ترسیم نقشه جذب هیئت علمی در دانشگاه

ترسیم نقشه جذب هیئت علمی در دانشگاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ترسیم نقشه جذب هیئت علمی در این دانشگاه و تمرکز بر آموزش برای ارتقاء اساتید خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد آقاجانی در نشست «ارائه دستاوردهای طرح تحول و نوآوری در آموزش» در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای تغییر در نظام سلامت باید تغییر عمده را از آموزش آغاز کنیم و اگر تحول در آموزش پزشکی رخ ندهد نمی توان به تغییرات خدمات، درمان و بهداشت امیدوار بود.

وی افزود: ما بر آن شدیم در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در چارچوب برنامه های وزارت بهداشت بتوانیم اهداف کیفی را که برای هر دانشگاه ترسیم شده به صورت کمی پیاده سازی کنیم و آموزش را متحول کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به توجه به اعضای هیئت علمی تصریح کرد: برای جذب هیئت علمی برنامه ریزی جدید انجام دادیم و نقشه جذب هیئت علمی را ترسیم کردیم تا افراد به صورت هدفمند و در بخش های مورد نیاز  و جدید جذب شوند.

آقاجانی از جذب نخبگان به عنوان یکی از برنامه های دانشگاه ها نام برد و گفت: ستاره ها در گروه های آموزشی می توانند حرکت های بزرگ انجام دهند و برای دانشگاه ارزش افزوده دارند.

وی با اشاره به تغییر روند ارتقاء اعضای هیئت علمی در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: ارتقاء اعضای هیئت علمی به پژوهش وابسته شده است. از آنجایی که پژوهش یک فرآیند کمی است و در آموزش اندازه گیری مشکل است، هیئت ممیزه دانشگاه در یک برنامه ریزی جدید تأکید کرده است که هر عضو هیئت علمی که نتواند حداقل های آموزشی را کسب کند نمی تواند ارتقاء پیداکند. لذا هم برای ترفیع و هم برای ارتقاء هیئت ممیزه به امر آموزش متوسل شده است. چرا که ما قبل از هر چیز در دانشگاه، معلم هستیم.

آقاجانی از برنامه جدید دانشگاه علوم پزشکی برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی خبر داد و گفت: برای فرصت مطالعاتی خاص جهت تمایز و نوآوری در امر پزشکی، هم در گروه های بالینی و هم در گروه های علوم پایه، طراحی کردیم.

وی یادآور شد: به این ترتیب اعضای هیئت علمی به منظور توانمندسازی به این فرصت های مطالعاتی خارج از کشور، اعزام خواهند شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: قراردادهایی با کشورهای فرانسه، روسیه و مجارستان به منظور این فرصت های مطالعاتی و تبادل استاد و دانشجو امضاء کرده ایم تا در حوزه هایی که در آن عقب ماندگی داریم، جبران کنیم.

آقاجانی از ساماندهی گروه های آموزشی این دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: یک گروه آموزشی باید بتواند در برنامه ریزی دانشگاه نقش ایفا کند. گروه تنها به تعدادی هم رشته در کنار هم بودن نیست. ما برای انتخاب مدیران گروه ها، برنامه را ملاک قرار داده ایم تا فردی که در دو سالی که مدیر گروه است بتواند برنامه را پیش ببرد.

وی در باره تقویت زیر ساخت های آموزشی تصریح کرد: برای تقویت زیر ساخت ها اقداماتی صورت گرفته اما می دانیم که وضعیت مالی خوب نیست چرا که همه از وضعیت بودجه های دولتی خبر دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: با توجه به تلاش حوزه آموزشی وزارت بهداشت، رشد بودجه آموزشی که ۵ درصد تعیین شده بود اکنون به ۱۸ درصد رسیده است.

وی درباره کسری بودجه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سال ۹۷ ما ۲۰۰ میلیارد تومان کسری قطعی در پرداخت ها و حقوق ها داریم که از این میزان ۱۳۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه آموزش است و با وضعیت فعلی بودجه، امسال نیز این کسری ها جبران نمی شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ظرفیت هایی در بودجه ۹۷ وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم که یکی از آنها بحث آزمایشگاه ها است. ما برنامه ریزی کردیم با استفاده از تسهیلات بانکی، رونقی به آزمایشگاه ها بدهیم.

آقاجانی از توجه به اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها سخن گفت و یادآور شد: در یک برنامه ریزی سعی کردیم نقاط ضعف در مورد اخلاق حرفه ای در دانشگاه را شناسایی و حل کنیم.

وی با اشاره به بحث پذیرش دانشجو و وضعیت دانش آموختگان دانشگاه تصریح کرد: ما باید بدانیم که آیا لازم است این تعداد دانشجو تربیت کنیم. یک مطالعه  هفت ساله در دانشگاه صورت گرفته که نشان می دهد ۸۰ درصد دانش آموختگان دوره دکترای تخصصی بعد از فارغ التحصیلی نتوانسته اند در کاری متناسب و مرتبط با رشته خود، مشغول به کار شوند و این نگران کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو باید بدانیم چه رشته هایی بازار کار دارند و دیگر اینکه دانشگاه در چه رشته هایی متمایز است.

وی از کاهش تعداد گروه های آموزشی و دانشکده ها و محدود شدن آنها خبر داد و گفت: ما دو دانشکده ایمنی و محیط زیست و بهداشت را با یکدیگر ادغام کردیم و به دلیل توجه به بحث های مدیریتی و سیاست گذاری، گروه مدیریت را نیز به دانشکده آموزش پزشکی اضافه کردیم و دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی ایجاد کردیم.

تعداد بازدید : 454

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید