۳مدل ارائه تسهیلات سربازی به نخبگان/ شرط تسهیلات به ایرانیان مقیم

۳مدل ارائه تسهیلات سربازی به نخبگان/ شرط تسهیلات به ایرانیان مقیم

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه سه روش همکاری با معاونت علمی برای دوره سربازی تحصیل کرده ها داریم، گفت: دوره ها با تأیید رهبری به صورت آزمایشی در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح امروز در نشستی مبنی بر تسهیلات سربازی افراد فعال در شرکت های دانش بنیان گفت: دو اصل برای تأمین نیروهای مسلح برای برقراری امنیت کشور (حرفه ای – مردمی) وجود دارد که کشورهای مختلف با توجه به شرایطشان و تمهیدات، منابع مالی، وضعیت سوق الجیشی و غیره یکی از این دو مدل را انتخاب می کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نظام وظیفه مدل نظام تأمین مردمی را انتخاب کرده است.

سردار کمالی با بیان اینکه نیروهای مسلح ۵۰ درصد نیروهای خود را از سربازان وظیفه تأمین می کند، گفت: این می تواند به اقتصاد کشور و منابع دفاعی کمک کند.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در اجرای اصل ۱۴۷ قانون اساسی، نیروهای مسلح می توانند در زمان صلح در راستای تولید، آموزش، بهداشت، تحقیقات، محرومیت زدایی به کمک دولت بشتابند. ما بیش از ۱۵۰ دستگاه غیر نظامی همکار در این زمینه ها داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از کارکنان نظام وظیفه وارد نیروهای مسلح می شوند، ادامه داد: اکثر این افراد تحصیل کرده هستند که با توجه به فناوری های جدیدی که وارد شده، اقدامات موثری در راستای به کارگیری آنها انجام خواهیم داد.

سردار کمالی خاطرنشان کرد: واگذاری سرباز به دستگاه غیر نظامی و ورود استعدادهای برتر و نخبگان به این دستگاه ها، سربازانی که خدمت سربازی را با گذراندن یک پروژه تحقیقاتی طی می کنند و فعالیت سربازان در شرکت های دانش بنیان به جای سربازی از مواردی هستند که نظام وظیفه از افراد تحصیل کرده استفاده کرده است.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: از این رو تصمیم گرفتیم با معاونت علمی در سه حوزه برای نظام وظیفه نخبگان و افراد تحصیل کرده همکاری کنیم. یکی از این موارد سرباز محقق و نخبه ای است که بتواند علاوه بر مسائل دولتی به بخش خصوصی وارد شود؛ برای این منظور ۱۰۰ نفر به صورت آزمایشی با تأیید مقام معظم رهبری انتخاب شده اند؛ در این زمینه بنیاد ملی نخبگان ضرورت اجرایی در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: از دیگر موضوعات همکاری با معاونت علمی در خصوص نظام وظیفه نخبگان این است که مشمولین تحصیل کرده (که مدرک لازم را دارند ولی تخصصی ندارند) می توانند در شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند؛ برای این منظور در سال ۹۷، دو هزار نفر به صورت آزمایشی در شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند.

به گفته وی این می تواند کمک به شرکت های دانش بنیان و اشتغال زایی سربازان شود و از سوی دیگر توانمندی تخصصی آنان نیز افزایش می یابد.

سردار کمالی در خصوص سومین محور همکاری ستاد نیروهای مسلح با معاونت علمی در خصوص نظام وظیفه گفت: تعدادی از افراد تحصیل کرده به شرکت ها برای ارائه خدمت خواهند رفت؛ برای این منظور ۵۰۰ نفر به صورت آزمایشی با اجازه مقام معظم رهبری به این موضوع ورود پیدا کرده اند تا در رأس مهارت آموزی و اشتغال فعالیت کنند.

وی در خصوص ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: طبق قانون ایرانیانی که در خارج از کشور حداقل سه سال اقامت داشته باشند و سالی دوبار حداکثر در ایران تردد کنند مشمولان طرح نظام وظیفه سربازی خواهند شد.

به گفته سردار کمالی کارشناسان ارشد و بالاتر که در خارج از کشور هستند بنا به دعوت وزارتخانه ها برای انجام مقاله، ارائه تدریس، میزگرد و غیره می توانند حضور داشته باشند و از این قانون بهره مند شوند. همچنین آنهایی که وارد کشور می شوند تفاوتی بین داخل و خارج وجود ندارد و همه می توانند از قانونی که برای افراد داخل کشور است، استفاده کنند.

سردار کمالی در خصوص حقوق این افراد تصریح کرد: افرادی که در این دوره ها حضور می یابند حقوق سربازی دریافت می کنند که سازمان نظام وظیفه می تواند برای برخی از افراد تشویقی و جایزه نیز در نظر بگیرد.

سردار فرحی خاطرنشان کرد: امروزه بحث سربازی ویژگی های خاصی دارد و توجه ویژه ای به این موضوع شده است.

سردار فرحی اظهار داشت: امروزه میانگین بیش از ۲۰۰ ورودی و خروجی سرباز داریم که ۴۰ درصد از آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و عمدتا بین سنین ۱۸ تا ۲۸ سال را دارند.

رئیس قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این سربازان آینده خوب و روشنی دارند، گفت: این افراد می توانند به عنوان یک فرصت عظیم برای کشور محسوب شوند. به همین دلیل برای ارتقای بهره وری و استفاده حداکثری از آنها برنامه هایی را اتخاذ کرده ایم.

وی با تأکید بر اینکه امروزه رشد شرکت های دانش بنیان رو به افزایش است، یادآور شد: نخبگان هم در این شرکت ها فعالیت های خوبی دارند.

سردار فرحی گفت: در حال حاضر با بیش از ۱۵۰ مجموعه دولتی توافقاتی در خصوص سربازی تخصصی داریم که برای اولین بار این به تصویب رسیده تا از ظرفیت های نخبگان به خوبی استفاده شود.

رئیس قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه برای سربازان قرارگاه های مهارت آموزی را تشکیل داده ایم، تصریح کرد: سربازان می توانند طی مدتی دستاوردهای علمی و صنعتی خود را با مهارت های آموزشی ای که در این قرارگاه مهارت آموزی دریافت کرده اند را پیاده سازی کنند.

وی افزود: برای همه سربازان فرصتی را فراهم آورده ایم که بتوانند طی دو سال خدمت سربازی دستاوردهای کارآفرینی داشته باشند و در مبحث اشتغال، گام هایی بردارند. در این زمینه توافقاتی با وزارت علوم، وزارت کشاورزی، وزارت ورزش و فناوری اطلاعات صورت گرفته که سربازان برای پارک های علم و فناوری، آزمایشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و شرکت های SME فعالیت کنند و از توانایی سربازان نخبه استفاده کنیم.

تعداد بازدید : 408

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید