مجدد خواهند شد. 

مقدس علی افزود: رد پيوند و استفاده‌ مجدد از دياليز  سبب‌ آسيب‌ روحی و روانی بيماران‌ می شود و همچنين‌ هزينه‌ مجدد پيوند كليه‌ نیز بسيار سنگين‌ است. از این رو تزريق‌ سلولهای بنيادی مزانشیمی موجود در مغز استخوان‌ فرد گیرنده پیوند، همزمان‌ و يا پس‌ از پيوند كليه‌، سبب‌ القاء تحمل نسبت‌ به‌ بافت‌ پيوندی شده و بدین ترتیب میزان مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و‌ رد پيوند كاهش‌ می یابد ضمن اینکه طول‌ عمر پيوند در بيماران‌ افزايش‌ خواهد یافت.

مسئول گروه تحقیقاتی کلیه پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان عنوان کرد: به همین دلیل تحقیقاتی را در این پژوهشکده آغاز کرده ایم تا با استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی بتوانیم میزان مصرف داروهای سیستم ایمنی را کاهش داده و بقای پیوند کلیه را در بیماران افزایش دهیم.

وی افزود: اکنون فاز مطالعاتی این طرح رو به اتمام است و بنا داریم که  فاز اجرایی اولین کارآزمایی بالینی را با استفاده از این سلول ها به دنبال پیوند کلیه در انسان آغاز کنیم.

وی بیان کرد: اجرایی و به نتیجه رسیدن این طرح حدود سه سال طول خواهد کشید. 

تعداد بازدید : 504

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید