تشخیص سرطان سینه با ورقه‌های حسگر

تشخیص سرطان سینه با ورقه‌های حسگر

محققان در ژاپن ورقه های حسگر بسیار باریکی ساخته اند که حتی به رغم مچاله شدن هم می توانند وجود توده های سرطان سینه را شناسایی کنند.

حسگرهای فشار این روزها کاربردهای وسیعی در عرصه های مختلف از جمله پزشکی پیدا کرده اند. با استفاده از این فناوری جدید می توان ضمن لمس پوست، اختلالاتی همچون وجود توده های سرطانی را در زیر آن شناسایی کرد.

اما این صفحات پیشرفته یک مشکل اساسی دارند و آن اینکه درصوررت ایجاد چین و چروک یا مچاله شدن کارایی خود را از دست می دهند.

اکنون محققان دانشگاه توکیو دست به ابتکارعمل جالبی زده و نسخه پیشرفته تری از این فناوری را ارایه کرده اند که به مراتب نازک تر از نمونه های فعلی است و به همین دلیل حتی به رغم ایجاد چین و چروک در آن با ضریب دقت بالایی عمل می کند.

در ساخت این حسگر جدید از فیبرهای نانویی استفاده شده است که قابلیت چشمگیری در اندازه گیری توزیع فشار در سطوح انحنادار دارند.

ضخامت این صفحات حسگر تنها هشت میکرون است که از این حیث می توان گفت رقیبی برای آن در حال حاضر وجود ندارد.

محققان ژاپنی برای ساخت این حسگر جدید نانولوله ها را با گرافن و نوعی پلیمر انعطافی ترکیب کردند تا فیبرهای نانویی به قطر تنها ۳۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر تولید کنند. محققان در ادامه آنها را به هم قلاب کرده تا در نهایت ساختار شفاف، بسیار سبک و باریکی ارایه کنند.

 

محققان این فناوری نوین را با موفقیت بر روی رگهای خونی مصنوعی آزمایش کردند و حالا امیدوارند که از آن بتوان برای تشخیص توده های سرطانی در سینه استفاده کرد.

تعداد بازدید : 486

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید