ساخت اولین روبات تعاملی که توجه کابرانش را جلب می‌کند

ساخت اولین روبات تعاملی که توجه کابرانش را جلب می‌کند

محققان ژاپنی موفق به ساخت روباتی شده اند که توجه کاربرانش را به خود جلب می کند تا بازده فعالیت و راندمان کاری آنها افزایش پیدا کند.

 محققان ژاپنی دانشگاه Toyohashi موفق به ساخت روباتی با نام Talking-Ally شده اند تا در زمانی که شما در حال صحبت کردن با کسی هستید اما شخص مقابل توجهی به صحبت های شما ندارد، کاربر خود را متوجه می کند که صحبت هایش را نیمه تمام باقی بگذارد و تا زمانی که شنونده توجه اش به صحبت های شما جلب نشده، صحبت های خود را ادامه ندهید.

ساخت این روبات در حالی است که اولین روبات تعاملی محسوب می شود که از چنین قابلیت و ویژگی برخوردار شده است.

روبات Talking-Ally با دنبال کردن نگاه کاربرانش و همینطور مکالمه آنها پی به این موضوع می برد که آیا کاربرانشان توجهشان به صحبت ها یا فعالیت هایی که در حال انجام بود، هست یا خیر؟

این روبات دارای یک سنسور متفاوت در بالای سر خود است که با کمک آن چشمان کاربرانش را دنبال کرده و بدین وسیله متوجه حرکت چشم یا سر در کاربرانش می شود که آیا آنها توجهی به مسائل یا فعالیت هایی که در حال انجام است، دارند یا خیر.

این روبات با گفتن جمله ای مانند «یوهو، من اینجا هستم» سعی می کند تا توجه کاربرانش را به خود جلب کند.

در بررسی های اولیه روبات Talking-Ally موفق شد تا توجه کاربرانش را به خود جلب کند. داوطلبان در حالی که شاهد برنامه های ورزشی بودند با این روبات نیز مکالماتی داشتند. اما پس از مدت طولانی که صرف تماشای تلویزیون شده بود، این روبات قادر به تعامل مجدد با اطرافیان و کاربرانش بود.

در حال حاضر، این روبات با بررسی مجموعه ای از حرکات و گفتارهای اطرافیانش پی به عدم توجه یا حواس پرتی کاربرانش می برد اما محققان به دنبال ساخت روباتی هستند که با استفاده از نشانه های کوچک و محدود نیز پی به این وضعیت ببرد

چنین پروژه های می توانند گامی جدید برای تعامل بیشتر بین روبات ها و انسان ها باشند.

تعداد بازدید : 409

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید