نانو ابر خازن لوله های کربنی طراحی و ساخته شد

 نانو ابر خازن لوله های کربنی طراحی و ساخته شد

برای اولین بار در خاورمیانه پژوهشگر پسا دکتری واحد علوم و تحقیقات موفق به ساخت «ابرخازن» برپایه نانولوله های کربنی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد علوم و تحقیقات، لیلا فکری اول پژوهشگر پسا دکتری فیزیک واحد علوم و تحقیقات گفت: یکی از روش های ذخیره سازی، دستگاه ابرخازن است که با عنوان خازن های الکتروشیمیایی یا فراخازنی شناخته می شوند.

وی افزود: ابرخازن ها را می توان در انواع برنامه های کاربردی در ذخیره سازی انرژی به طور مستقل و یا به صورت ترکیبی با باتری ها یا سلول های سوختی بکار برد.

این پژوهشگر با بیان اینکه مزیت‌های اصلی ابرخازن ها را می توان تعداد دفعات شارژ و دشارژ، ظرفیت ذخیره‌ سازی بالای انرژی و بازه های گرمایی عملکرد وسیع دانست، تصریح کرد: تفاوت عمده ابر خازن ها و باتری ها در مدت زمان شارژ شدن و همچنین تکرار آن است که تحت مکانیزم جابجایی بار صورت می گیرد.

فکری اول ادامه داد: به خاطر جابجایی سریع بارها، ابر خازن ها می‌توانند در مدت چند ثانیه کاملا شارژ شوند و همچنین فعل و انفعالات الکترواستاتیکی کاملا معکوس‌ پذیر هستند.

وی عنوان کرد: بنابراین ابر خازن ها قابلیت تکرار (شارژ شدن مجدد برای دفعات زیاد) خوبی دارند که این خود باعث می شود طول عمر آنها زیاد شود.

دانشجوی پسا دکتری واحد علوم و تحقیقات گفت: در حال حاضر در ارتباطات بیسیم قابل حمل، منابع تغذیه صنعتی، ذخیره ‌سازی انرژی با راندمان بالا برای وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل نقلیه الکتریکی هیبریدی استفاده می‌شود.

فکری اول تاکید کرد: از آنجایی که ابر خازن ها گران هستند، باید بتوان آنها را ارزان تولید کرد، بنابراین نیز باید از مواد ارزان قیمت استفاده کرد و باید با روش های ساخت ارزان آنها را تولید کرد.

وی عنوان کرد: در این پروژه سعی شده است با استفاده از کاغذ معمولی و نانو مواد مختلف یک ابرخازن کاغذی ساخته شود که ارزان قیمت و سازگار با محیط زیست است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: چنین پروژهایی با این مشخصات و ویژگی برای اولین بار در خاورمیانه صورت می گیرد و دارای اهمیت بسیار بالایی در صنایع مختلف دارد.

این پروژه با  اهنمایی محمود قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم تحقیقات انجام شده است.

 

تعداد بازدید : 361

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید