آغاز به کار کنفرانس بین‌المللی نانوساختارها با حضور محققان برجسته

آغاز به کار کنفرانس بین‌المللی نانوساختارها با حضور محققان برجسته

ششمین کنفرانس بین‌المللی نانوساختارها به مدت ۳ روز در جزیره کیش آغاز به کار کرد.

ششمین کنفرانس بین‌المللی نانوساختارها، با هدف فراهم آوردن فرصتی مناسب برای معرفی پیشرفت‌های جدید محققان کشور، بررسی چالش‌های پیشرو در عرصه نانوساختارها و تقویت همکاری بین محققان ایرانی و خارجی در زمینه فناوری نانو در جزیره کیش آغاز به‌کار کرد.

مراسم آغاز به کار این کنفرانس بین‌المللی با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، دکتر محمود فتوحی فیروزآبادی، رییس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی فعال در فناوری نانو  در محل سالن همایش‌های بین‌الملی جزیره کیش برگزار شد.

سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو نیز در این مراسم به تشریح وضعیت توسعه فناوری نانو در ایران پرداخت و گفت: رویکرد اصلی در سند ده ساله دوم ستاد نانو (۱۳۹۴-۱۴۰۴) توسعه صنعتی و تولید محصولات نانو و صادرات محصولات ایرانی به بازارهای جهانی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۶ هزار کارشناس در زمینه نانو و ۴۵ هزار دانش‌آموز آموزش دیده در آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو را به عنوان دستاوردها و ظرفیت‌های علمی کشور وجود دارد، گفت: در ابتدای راه توسعه فناوری نانو ۱۰ مقاله از سوی محققان ایرانی در سال تولید می‌شد ولی در سال گذشته بیش از ۱۷ مقاله در روز منتشر شده است.

سرکار خاطرنشان کرد: همچنین ایران در آغاز این راه در رتبه ۵۷ قرار داشت که با برنامه‌ریزی مناسب توانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و خوشبختانه امروز در رتبه هفتم جهان قرار داریم.

در ادامه این مراسم نیز حسن ظهور، رئیس کارگروه علمی جایزه مصطفی (ص) گفت: جایزه مصطفی(ص)، جایزه عالی علم و فناوری است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود.

وی افزود: در اولین دوره برگزاری این رویداد در سال ۲۰۱۵ پروفسور جکی یینگ مدیرعامل و عضو هیات علمی موسسه نانوفناوری و مهندسی زیستی از سنگاپور و پروفسور عمر یاغی از کشور اردن،رئیس موسسه علوم نانو انرژی کاولی و عضو هیات علمی دانشگاه برکلی آمریکا؛ به ترتیب در حوزه های اثر برتر در علم و فناوری نانو زیستی و علوم و فناوری نانو جایزه مصطفی (ص) را به خود اختصاص دادند.

سورنا ستاری - معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این کنفرانس با بیان اینکه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان باید در جامعه نهادینه شود، اظهار کرد: از دو سال پیش بحث اقتصاد دانش‌بنیان را به صورت جدی در دولت پیگیری کرده‌ایم.

وی افزود: یکی از بحث‌های جدی‌، توسعه علم جدید است‌. فناوری‌ نانو در ایران سابقه زیادی ندارد اما زمانی به آن پرداختیم که کشور‌های دیگر نیز به تازگی آن را شروع کرده بودند.

ستاری اظهار داشت: ستاد توسعه فناوری نانو که در معاونت علمی در سال ۸۲ تشکیل شد نمونه موفق از نحوه ورود ما به سایر علوم است. در حال حاضر  کشور در حوزه تجاری‌سازی نانو وضعیت خوبی دارد و بیش از ۲۵۰ شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: ساختار اقتصادی کشور به دلیل فروش یکصد سال نفت خام‌، ساختاری است که با اقتصاد دانش‌بنیان هماهنگ نیست و باید تغییر کند‌. یکی از مشکلات جدی در پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان مشکلات فرهنگی است‌، فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان باید در جامعه نهادینه شود‌، اتفاق‌های خوبی افتاده و به یقین توسعه پیدا خواهد کرد.

در ششمین دوره از کنفرانس بین‌المللی نانوساختارها که تا ۲۰ اسفند‌ماه ادامه دارد از میان ۷۰۵ مقاله پذیرفته شده ۶۱۰ مقاله به صورت پوستر و ۹۵ اثر در حوزه‌های مرتبط با نانو به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

نانومواد، نانوبیومواد و نانوکامپوزیت‌ها، نانوبیوفناوری و نانو‌پزشکی، نانو‌ساختارها در الکترونیک، خواص مکانیکی نانو مواد، روش های پیشرفته ساخت و شناسایی، مواد نانوساختار در انرژی، آب و محیط زیست، استاندارد‎ ‎و تجاری‌سازی و ارزیابی ریسک و اخلاق در نانو فناوری از محورهای مورد بحث در این کنفرانس است.

محققان‌، پژوهشگران و استادان برجسته‌ای از کشورهای آمریکا‌، انگلیس‌،استرالیا‌، اسپانیا‌، آلمان و آفریقای جنوبی از جمله پروفسور پاول ویس سردبیر مجله ACS Nano و استاد دانشگاه UCLA، لوییس لیزمارزان سردبیر مجله Langmuir، پروفسور علی خادم حسینی، استاد دانشگاه MIT و Harvard، در این کنفرانس حضور دارند

همچنین پروفسور پیتر فرتزل؛ مدیر موسسه تحقیقاتی کلویید و سطح ماکس پلانک، پروفسور هانس یورگن بات مدیر موسسه تحقیقاتی پلیمر ماکس پلانک پروفسور مارک ولاند؛ سرپرست مرکز علوم نانوی دانشگاه کمبریج و پروفسور ساسلیک استاد دانشگاه ایلینویز علاوه بر محققان ایرانی در برنامه‌های این کنفرانس سخنرانی خواهند داشت.

تعداد بازدید : 481

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید