کشف دو حفره بزرگ شهاب سنگی در سوئد

کشف دو حفره بزرگ شهاب سنگی در سوئد

دانشمندان از کشف دو حفره مرموز در سوئد خبر داده اند که می تواند یافته های زمین شناسی درباره تاریخ سیاره مادر را متحول کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به عقیده دانشمندان این دو حفره در نتیجه برخوردهای شهاب سنگی با زمین درحدود ۴۶۰ میلیون سال پیش ایجاد شده اند.

دانشمندان یکی از این حفره ها را در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب «اوسترسن» سوئد کشف کرده اند. بزرگی دهانه این حفره بالغ بر ۷.۵ کیلومتر است. همچنین حفره دوم در فاصله ۱۶ کیلومتری حفره نخست و با قطر دهانه حدود ۷۰۰ متر شناسایی شده است.

به گفته دانشمندان، حدود ۴۷۰ میلیون سال پیش دو سیارک بزرگ در کمربند سیارکی منظومه شمسی (حد فاصل مریخ و مشتری) به یکدیگر برخورد کردند که در نتیجه آن قطعات ریز و درشت زیادی به فضای اطراف پرتاب شد. بسیاری از این قطعات به زمین اصابت کرده و این دو حفره تازه کشف شده نیز محصول همین اصابت فضایی بوده است.

مکانی که این دو حفره در آن کشف شده Jamtland نام دارد که در زمان اصابت صخره های فضایی به زمین در زیر آب بوده است. برآورد می شود ارتفاع آب بالای این منطقه در حدود ۵۰۰ متر بوده باشد.

نکته جالب توجهی که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است، شکل گیری نسبتا همزمان این دو حفره بزرگ بوده است که در نوع خود پدیده ای نادر به شمار می آید.

تعداد بازدید : 464

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید