ارائه ۱۵ نوع تسهیلات صادراتی به محصولات دانش بنیان

ارائه ۱۵ نوع تسهیلات صادراتی به محصولات دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان در مسیر صادرات محصولاتشان همواره مشکلاتی دارند که کریدور خدمات صادرات معاونت علمی و فناوری ریایت جمهوری با بررسی نقاط ضعف و قوت آنها درصدد رفع مشکلاتشان برآمده است.

حسن قاسمی یزدآبادی، مدیر کریدور خدمات صادرات محصولات دانش‌بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کریدور صادرات مجموعه‌ای است که با ارائه خدمات توسعه صادرات از طریق شرکت‌های خدماتی متخصص هر حوزه، فرآیند صادراتی شدن شرکت‌ها را تسهیل می‌ کند.

وی افزود: این کریدور، ضمن ارائه خدمات، شرکت‌های دانش بنیان را از منظر «میزان آمادگی صادراتی» رتبه‌بندی کرده و برترین شرکت‌ها را به شرکت‌های بازرگانی و مدیریت صادرات جهت توسعه بازار صادراتی معرفی می کند.

وی ادامه داد: خدمات کریدور صادرات بر مبنای نیازهای واقعی و سطوح توانمندی شرکت‌ها به آنها خدمات ارائه کرده و سپس مدیران شرکتها را در فرآیندهای حمایت‌های کریدور قرار می‌ دهد.

قاسمی با ارائه گزارشی از عملکرد کریدور از ابتدای تاسیس تاکنون گفت: این کریدور توانسته تا پایان سال ۱۳۹۴،  ۷۳۶ درخواست را از سوی ۳۷۶شرکت دریافت کند؛ دریافت این تعداد از درخواست‌ها با توجه به زمان کوتاه راه‌اندازی کریدور صادرات، نشان از عملکرد مثبت این مدل در رفع نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای صادرات محصولاتشان است.

بیشترین درخواست شرکت ها در حوزه صادرات

قاسمی با اشاره به بیشترین درخواست شرکت ها از کریدور صادرات محصولات دانش بنیان گفت: خدمات استاندارد و مجوز، حضور در پاویون ملی، مشاوره، آموزش و طراحی سایت از مهم ترین و بیشترین درخواست های شرکت ها به این کریدور بوده است. این بدین معنا است که بخش اعظم نیاز شرکت های دانش بنیان برای رسیدن به سطح مورد نیاز برای بازارهای جهانی محدود به این حوزه هاست.

وی با بیان اینکه بررسی اولویت‌های درخواست خدمات، نمایانگر نوع نیازها و چالش‌های موجود بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان است، اظهار داشت: بررسی این درخواست‌ها نشان از تاثیر بالای استانداردها و مجوزهای بین‌المللی و حضور در نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات از دیدگاه شرکت‌ها است؛ چرا که این شرکت‌ها نیاز اصلی خود را در مواجهه با صادرات، دریافت چنین خدماتی از سوی کریدور دیده‌اند.

حمایت از شرکتها برای دریافت مجوزهای بین المللی

وی با بیان اینکه کریدور صادرات محصولات دانش بنیان، شرکت ها را برای  دریافت مجوزهای بین المللی اجباری صادرات نظیر CE و GOST روسیه مورد حمایت قرار می دهد، افزود: دارا بودن این مجوزها و استانداردها هم منجر به افزایش حس اعتماد در مشتری خارجی می‌شود و هم راه قانونی ورود محصول به بازارهای هدف را هموار می‌سازد.

به گفته وی، کریدور شرکت‌های خدماتی متخصص دریافت این گواهینامه‌ها را شناسایی کرده و از طریق این دسته از شرکت‌های خدماتی (کارگزار) به شرکت‌ها کمک می کند.

حمایت از دریافت مجوزها و تاییدیه‌های لازم برای صادرات

قاسمی اظهار داشت: خدمات مشاوره در خصوص فرآیندهای صادرات، نقل و انتقالات ارزی، حمل و نقل، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی (حضور انفرادی)، حمایت از حضور در پاویون ملی ایران (۱۵ پاویون در سال)، حمایت از تدوین برنامه صادرات Export Plan، حمایت از دریافت مجوزها و تاییدیه‌های لازم برای صادرات (CE, Gost, ISO۹۰۰۱, ISO۱۳۴۸۵، حمایت از طراحی و تهیه ابزارهای تبلیغات بین‌الملل از خدماتی به شمار می روند که از سوی کریدور به شرکت های دانش بنیان که متقاضی صادرات هستند ارائه می شود.

وی ادامه داد: همچنین حمایت از ثبت پتنت خارجی، گزارشات نقض پتنت؛ ثبت علامت تجاری، حمایت از تهیه گزارشات تحقیقات بازار بین‌الملل، حمایت از طراحی صنعتی و بسته بندی، حمایت از آموزش‌های بازرگانی و صادرات شرکت‌ها، حمایت از طراحی و ایجاد وب‌سایت شرکت‌ها و بازاریابی الکترونیک، حمایت از اعزام و پذیرش هیات های تجاری از خدمات ارائه شده  کریدور به شرکت های دانش بنیان هستند.

به گفته وی ، کریدور، خدمات را بر مبنای نیازهای واقعی و بر اساس مشکلات شناسایی شده در مسیر ورود به بازارهای صادراتی تعریف کرده، بنابراین تمامی خدمات تعریف شده در مدت اخیر به میزان قابل توجهی مورد استقبال شرکت‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: کریدور حدود ۶۰ کارگزار ارایه خدمات توسعه صادرات (اعم از حدود ۴۰ کارگزار حقوقی و ۲۰ مشاور حقیقی) را در شبکه کارگزاران همکار خود در بخش‌های مختلف خدماتی دارد و بنا به تناسب از این کارگزاران برای ارایه خدمات به شرکت‌ها استفاده می کند.

 

وی عنوان کرد: کریدرو همچنین برنامه‌هایی جهت توسعه خدمات خود بر اساس نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و تدوین دستورالعمل‌های جدید را دستور کار خود قرار داده است؛ امیدواریم با ارائه خدمات و حمایت‌ها در کریدور بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را در حوزه بین‌المللی توانمند ساخته و شاهد افزایش سهم صادرات کشور از این دست از محصولات باشیم.

تعداد بازدید : 456

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید