اعطای وام صادرات با بهره ۴ درصدی به شرکت‌های دانش‌بنیان

اعطای وام صادرات با بهره ۴ درصدی به شرکت‌های دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه وام صادراتی با نرخ بهره چهار درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود، گفت: این وام می‌تواند توسط شرکت‌ها، قبل و بعد از صادرات دریافت شود.

دکتر بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی صبح امروز از یک شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده سانتریفیوژ با قابلیت ۱۵ هزار دور در دقیقه که در شهرک صنعتی شمس‌آباد واقع در جاده قم مستقر است، بازدید کرد.

وی در این بازدید گفت: این شرکت می‌تواند سانتریفیوژ ۱۵ هزار دور در دقیقه را به تولید برساند که امیدواریم در فروش این محصول موفق باشد و ما در این راستا این شرکت را حمایت می‌کنیم.

سلطانی با بیان اینکه این محصول از ۶ سال قبل بومی‌سازی شده است، گفت: سانتریفیوژ ۱۵ هزار دور در دقیقه از طریق مهندسی معکوس به تولید رسیده است و اکنون قیمتی پایین‌تر از نمونه خارجی دارد.

وی با اشاره به مشکلات فروش این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: بعد از ورود نمونه ایرانی این نوع سانتریفیوژ به بازار کشور، از سوی واردکنندگان با روابط بازرگانی و دمپینگ، قیمت کالای خارجی  کاهش یافت و به همین دلیل مصرف‌کنندگان که بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی هستند، ترجیح داده‌اند نمونه خارجی با قیمت پایین‌تر را تهیه کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر اینکه این موضوع موجب شد این شرکت دانش‌بنیان در فضای اقتصادی بدتری قرار گیرد، اظهار داشت: ما وظیفه داریم از تولیدات داخلی حمایت کنیم تا در نهایت نمونه‌های داخلی در کشور به تولید برسد و مورد استفاده قرار گیرد.

سلطانی ادامه داد: از سال ۹۲ تاکنون این شرکت توانسته ۶۳۲ دستگاه سانتریفیوژ ۱۵ هزار دور در دقیقه را به فروش برساند؛ این میزان فروش برابر با هفت میلیارد تومان بوده است.

وی با تأکید بر اینکه اکنون شرکت‌های تولیدکننده در شرایط سخت رقابتی هستند، گفت: این شرایط سخت برای شرکت‌های دانش‌بنیان است، زیرا برخی تولیدکنندگان با تولید تیراژ بالا توانسته‌اند قیمت محصول نهایی خود را کاهش دهند؛ از این رو باید به سمت تولید انبوه و کاهش قیمت اقدام کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به عوامل مؤثر پشت سر گذاشتن شرایط اقتصادی بد برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند که این موضوع باید در واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌ها به کار گرفته شود.

سلطانی همچنین با بیان اینکه محصول نهایی شرکت‌ها باید کاربرپسند باشد، اظهار داشت: نوآوری در محصولات نیز از نکات مهمی است که در تولید یک محصول دانش‌بنیان باید در نظر گرفته شود تا در نهایت تولید آنها به فروش برسد.

به گفته وی، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان باید فناوری‌های مرتبط با دنیا را رصد کنند و در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور یابند تا فناوری حوزه خود را مورد پایش قرار دهند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر اینکه بازرگانی و خرید و فروش‌های دولتی و نیمه دولتی در فضای خوبی قرار نگرفته است، گفت: ضروری است راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه شود تا در نهایت محصولات تولیدی در شرکت‌ها متقاضی داشته باشند.

سلطانی تأکید کرد: همچنین ضروری است دستگاه‌های دولتی تشویق به خرید محصولات داخلی شوند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید بتوانند با بالاترین رقبای خود در کشور ثالث به رقابت بپردازند.

سلطانی با اشاره به حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: ما می‌توانیم محصولات جدید شرکت‌های دانش‌بنیان بخصوص این شرکت که در تولید سانتریفیوژها اقدام کرده، حمایت‌هایی داشته باشیم تا سازمان یا ارگان مورد نظر بتواند از این لیزینگ بهره‌ برده و در نهایت محصول داخلی و دانش‌بنیان مورد مصرف قرار گیرد.

وی با اشاره به وام صادراتی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: صندوق می‌تواند وام چهار درصدی را برای صادرات شرکت‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا کند؛ این وام با دوره تنفس همراه است و شرکت‌ها می‌توانند قبل و بعد از صادرات، این وام را دریافت کنند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: صندوق نیز می‌تواند انواع خدمات توانمندسازی، انواع سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌ها، وام توسعه تولید و ... را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد.

سلطانی با بیان اینکه سانتریفیوژها دارای مصارف تحقیقاتی و بیمارستانی هستند، گفت: این دستگاه قادر است با سرعت بالا، سِرم را از پلاسمای خون جداسازی کنند؛ همچنین این دستگاه می‌تواند برای آنالیز خون در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی، از این دستگاه می‌توان در تشخیص سرطان‌های زنان از جمله سرطان رحم استفاده کرد.

تعداد بازدید : 423

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید