تشریح وضعیت پذیرش در پزشکی/ ارائه دروس ۳ رشته مجازی می شود

تشریح وضعیت پذیرش در پزشکی/ ارائه دروس ۳ رشته مجازی می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت پذیرش در سه رشته دکترای حرفه ای پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در کنکور ۹۵ گفت: در پزشکی بیش از ۵ هزار نفر پذیرش می شوند.

دکتر باقر لاریجانی امروز در نشست تشریح دستاوردهای آموزش پزشکی به مناسبت هفته دولت در وزارت بهداشت گفت: در پزشکی بیش از ۵ هزار نفر، در دندان‌پزشکی بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر و در داروسازی یک هزار و ۲۰۰ نفر پذیرفته خواهند شد، اما ما در هیچ مقطع تحصیلی ظرفیت را تغییر نداده ایم و سیاست وزارت بهداشت، تثبیت ظرفیت است.

وی افزود: حرکت های زیادی در زمینه پزشکی و به خصوص آموزش پزشکی انجام شده و توانسته ایم با احیای شورای عالی اخلاق پزشکی این حوزه را ارتقاء بخشیم و در تمام دانشگاه ها نیز شورای اخلاق ایجاد کنیم.

وی از ارتقاء مهارت های حرفه ای در گروه های مختلف پزشکی خبر داد و افزود: با ابلاغ آیین نامه مهارت های حرفه ای تمامی مناطق آمایشی دارای مراکز مهارت بالینی شده‌اند و در ۳۵ دانشگاه، آزمون مهارت بالینی برگزار می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به بازنگری برنامه های درسی در حوزه علوم پزشکی گفت: برنامه پزشک عمومی تا ۹۰ درصد بازنگری شده و برای توسعه پزشک عمومی، دستیاری پزشک خانواده نیز در ۸ دانشگاه راه اندازی شده که به زودی درباره گسترش آن تصمیم‌گیری می شود.

ایجاد هزار پست جدید هیأت علمی

وی ادامه داد: هزار پست جدید هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد شده و یک‌هزار و ۴۰۰ نفر در قالب طرح تعهد به دانشگاه‌ها فرستاده شده اند.

لاریجانی تصریح کرد: امسال برای تامین هیات علمی دانشگاه های کوچک و مناطق محروم تعدادی از افراد را به صورت بورسیه جذب خواهیم کرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از رونمایی سند بیماری های غیرواگیر در ۴ بیماری اصلی سرطان، قلب و عروق، دیابت، آسم و بیماری های تنفسی خبر داد و اظهار داشت: در سال جاری تمام دانشگاه های علوم پزشکی کمیته بیماری های غیرواگیر را ایجاد کردند تا برای موضوع فعالیت فیزیکی کم، تغذیه ناسالم و مصرف مواد دخانی برنامه هایی را اجرا کنند.

وی از ایجاد سایت راهنماهای بالینی در وزارت بهداشت خبر داد و اضافه کرد: در این سایت که با همکاری مراکز تحقیقاتی و انجمن های علمی راه اندازی شده، ده‌ها استاندارد خدمات بالینی و دستورالعمل بارگذاری شده و تمامی افراد و دانشگاه ها می توانند به آن مراجعه کنند.

لاریجانی با اشاره به رتبه بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: دانشگاه ها هر سال از نظر آموزشی رتبه بندی می شوند و در سال جاری نیز علاوه بر این، مناطق آمایشی هم رتبه بندی خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره توسعه برنامه های بین المللی حوزه آموزش پزشکی اظهار کرد: سایت معرفی آموزش پزشکی ایران به زبان انگلیسی با عنوان EducationIran با ۶۰ برنامه و هزار صفحه تاکنون ۱۶۰ هزار بار از کشورهای مختلف مورد بازدید قرار گرفته است.

وی افزود: این سایت در واقع به منظور جذب دانشجویان خارجی طراحی شده و با شناساندن توانایی دانشگاه های ایرانی و انجام قراردادهای مشترک با دانشگاه های خارجی امیدواریم بتوانیم تعداد دانشجویان خارجی بیشتری جذب کنیم.

برگزاری امتحانات بین المللی در گروه پزشکی

لاریجانی از برگزاری امتحانات بین المللی در گروه پزشکی در کشور خبر داد و گفت: به زودی دیگر نیازی به رفتن به خارج از کشور برای کسب مدرک بین المللی در حوزه پزشکی نیست. همچنین مقرر شده تا بوردهای تخصصی هم این آزمون های بین المللی را برگزار کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره اعتبار دانشگاه های خارجی از نظر وزارت بهداشت اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا در رتبه بندی QS و شانگهای مورد پذیرش ما قرار دارند و به تدریج دانشگاه هایی که شرایط مناسب را ندارند، از شرط پذیرش وزارت بهداشت خارج می شوند. دانشجویانی که می خواهند خارج از ایران تحصیل کنند، اگر در غیر از دانشگاه های معتبر ادامه تحصیل دهند، برای بازگشت و ادامه کار و تحصیل در ایران با مشکل مواجه خواهند شد.

وی درباره ماموریت‌گرایی دانشگاه های علوم پزشکی توضیح داد: حداقل ۵۰ ماموریت مستقل برای پیشبرد آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی مشخص شده و گسترش و سامان دانشگاه ها با سرعت بیشتری پیش می رود.

لاریجانی درباره وضعیت پذیرش در آزمون های متعدد وزارت بهداشت گفت: در آزمون کارشناسی ارشد ۷۲ هزار نفر شرکت کردند که ظرفیت پذیرش حدود ۷ هزار نفر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: اعتراض به نتایج آزمون ها برای ما چندان عجیب نیست؛ چراکه همه اعتراض ها را مورد بررسی قرار دادیم و اصلاحاتی که نیاز بود در مورد نمرات این افراد انجام شد و ظرفین پذیرش نیز کاهش نیافت.

پذیریش ۳ هزار نفر در آزمون دستیاری

وی درباره آزمون پذیرش دستیاری تصریح کرد: حدود ۱۴ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند که بیش از ۳ هزار نفر در آن پذیرفته خواهند شد.

لاریجانی افزود: آزمون امسال در زمان اعمال نمره معدل با چالش هایی مواجه شد و پس از بررسی که در این زمینه صورت گرفت، نمرات معدل و سوابق تحصیلی برای افراد لحاظ نشد و تنها نمره امتحان ملاک پذیرش افراد قرار گرفت.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: در آزمون دستیاری تخصصی دندان‌پزشکی نیز ۲ هزار داوطلب شرکت کردند که حدود ۴۰۰ نفر در این آزمون پذیرفته می شوند.

وی درباره بحث پذیرش بدون کنکور در برخی دوره های کاردانی علوم پزشکی گفت: در مناطق آمایشی برای حل مشکل نیروهای بومی تمهیدی دیده شده است که برای رده های میانی به صورت بدون آزمون در دوره های کاردانی دانشجو پذیرفته می شود.

لاریجانی اضافه کرد: این پذیرش به گونه ای که ظرفیت استخدامی برای این افراد دیده شده و تنها برای رفع نیاز استانی بدون کنکور در برخی رشته های علوم پزشکی دانشجوی کاردانی گرفته می شود که ظرفیت آن حدود ۲ هزار نفر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از ابلاغ آیین نامه آزمون مهارتی حرفه ای به دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و اظهار کرد: تمام رشته‌های مهارتی که به نحوی با پزشکی سر و کار دارند، باید با مسئولیت وزارت بهداشت آموزش ببینند و در واقع آموزش آنها را به دانشگاه ها واگذار می کنیم.

وی از یک تغییر مهم در نحوه آموزش به گروه پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی خبر داد و گفت: آیین نامه تلفیق آموزش الکترونیک و حقوقی برای سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.

ارائه دروس ۳ رشته پزشکی به صورت مجازی

لاریجانی تصریح کرد: بر اساس این آیین نامه، تعدادی از دروس تئوری این سه رشته می تواند به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار شود به این ترتیب دانشگاه های دوردست هم می توانند از برنامه های مجازی دانشگاه های دیگر استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: در صورتی که دانشگاه، آزمایشگاه را به صورت حضوری برگزار کند، اجازه دارد چهار هفدهم ساعات را می تواند به صورت مجازی برگزار کند. حداکثر ۶۰ درصد ساعات تئوریک یک درس به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی از برگزاری آزمون پیش‌کارورزی به صورت الکترونیک در ۲۳ دانشگاه خبر داد و گفت: به صورت پایلوت ۲۳ دانشگاه آزمون الکترونیک را انجام دادند که پس از بررسی کامل و در صورت دریافت مجوز، از این پس این دانشگاه ها آزمون پیش‌کارورزی خود را به صورت الکترونیک برگزار خواهد کرد.

لاریجانی از برگزاری آزمون صلاحیت عمومی برای پایان دوره پزشکی در ۳۵ دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: دوره پزشکی عمومی با تغییری که در نحوه گذراندن دروس عمومی برای دانشجویان ایجاد کرده ایم، کاهش می یابد.

توضیح درباره پذیرش بورسیه سپاه در کنکور علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به موضوع بورسیه سپاه پاسداران در رشته های علوم پزشکی کنکور ۹۵ که از سوی برخی رسانه ها مطرح شده است، گفت: بورسیه با سهمیه متفاوت است. در بورسیه سپاه اعلام کرده است که تعدادی از داوطلبان کنکور که در گروه علوم پزشکی پذیرفته می شوند را بورسیه می کنند به این ترتیب هزینه تحصیل آنها را پرداخت کرده و تعهد خدمت از آنها می گیرند. میزان ظرفیت این بورسیه کمتر از ۱۰۰ نفر است و در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران صورت نمی گیرد که دلیل آن نیز وجود دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله در استان تهران است.

وی از اعتباربخشی موسسات آموزشی علوم پزشکی برای اولین بار در کشور خبر داد و افزود: کمیسیون ملی اعتباربخشی تشکیل شده است و دانشگاه های علوم پزشکی کشور از منظر هیات علمی، میزان خدمات، تعداد کارکنان، تعداد دانشجویان و سایر موضوعات مورد ارزیابی قرار می گیرد.

لاریجانی درباره تعهدات گروه پزشکی تاکید کرد: در هیچ رشته ای طرح تعهدات خدمت قانونی بخشیده نشده است و شورای آموزش پزشکی و تخصصی در این زمینه تصمیم می گیرد که در صورت بخشیده شدن هر یک از رشته ها در این باره اطلاع رسانی صورت می گیرد.

وی افزود: با توجه به امتحانات ملی، دانشجویان ما در زمینه اطلاعات و دانش در وضعیت خوبی به سر می برند و قابل رقابت با سایر نقاط دنیا هستند اما در مهارت و توانایی نیاز به ارزیابی دارند که برای این منظور در مقطع پزشکی عمومی پیش از فارغ التحصیلی از آنها آزمون صلاحیت بالینی گرفته می شود.

وی درباره ۳۰ درصد سهمیه بومی مصوبه مجلس در ظرفیت پزشکی کنکور گفت: در سال گذشته بخشی از این ظرفیت پر شد چرا که اگر فردی در سهمیه بومی شرکت کند، باید به مدت ۱۰ سال تعهد خدمت بدهد به همین دلیل در برخی مناطق این سهمیه پر نشد و ظرفیت آن را به ظرفیت پذیرش آزاد اختصاص دادیم اما در نهایت ما ظرفیت پذیرش آزاد را به هیچ عنوان کاهش ندادیم.

لاریجانی درباره حضور دانشگاه های ایران در رتبه بندی های جهانی گفت: تنها یک دانشگاه داریم که در میان ۳۰۰ تا ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد اما در حال برنامه ریزی هستیم که فصل مشترکی برای رتبه بندی های بین المللی ایجاد کنیم تا دانشگاه ها بتوانند با انجام رسالت های بین المللی خود در این رتبه بندی ها حضور فعالی داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در برنامه پنجم توسعه قرار بود از ۱۵ دانشگاه برای اجرای رسالت بین المللی حمایت شود که پیشنهاد ما این است که از هر ۱۰ منطقه آمایشی حداقل یک دانشگاه با اجرای رسالت بین المللی بتواند در رتبه بندی جهانی حضور پیدا کند.

آخرین وضعیت پذیرش دانشجوی پرستاری

وی درباره برنامه تربیت پرستار به کمک بیمارستان ها گفت: آئین نامه این برنامه با تغییراتی به تصوب رسیده است و مقرر شد این دانشجویان از کنکور پذیرفته شوند و محل آموزش نیز بین دانشکده پرستاری و بیمارستان باشد.

وی افزود: پس از توافق دانشکده ها با بیمارستان های مورد نظر که توانایی تربیت پرستار دارند، شورای گسترش به آنها ظرفیت اعلام می کند و ممکن است امسال برای پذیرش در بهمن ماه یک کنکور سراسری برای این منظور برپا کنیم و تنها بیمارستان هایی که اجازه این کار را دارند، تربیت پرستار را در این بخش برعهده بگیرند. البته هیئت علمی پرستاری نیز در دانشکده ها کار خود را آغاز کرده اند.

وی درباره گسترش میان رشته ای ها و تعیین تکلیف رشته هایی با زمینه پزشکی و سلامت گفت: طی توافقاتی که برای تعیین تکلیف رشته هایی که زمینه پزشکی و سلامت دارند، به زودی آئین نامه ای میان وزارت بهداشت و علوم تهیه می شود که بر اساس این توافقنامه راه برای آینده رشته های میان رشته ای باز خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: از جمله این رشته های میان رشته ای، روانشناسی بالینی است که در همین آئین نامه تعیین تکلیف می شود.

لاریجانی در پاسخ به مهر درباره حضور دکتر نجفی در راس کمیته میان رشته ای علوم بهداشت گفت: نامه ای که از سوی وزیر بهداشت به رئیس جمهور در زمینه رشته های میان رشته ای داده شده بود، به دکتر نجفی ارجاع شده و ایشان برنامه ریزی در این زمینه را انجام داده اند تا بین دو وزارتخانه توافق صورت گیرد.

وی یادآور شد: در زمینه گسترش بین رشته ای ها از جمله علوم پزشکی و علوم انسانی نیز دو دانشگاه علوم پزشکی شیراز و زنجان برای این کار ماموریت پیدا کردند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با رد شایعه عدم قرنطینه برای آزمون فلوشیپ گفت: ما کنترل های دقیقی در زمینه آزمون ها انجام داده ایم و کاملاً تمامی آزمون ها را مدنظر داریم.

تعداد بازدید : 402

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید