کاهش ۸۰۰ هزار نفری جمعیت دانشجویی طی ۳ سال گذشته

کاهش ۸۰۰ هزار نفری جمعیت دانشجویی طی ۳ سال گذشته

مدیر آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور،از کاهش جمعیت دانشجویی کشور خبرداد و گفت:تعداد دانشجویان از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۹۴ به ۴ میلیون ۷۳ هزار دانشجو در سال ۹۶ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه شهید چمران اهواز، نشست کارگروه آموزش عالی استان خوزستان با حضور غلامرضا گرایی نژاد مدیر آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برگزار شد.

گرایی نژاد درباره سفر به استان خوزستان، گفت: امسال برنامه‌ریزی‌های لازم برای سفر به چندین استان انجام‌شده که خوزستان به دلیل جایگاه ویژه ازجمله این استان‌ها است و امیدواریم بتوانیم مشکلات را بهتر شناسایی کرده و به آن بپردازیم.

وی افزود: پس‌ از این سفر جمع‌بندی‌های لازم در تمامی جنبه‌ها با  مشورت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان انجام می‌شود و این امکان وجود دارد که نشستی با حضور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در تهران برگزار شود تا بتوان بخشی از مشکلات را بررسی و حل کرد.

مدیر آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ادامه داد: شاید در برخی از موارد به ۱۰۰ درصد تخصیص اعتبار نرسیم اما در بخش‌هایی بتوانیم استانی را در اولویت قرار دهیم و یا سازگاری برای حل مشکلات بیندیشیم.

گرایی نژاد، تصریح کرد: در بخش کلان نیز سال ۹۳-۹۴ در زمان تدوین برنامه توسعه، آمار دانشجویان کل کشور چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود و تصور می‌کردیم جمعیت پشت کنکوری یک‌میلیون نفر کم خواهد شد و به‌تبع آن نیز تقاضا کاهش می‌یابد؛ تصور این بود که تا انتهای برنامه به چهار میلیون و ۳۰۰ دانشجو می‌رسیم اما آنچه رقم خورده نشان می‌دهد این شتاب بیشتر شده و در سال بعد به چهار میلیون و ۳۵۰ نفر و در سال ۹۵-۹۶ بر اساس آمار وزارت علوم به چهار میلیون و ۷۳ هزار نفر رسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: این مسئله نشان می‌دهد که از این تعداد دانشجویان ۲۱۹ هزار نفر در استان خوزستان هستند که پنج و سه‌دهم درصد کل دانشجویان کشور محسوب می‌شود که از این تعداد ۳۷ هزار نفر آموزش رایگان دارند و باقی شهریه پرداز هستند.

مدیر آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه آموزش رایگان در سطح کشور ۱۷ درصد و در استان نیز همین میزان است، گفت:  شاید این مسئله مطرح شود که استان از نظر سطح درآمد خانوار این کشش را ندارد که به سمت شهریه پردازی برود و باید این مطالعات در وزارت علوم انجام شود که کدام مناطق به سمت توسعه آموزشی عالی رایگان پیش رود.

گرایی نژاد، افزود: علی‌رغم اینکه سهم رایگان کل کشور ۷۸.۳ است، اگر تعداد دانشجویانی که رایگان تحصیل می‌کنند ۹۵۶ هزار نفر باشد، سهم استان خوزستان در تمامی دانشگاه‌ها ۷.۳ دهم درصداست. سهم ۷.۳ دهم درصدی در بودجه هزینه‌ای چهار درصد و در عمرانی نیز پنج درصد کشور است و لازم است تغییراتی در این زمینه انجام شود.

وی بیان کرد: تلاش کرده‌ایم بتوانیم جوابگوی مشکلات دانشگاه‌ها باشیم و امسال نیز با همکاری وزارت علوم نشستی با معاونین اداری مالی دانشگاه‌ها برگزار نماییم تا پیش از ورود به بودجه بتوان شاخص‌هایی که همه‌گیر است را بررسی کرد.

مدیر آموزش عالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اضافه کرد: مسئله توسعه ظرفیت و توسعه امکانات علاوه بر هزینه تا حدودی به تحرک، بینش و انگیزه مدیران منطقه بستگی دارد؛ در سخت‌ترین روزهای کشور سازمان برنامه نیز تلاش داشته همکاری‌های لازم را داشته باشد و خوشبختانه تیم آموزش عالی استان در حال حاضر از ظرفیت بالایی بهره‌منداست و درگذشته نیز تلاش‌های خوبی برای حل مشکلات شده است.

گرایی نژاد، تصریح کرد: در زمینه توسعه عمرانی نیز تحرک استان خوزستان موجب شده است ما نیز باانگیزه بیشتری استان را در بخش آموزش عالی همراهی نماییم و این نکته‌ای مثبت در استان است. این قول را خواهیم داد که تلاشمان را ادامه دهیم.

تعداد بازدید : 407

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید