مقصد مهاجرت دانشجویان طی ۱۰ سال گذشته

مقصد مهاجرت دانشجویان طی ۱۰ سال گذشته

رئیس سازمان امور دانشجویان با تشریح علت مهاجرت دانشجویان ، کشورهای آمریکا و انگلیس و کانادا را مقصد این دانشجویان طی ۱۰ سال گذشته عنوان کرد.

مجتبی صدیقی در برنامه ای درباره علت مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور گفت: مشکلات علمی و کمبودهایی که در کشورهای مبدا وجود دارد، فضای اجتماعی و سیاسی در این کشورها و همچنین امید به آینده بهتر می تواند از جمله دلایلی باشد که جابجایی دانشجو را در کشورهای مختلف توجیه می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه رفت و آمد دانشجویان در دیگر کشورها سابقه طولانی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به نیازهای کشورهای مختلف به محققان، این مسئله دائما در حال رخ دادن است. در واقع هم کشورها به محققان نیاز دارند و دانشجویان نیز احساس می کنند در کشورهای پیشرفته امکان ادامه تحصیل و استفاده از وضعیت علمی آنها، شرایط بهتری را برایشان رقم می زند.

رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به آمار یونسکو گفت: در سال ۱۹۹۰، حدود ۱.۳ میلیون نفر دانشجو به کشورهای مختلف اعزام شدند. در سال۲۰۱۱ حدود ۴.۳ میلیون نفر از دانشجویان به کشورهای دیگر اعزام شدند و این آمار در سال ۲۰۱۶ قطعا مقدار بیشتری را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه تا ده سال پیش، کشورهای مقصد کشورهای غربی مانند آمریکا و انگلیس و کانادا بود، اظهار داشت: در چند سال اخیر کشورهای جدیدی نیز به عنوان کشورهای مقصد اضافه شدند. البته این کشورها خودشان به عنوان مبدا نیز هستند و دانشجو به دیگر کشورها ارسال می کنند.

وی تصریح کرد: عملا نه می توانیم مخالف باشیم و نه موافق زیرا این پدیده در هر صورت اتفاق می افتد. دانشجویان در کشورهای مختلف احساس می کنند اگر برای ادامه  تحصیل به کشورهای دیگر بروند که امکانات بیشتر است، بدون اینکه نوعا حکومت ها و دولت ها تاثیر جدی داشته باشند، شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد.

صدیقی درباره حمایت های دولت از مهاجرت دانشجویان ابراز داشت: بخشی از حمایت های دولت مادی است مانند اختصاص ارز مبادله ای برای دانشجویان و همچنین در خصوص سربازی نیز اقداماتی را انجام می دهیم تا بتوانند با سپردن تعهد از کشور خارج شوند. از طرف دیگر نظارت و کنترلی نیز صورت می گیرد تا دانشجویان به مکان های مناسب اعزام شوند. این کار را با اعتبار سنجی دانشگاه های کشورهای مختلف مشخص می کنیم که کدام دانشگاه مناسب است و کدام دانشگاه وضعیت مطلوبی ندارد

تعداد بازدید : 377

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید