ساخت آبگرمکن خورشیدی با عامل آب و اتانول

ساخت آبگرمکن خورشیدی با عامل آب و اتانول

آبگرمکن خورشیدی لوله گرمایی با سیال عامل آب – اتانول توسط محققان پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.

حمیدرضا حقگو عضو هیات علمی پژوهشکده انرژی و مجری این طرح گفت: تامین انرژی برای فرآیندها و تجهیزات انرژی بر و مراکز مصرف با استفاده از کلکتورهای خورشیدی از اهداف مهم تحقیقات در بخش انرژی است.

وی با بیان اینکه ویژگی کلکتورهای لوله گرمایی انتقال حرارت با شدت زیاد و کارآیی خوب است، افزود: در پژوهش انجام شده تاثیر سیال مخلوط آب و الکل و نیز تاثیر بکارگیری فتیله بر کارآیی و میزان انتقال حرارت لوله گرمایی در زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از نتایج بدست آمده کلکتور مناسب برای شرایط جغرافیایی کشور ساخته و آزمایش شده است.

این پژوهشگر خاطر نشان کرد: ابتدا مجموعه ای از لوله های گرمایی بر اساس معیارهای طراحی این سیستم ها ساخته و با ترکیب های مختلف آب – اتانول و با داشتن فتیله و بدون آن ساخته و در زوایای مختلف استقرار یافته و با تامین انرژی گرمایی، مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی گفت: با استفاده از نتایج بدست آمده بهترین مورد برای بکارگیری در شرایط جغرافیایی کشور انتخاب شده و کلکتور خورشیدی با نسبت ۵۰ درصد آب و اتانول ساخته شده است.

حقگو اظهار داشت: کلکتور خورشیدی ساخته شده مورد آزمایش قرار گرفته و راندمان ۵۲ درصد بدست آمده است.

این پژوهش با همکاری احمد جهانبخش و شهاب الدین علیزاده به انجام رسیده و نتایج آن در نشریه SOLAR ENERGY سال ۲۰۱۵ به چاپ رسیده است.

تعداد بازدید : 443

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید