طراحی نانوکامپوزیت‌های مقاوم برای بهبود بازیابی نفت از مخازن

طراحی نانوکامپوزیت‌های مقاوم برای بهبود بازیابی نفت از مخازن

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات نانوکامپوزیتی را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کرده‌اند که با کمک آن می‌توان بازده برداشت نفت از مخازن را بهبود بخشید.

گشتاسب چراغیان دانشجوی واحد علوم تحقیقات گفت: این نانوکامپوزیت پلیمری قابلیت عملکرد در دمای بالا و مقاومت در برابر تخریب شیمیایی و مکانیکی در مخازن نفتی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به ساخت آزمایشگاهی نانوکامپوزیتی پلیمری پرداخته شده که در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم باشد. عملکرد این نانوکامپوزیت برای بهبود فرآیند شبیه سازی شده‌ استخراج نفت به روش سیلابزنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

این پژوهشگر افزود: از جمله مشکلات استفاده از پلیمرها در سیلابزنی، عدم پایداری مکانیکی و حرارتی در زمان اختلاط، تزریق و جریان است. از آنجا که یکی از رایج‌ترین پلیمرهای مورد استفاده در این روش، پلی آکریل آمید است، در این تحقیق برای بهبود کارایی این پلیمر از نانوذرات رس استفاده شد.

چراغیان خاطرنشان کرد: طبق نتایج حاصل شده نمونه‌های پلیمری تقویت شده با این نانوذرات در مقایسه با نمونه‌های عادی، خاصیت ضد حرارتی بالاتری از خود نشان می‌دهند و تغییر شکل آن‌ها در برابر دماهای بالا و یا مواد شیمیایی کمتر است.

وی تاکید کرد: با بهره‌مندی از این ویژگی‌ها، کارایی پلیمر و در نتیجه بازده برداشت به میزان زیادی بهبود می‌یابد. افزون بر این، قیمت مناسب نانوذرات رس، هزینه‌ اقتصادی آنها را نیز توجیه پذیر می‌کند.

بر اساس این گزارش از نتایج این طرح تاکنون سه اختراع مختلف با عناوین سیال پلیمری بهینه شده توسط نانو ذراترس، سیال پلیمری بهینه شده توسط نانو ذرات اکسید سیلیسیم مورد استفاده در ازدیاد برداشت و سیال حفاری بهینه شده توسط نانو ذرات در اداره‌ مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های گشتاسپ چراغیان دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، محمود همتی عضو هیات علمی پژوهشگاه صنعت نفت، محسن مسیحی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و سعید بازگیر عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات است. 

تعداد بازدید : 449

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید