پذیرش بیش از ۲ هزار دانشجوی جدید در دانشگاه علوم پزشکی تهران

پذیرش بیش از ۲ هزار دانشجوی جدید در دانشگاه علوم پزشکی تهران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور بررسی فعالیت‌ها، برنامه‌ها و چالش‌های دانشکده فناوری‌های نوین و ظرفیت پذیرش دانشجویان ورودی سال ۹۷ برگزار شد.

در ادامه نشست، دکتر امیرعلی سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح جزئیات ظرفیت و نحوه پذیرش دانشجویان ورودی سال ۹۷ پرداخت و از ظرفیت اعلام‌شده در دفترچه کنکور و سازمان سنجش در برخی رشته‌ها انتقاد کرد.

وی گفت: به‌طور کلی امسال در مقطع کارشناسی ۵۵۵ نفر، دکتری حرفه‌ای ۵۴۱ نفر، کارشناسی ارشد ۳۷۷ نفر، دکتری تخصصی ۲۵۷، دستیاری تخصصی ۴۷۳ نفر، فلوشیپ ۱۴۶ نفر و فوق تخصصی ۸۰ نفر و در مجموع ۲ هزار و ۴۲۹ پذیرش شدند.

دکتر اکبر فتوحی عضو هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های وزارت بهداشت به توضیح مسائل مطرح‌شده در اعلام ظرفیت‌ها پرداخت و گفت: در ظرفیت اعلام‌شده حداکثر همکاری با دانشگاه‌ها صورت گرفته اما نباید فراموش کنیم که رسالت دانشگاه‌های بزرگ مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران تربیت دانشجو است و اگر آنان ظرفیت خود را کاهش دهند کیفیت آموزشی دانش‌آموختگان تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

در این جلسه دکتر علیرضا احمدیان رئیس دانشکده فناوری‌های نوین پزشکی به تشریح وضعیت این دانشکده پرداخت و گفت: دانشکده فناوری‌های نوین با ۵ گروه آموزشی تلاش می‌کند افراد متخصص، نوآور و کارآفرین را در حوزه دانش و فناوری تربیت کند.

وی با اشاره به سرانه فضای فیزیکی نسبت به دانشجو گفت: این دانشکده به لحاظ فضای فیزیکی از ساختار آموزشی مناسب برخوردار نبود که سعی کردیم فضاهای جدیدی را به آن اضافه کنیم ولی هنوز با استانداردها فاصله‌داریم.

احمدیان دانشجویان این دانشکده را ۲۶۵ نفر برشمرد و گفت: ۲۰۳ دانشجو در مقطع دکتری تخصصی و ۶۲ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد توسط ۲۵ عضو هیات علمی اولیه و ۲۴ هیات علمی ثانویه آموزش می‌بینند.

رئیس دانشکده فناوری‌های نوین به تشریح برنامه‌های این دانشکده در حوزه آموزش، پژوهش، بین‌الملل پرداخت و گفت: تاکنون اقدامات بسیاری در هریک از این حوزه‌ها انجام‌شده اما برای  تحقق اهداف دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی جای کار بسیاری وجود دارد.

وی مهم‌ترین چالش‌های دانشکده را محوریت روش‌های مرسوم و قدیمی در آموزش و پژوهش، نارسایی زیرساخت‌های اساسی در حوزه تحقیقات و فناوری و نبود اختیارات کافی در مدیریت جامع فعالیت‌های آموزشی و تحقیقات و فناوری بیان کرد و پیشنهاد داد: روش‌های آموزش و تحقیق بر مبنای رویکرد کارآفرینی و خلق ثروت بازنگری شود. همچنین در تأمین زیرساخت‌های موردنیاز از ظرفیت خیرین، تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان به سرمایه‌گذاری و ظرفیت دانشگاه تهران استفاده شود.

احمدیان، با بیان اینکه اگر انتظار داریم دانشجوی نوآور و  کارآفرین تربیت کنیم باید از ابتدا دست دانشجو را بگیریم و مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم را به آنان آموزش دهیم افزود: باید شیوه اجرای امتحان جامع و ارائه پروپوزال دانشجویان دکتری اصلاح و دوره‌های مهارت افزایی علوم پایه و بالینی تعریف و اجرای شود.

دکتر نفیسی رئیس دانشکده پزشکی پیشنهاد داد گروه‌های دانشکده فناوری‌های نوین با ادغام در گروه‌های مرتبط سایر دانشکده‌ها، تعامل خود را با گروه بالینی افزایش دهند.

دکتر کردی معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با اشاره به فعالیت مؤثر دانشکده فناوری‌های نوین در حوزه بین‌الملل گفت: این دانشکده در تعریف پروژه‌ها و ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک با مراکز معتبر بین‌المللی می‌تواند پیشگام باشد و معاونت بین‌الملل از توسعه این همکاری‌ها حمایت می‌کند.

دکتر دلاوری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، طولانی شدن فرایند تبدیل ایده به نوآوری را به دلیل نبود ساختارهای لازم دانست و گفت: بسیاری از اساتید از ظرفیت و امکانات دانشکده فناوری‌های نوین اطلاع زیادی ندارند و می‌توان دوره‌هایی را تعریف کرد که علاقه‌مندان بتوانند از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار شوند.

دکتر سهراب پور معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز، پیام اصلی دانشگاه را برداشتن دیوار بین گروه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بیان کرد و گفت: باید همه گروه‌ها از امکانات و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه برخوردار شوند. همچنین از ظرفیت جوانان شایسته دانشکده استفاده‌شده و به آنان مسئولیت داده شود.

وی افزود: بازنگری آزمون جامع و کوریکولوم های آموزشی در اختیار دانشگاه نیست ولی دانشکده می‌تواند پیشنهادهای خود را مطرح کند تا در صورت امکان بازنگری صورت گیرد.

دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تأمین فضای فیزیکی مناسب را از مهم‌ترین مسائل دانشکده فناوری‌های نوین برشمرد و گفت: معاونت توسعه کمک خواهد کرد فضای فیزیکی مناسب در اختیار دانشکده قرار گیرد. البته در بلندمدت فضای بهتری برای دانشکده‌ها ایجاد خواهد شد، اما طول دوره مدیریت‌ها کوتاه است و باید در این فرصت کم مشکلات فیزیکی دانشکده‌ها برطرف شود.

وی بابیان اینکه مرزهای ذهنی را برداریم و به‌جای ادغام ساختارها، همکاری‌ها را گسترش دهیم افزود: تعامل دانشکده فناوری‌های نوین و دانشکده پزشکی را افزایش دهید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به مسائل مطرح‌شده درخصوص اختیارات مربوط به دانشکده‌ها گفت: در دانشگاه محدودیتی برای دانشکده‌ها وجود ندارد می‌توانید ایده‌های خود را با هماهنگی معاونت های آموزشی و پژوهشی عملی کنید. در خارج از دانشگاه نیز همکاری خوبی بین شورای گسترش وزارت بهداشت و دانشگاه وجود دارد و می‌توانید مسائل خود را مطرح کنید.

کریمی با بیان اینکه به دنبال قهرمانی نباشیم که مسائل مان را حل کند بلکه خودمان برای حل آن‌ها پیش‌قدم شویم گفت: به جوانان اعتماد کنید و به آنان اجازه رشد و پیشرفت بدهید.

تعداد بازدید : 349

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید