استراحت انتخاب اول دانشجویان شیرازی در تعطیلات

استراحت انتخاب اول دانشجویان شیرازی در تعطیلات

نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد مهمترین اولویت های دانشجویان برای پرکردن اوقات فراغت خود ابتدا استراحت و سپس تفریح و مطالعه درسی و غیردرسی است.

از آنجایی که تعطیلات نوروز یکی از مهمترین اوقات فراغت دانشجویان به شمار می آید، بر آن شدیم آخرین نتایج تحقیقات دانشگاهیان درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانشجويان در دانشگاه های مختلف را منتشر کنیم.

مقاله « چگونگی گذراندن اوقات فراغت و همبسته های آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز» نوشته هاله قائم مربی گروه آمار و اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نرگس محمدصالحی کارشناس ارشد اپیدمیولوژی گروه بیماری ها مرکز بهداشت استان، ابوالفضل محمدبیگی کارشناس ارشد اپیدمیولوژی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک است.

این مقاله در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی منتشر شده است.

این بررسی با هدف شناسایی علایق و گرایشات دانشجویان و میزان اطلاع آنان از امکانات دانشگاه، برای برنامه ریزی صحیح مسؤولین دانشگاه مطابق با سلیقه های دانشجویان انجام گرفت.

روش مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی با نمونه ۱۰ درصدی از کل دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر روی ۳۵۶ دانشجو انجام گرفت.

نتایج نشان می دهد که میانگین اوقات فراغت از ۲ ساعت و ۴۷ دقیقه تا ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه بوده که دانشجویان ۸۸ تا ۹۲ دقیقه را صرف قدم زنی در پارک، ۷۷ تا ۸۱ دقیقه صرف تماشای تلویزیون و ۲۴ تا ۴۹ دقیقه صرف استفاده از امکانات ورزشی دانشگاه می کردند.

مهمترین اولویت های دانشجویان برای پرکردن اوقات فراغت خود به ترتیب استراحت ۷۰.۹ درصد، تفریح ۵۹.۷ درصد، مطالعه درسی ۴۸.۴ درصد، غیر درسی ۴۷.۹ درصد، ورزش ۲۸.۲ درصد، سرگرمی ۲۲.۹ درصد بود. بین بعضی از فعالیت های انجام شده پسران و دختران اختلاف معنی داری وجود داشت.

این مطالعه بر روی ۳۵۶ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت. دانشجویان مذکر ۱۴۸ نفر بودند که ۱۶ نفر کاردانی، ۳۵ نفر کارشناسی و ۷۹ نفر دکتری قرار داشتند. این فراوانی برای دانشجویان مؤنث ۲۰۸ نفر و به ترتیب ۲۲ نفر، ۱۰۱ نفر و ۸۵ نفر بود.

عمده ترین فعالیت های دانشجویان به ترتیب استراحت، تفریح، مطالعه کتاب های درسی و غیر درسی بود که متوسط مطالعه غیر درسی دانشجویان علوم پزشکی شیراز نسبتاً بالا بود و علاقه دانشجویان به کتابهای داستان، علمی- آموزشی، سیاسی، پلیسی و جنایی بوده است.

میانگین ساعات ورزش در روز شرکت کنندگان ۲۸ تا ۴۴ دقیقه بود که بیشتر آنها ۳۹.۷ درصد در خانه یا خوابگاه، ۲۷.۳ درصد در باشگاه و ۱۶.۳ درصد در کوچه یا خیابان ورزش می کردند.

از لحاظ رفتن به سینما و دیدن فیلم و برنامه های تلویزیونی، ۵۷ درصد خیلی کم به سینما می رفتند، ۲۵ درصد اصلاً نمی رفتند، ۱۵.۷ درصد هر ماه، ۲.۲ درصد هر هفته و بیش از یک بار در هفته را ذکر کرده اند که ۷۳.۴ درصد فیلم ایرانی، ۶.۸ درصد فیلم خارجی را ترجیح می دادند و ۱۹.۸ درصد برای آنها تفاوتی نداشت.

۵۰.۹ درصد به منظور تفریح، ۳۰.۷ درصد به منظور تماشای آثار خوب سینمایی، ۱۳ درصد به منظور وقت گذرانی، ۵.۴ درصد هم در سایر موارد به سینما می رفتند.

۹۶.۶ درصد از شرکت کنندگان به موسیقی گوش می دادند که ۳۸.۷ درصد از آنها به موسیقی شاد، ۱۵.۹ درصد به موسیقی غمگین و ۴۵.۴ درصد بسته به شرایط روحی به هر دو نوع موسیقی؛ و همچنین ۲۹.۲ درصد به موسیقی سنتی، ۳۸.۴ درصد پاپ و ۱۷.۶ درصد به موسیقی غربی و بقیه هم به همه موارد آن گوش می دادند.

شرکت کنندگان بطور متوسط ۱:۱۱ تا ۳:۴۰ ساعت اوقات فراغت خود را در منزل سپری و ۱:۱۲ تا ۱:۱۸ ساعت را صرف قدم زدن در پارک و خیابان می کردند و حدود یک ساعت را صرف مطالعه کتاب های غیر درسی می کردند.

همچنین از لحاظ مطالعه نشریات ۴۸.۴ درصد فقط روزنامه، ۳۸.۸ درصد مجلات علمی- فرهنگی و ۴.۷ درصد مجلات و نشریات دانشجویی و ۸.۲ درصد همه موارد را مطالعه می کردند.

در روزهای تعطیل، مهمترین اولویت های دانشجویان برای پر کردن اوقات فراغت خود به ترتیب استراحت ۶۷.۹ درصد، مهمانی ۲۹.۹ درصد، مطالعه درسی ۲۷.۵ درصد و مطالعه غیر درسی ۹ درصد بود.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که فیلم، موسیقی، برنامه تلویزیون، فعالیت در تشکلها، مطالعه نشریات، استفاده از اردوهای دانشگاه و کشیدن سیگار در بین پسرها و دخترها اختلاف معنی داری با یکدیگر دارد.

تعداد بازدید : 429

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید