راه ابریشم علمی کلید خورد/ چین و روسیه نقطه عطف همکاری با ایران

راه ابریشم علمی کلید خورد/ چین و روسیه نقطه عطف همکاری با ایران

قائم‌مقام معاونت امور بين‌الملل معاونت علمی گفت: آغاز همکاری های فناورانه ایران با چین و روسیه، مهم ترین تعاملات سال ۹۴ به شمار می روند که در آینده نتایج خوبی را در پی خواهد داشت.

سيد احمدرضا علائی طباطبائی در خصوص این تعاملات فناورانه به خبرنگار مهر گفت: معاونت علمی و فناوری به منظور بررسی مشکلات موجود بر سر راه تأمين فناوری و همكاری شركت‌های داخلی فعال در حوزه فناوری های جديد با مجموعه‌های متناظر خود در خارج از كشور اقدام به بهره ‏برداری از ظرفیت تعاملات بین ‏المللی کشور با سایر کشورها اعم از تعاملات دوجانبه و چند جانبه کرده است.

وی افزود: این معاونت از طريق ايجاد مزيت، تشکیل پیمان‌های دوجانبه، بهره ‏برداری از ظرفیت تعاملات موجود از طریق انجام هماهنگی های بين بخشی، ارتقای ظرفيت‌های داخلی را با استفاده از توانمندی ساير كشورها در دستور كار دارد.

علائی طباطبایی خاطر نشان کرد: اين ساختار در مورد كشورهای روسيه و چين اجرايی شده و در مورد برخی كشورهای ديگر نیز در دست بررسی است.

تعاملات فناورانه ایران با کشور روسیه

علائی طباطبایی ادامه داد: كميسیون عالی همكاریهای فناوری ايران و روسيه از شهریور ۱۳۹۴ در سطح معاون رئيس‌جمهور تشكيل شد و پيگيری موضوعات مورد توافق با محوريت فناوری‌های پیشرفته را در دستور كار دارد. كشور روسيه اولين كشوری است كه در آن، كشورمان از سال‌ها پيش رايزنی فناوری داشته است که در حال حاضر فعال و تحت نظارت اين معاونت، پيگيریهای ويژه در اين خصوص در دستور كار قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: به موازات سفرهای رسمی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به روسیه و نخست وزیر روسیه به ایران، هيأت‌هايی متشكل از دانشمندان و صاحبان صنايع روسی و ايرانی به دو كشور سفر كرده‌ و ضمن آشنایی با توانمندی‌های یکدیگر در خصوص همکاری در حوزه علوم و فناوریهای جديد رایزنی کرده‌اند

اولین جلسه کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه، شهریور ۱۳۹۴ – مسکو

قائم‌مقام معاونت امور بين‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری در ادامه بیان کرد: در چارچوب تشکیل این کمیسیون مشترک، ۱۰ کارگروه تخصصی در سطح معاون وزیر یا مدیرکل بین دو کشور در حوزه‌های فضایی، هوایی، علوم شناختی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، همکاری‌های دانشگاهی، مگاساینس، فناوری اطلاعات، انرژی و همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد شد. برای تسهیل و هدایت همکاری‌های دو کشور طراحی و ایجاد مجموعه‌ای از زیرساخت‌های لازم مورد توجه قرار گرفت که از جمله آنها می‌توان به صندوق مشترک دانش، مهارت و فناوری ایران و روسیه، طرح مکانیزم‌های تشویقی جهت تقویت تعاملات علم و فناوری بین دو کشور و برگزاری نشست‌های تبادل فناوری اشاره کرد.

وی ادامه داد: در نتیجه اقدامات فوق، برای اولین بار امکان همکاری میان دو کشور در پیشرفته‌ترین فناوری‌ها فراهم شده که در قالب حدود ۳۰ عنوان پروژه عمدتا با محوريت بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتی بين دو كشور هنوز در حال رایزنی است. به عنوان نمونه، در حوزه تدوين استانداردهای مشترک ثبت دارو، صادرات تجهيزات پزشكی ساخت ايران به روسيه، همكاری در حوزه مداوای سرطان، همكاریهای متعدد در حوزه دانشگاهی (با محوريت دانشگاه‌های تهران، صنعتی شريف و شهيد بهشتی از سوی ايران با دانشگاه‌های دولتی لامانوسف مسكو و فدرال كازان از سوی طرف روس)، همکاری در فناوری‌های مرتبط با علوم شناختی، تعامل پارکهای فناوری، پروژه‌های مشترک مرتبط فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ اقداماتی در دستور كار قرار دارد.

به گفته علائی طباطبایی، نتیجه این همکاری‌ها در سال گذشته امضای ۲۲ قرارداد منعقد شده یا در شرف انعقاد با طرف روسی بود.

نشست خبری در حاشیه دومین جلسه کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری ایران و روسیه، آبان ۱۳۹۴ - تهران

تشکیل صندوق علمی مشترک راه ابریشم با کشور چین

قائم‌مقام معاونت امور بين‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری در ادامه اظهار داشت: با توجه به ظرفيت علمی و فناوری كشور چين، ايجاد و توسعه همكاریهای مشترک در حوزه علمی و فناوری با  این كشور ، از چند سال پيش در دستور كار معاونت علمی قرار داشت؛ در این راستا همکاری با آکادمی علوم چین برای حمایت از تحقیقات مشترک، همکاری با وزارت علوم چین در ایجاد پارک فناوری و راه‌اندازی مرکز نانو ایران – چین از مهمترین اقدامات اخیر در سال ۹۴ بوده است.

وی با بیان اینکه سند تفاهم نامه تشکیل صندوق علمی و مالی مشترک راه ابریشم بین ایران و چین در سال ۹۴ منعقد شد، افزود: این صندوق بطور مشخص با تخصیص حمایت مالی در سه روش « انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی»، «برگزاری کارگاه‌های مشترک » و «برنامه‌های تبادل محققین» همکاری میان طرفین را در فناوری‌های پیشرفته تسهیل کرده است.

اولین جلسه کمیته راهبری صندوق علمی راه ابریشم، بهمن ۱۳۹۴- تهران

ایجاد مرکز نانو ایران-چین

علائی طباطبایی با بیان اینکه طبق توافق انجام شده میان پارک فناوری سوژو چین با ستاد ویژه توسعه فناوری نانو این معاونت، مرکز مشترکی به میزبانی طرف چینی در محل پارک سوژو در منطقه نانوپولیس تاسیس شد، گفت: این مرکز، از ابتدای سال گذشته فعالیت خود را در راستای تعریف پروژه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه نانو و نیز صادرات محصولات نانوفناوری ایران به چین آغاز کرده است.

مراسم افتتاحیه مرکز نانو ایران – چین، اردیبهشت ۱۳۹۴- سوژو

وی با بیان اینکه ایجاد ساختارهای تسهیل‏ کننده همکاری‌‌‌های فناورانه با سایر کشورها، بهره ‏گیری از ظرفیت کمیسیون‏های مشترک و تشکیل کارگروه‏ها و کمیته‏ های تخصصی فناوری از جمله اقدامات در راستای تعاملات با کشورهای جهان در سال ۹۴ به شمار می رود، بیان کرد: کشورهای اندونزی، اتریش، صربستان، قزاقزستان، برزیل از دیگر کشورهایی هستند که با آنها تعاملات فناورانه برقرار کردیم.

این مقام مسئول در معاونت علمی افزود: همچنین طراحی و ایجاد صندوق مالی مشترک در کشورهای چین، تاتارستان و مجارستان برای حمایت از همکاری‌های فناوری طرفین، تعریف برنامه های ایجاد پارک‏ فناوری مشترک میان ایران- اندونزی، ایران - چین و ایران - سنگاپور از دیگر اقدامات سال ۹۴ محسوب می شوند.

وی گفت: تهیه و اجرای برنامه‌های همکاری دوجانبه با کشورهای هدف در حوزه‌ علم و فناوری و حمایت از شکل‌گیری همکاری‌های فناوری با محوریت بخش خصوصی کشور از محورهای این تعاملات به شمار می روند.

وی با اشاره به تهیه طرح و همکاری با بانک توسعه اسلامی در راستای ارتقای ظرفیت‌های فناوری کشورهای اسلامی گفت: این طرح با هدف افزایش سهم کشورهای اسلامی از بازار محصولات با فناوری پیشرفته دنیا و توجه به توانمندیهای جهان اسلام و ایجاد زمینه همگرایی و آگاهی در کشورهای اسلامی تدوین شده است. خوشبختانه این طرح به صورت رسمی از جانب بانک توسعه اسلامی مورد استقبال قرار گرفته و از جمهوری اسلامی ایران دعوت به عمل آمده است تا با حضور در اجلاس وزرای علوم كشورهای اسلامی نسبت به ارائه طرح اقدام کند.

ارائه گزارش وضعیت علم و فناوری  در سال جدید

علائی طباطبایی ادامه داد: به منظور ارائه تصویر شفاف و واقعی از وضعیت علم، فناوری و نوآوری کشور و نیز تحلیل توانمندی‌ها و چالش‌های کشور در این حوزه‌ها، معاونت علمی و فناوری ریاست‌‏جمهوری با همکاری سازمان ‏کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) اقدام به تهیه گزارشی در زمینه پایش وضعیت ‏رشد کشور در این حوزه (علم، فناوری و نوآوری)کرده  است که نتایج آن در قالب یک گزارش در سطح بین‌المللی در ابتدای سال آینده منتشر خواهد شد.

تعداد بازدید : 457

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید