دانشگاه های ملی روسیه دانشمندان سایر کشورها را جذب می کنند

دانشگاه های ملی روسیه دانشمندان سایر کشورها را جذب می کنند

بنیانگذار پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: دولت روسیه درصدد است شرایطی را بوجود آورد تا دانشمندان کشورهای دیگر را در دانشگاه های ملی خود جذب کند.

جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هدف این برنامه ارتقاء کیفیت و افزایش تصور درست از نظام ملی آموزش عالی این کشور در سطح بین المللی است.

وی گفت: در این رابطه دانشمندان روسی تبار که در خارج از آن کشور فعالیت های علمی و تحقیقاتی دارند در اولویت قرار دارند. بر اساس این طرح و در درازمدت سهم دانشمندان خارجی در بین اعضای هیات علمی هر یک از دانشگاه های معتبر روسیه نباید کمتر از ۱۰ درصد باشد.

مهراد خاطرنشان کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بر این نکته تاکید دارد که دولت این کشور باید شرایط مناسبی برای جذب دانشمندان برجسته خارجی به منظور تدریس و تحقیق در دانشکده های فنی دانشگاه های روسیه فراهم آورد.

وی افزود: برنامه فعلی «پژوهانه های کلان» را می توان به عنوان یکی از انگیزه های لازم برای خارجی ها  جهت تدریس و تحقیق در دانشگاه های روسیه قلمداد کرد.

رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز یادآور شد: بر اساس داده های موجود در سال ۲۰۱۴ میلادی در حدود ۶۵۰ استاد خارجی جذب دانشگاه های روسیه شده و این امکان وجود دارد که این تعداد در سال های پیش رو افزایش پیدا کند.

وی گفت: یکی از انگیزه های برنامه ریزی شده جهت جذب دانشمندان برجسته خارجی تامین حقوق بازنشستگی این دانشمندان بعد از بازنشستگی است. به علاوه دولت روسیه طرحی در دست اجر دارد که بر اساس آن می خواهد مالیات بر درآمد دانشمندان خارجی را که در دانشگاه های روسیه تدریس و تحقیق می کنند از ۱۷ درصد به ۱۳ درصد کاهش دهد.

مهراد اضافه کرد: در سال جاری دانشگاه دولتی مسکو در نظام رتبه بندی QS رتبه ای نزدیک به ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان را به خود اختصاص داده است، در حالی که تعداد دانشگاه های روسیه در بین ۴۰۰ دانشگاه ممتاز در نظام رتبه بندی تایمز به ۴ دانشگاه افزایش یافته است.

وی گفت: این نظام در رتبه بندی امسال تعداد دانشگاه های برتر را از ۴۰۰ به ۸۰۰ دانشگاه افزایش داده است و به این ترتیب از فدراسیون روسیه ۹ دانشگاه دیگر نیز در بین ۸۰۰ دانشگاه برتر مشاهده می شود.

استاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز افزود: گزارش های اخیر درباره عملکرد علمی روسیه نشان می دهد که متوسط استناد به مقاله های پژوهشگران روسی دچار رکود شده است. فدراسیون روسیه از نظر تعداد پژوهشگران در مقایسه با سایر کشورهای جهان رتبه ۲۹ را در اختیار دارد.

وی گفت: اکنون تعدادی از دانشگاه های بزرگ روسیه از جمله مدرسه عالی اقتصاد روسیه که یکی از معتبرترین دانشگاه های این کشور در حوزه اقتصاد و تجارت است، جذب دانشمندان خارجی را آغاز کرده است.

مهراد افزود: این دانشگاه جذب متخصص خارجی از دارندگان مدرک پسا دکتری تا دانشمندان برجسته را طی دوره های زمانی مختلف در راس برنامه های خود قرار داده است. برنامه این دانشگاه در جذب دانشمندان جهان پرداخت حقوق بالا و فراهم آوردن سایر شرایط از جمله بیمه درمانی و حقوق بازنشستگی است.

رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: پارلمان روسیه نیز به عنوان بخشی از طرح های دولت، لایحه ای را در دستور کار قرار داده است که بر آن اساس فرآیند صدور ویزا و سایر امتیازات برای دانشمندان خارجی که مایل به کار در موسسات آموزش عالی روسیه باشند آسان تر می کند.

تعداد بازدید : 440

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید