تلاش دانشمندان برای شناسایی مواد تشکیل دهنده نفت خام

تلاش دانشمندان برای شناسایی مواد تشکیل دهنده نفت خام

دانشمندان علیرغم تلاش های فراوان تا به امروز موفق به شناسایی مواد اصلی تشکیل دهنده نفت خام نشده اند و حالا یک تحقیق تازه بدین منظور آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تک اسکپلوریست، پیچیدگی فراوان نفت خام باعث شده تا جدا کردن مواد تشکیل دهنده آن و شناسایی ساختار این ماده تا به امروز علیرغم استفاده از روشهای مختلف تحقیقاتی ممکن نشده باشد، اما پژوهشگران امیدوارند بتوانند این راز را کشف کنند.

در بررسی جدید، دانشمندان قصد دارند از چند روش مختلف در کنار هم برای شناسایی مواد تشکیل دهنده نفت استفاده کنند. این روش ها عبارتند از گرما دادن زیاد به نفت خام و سپس تحت فشار شدید قرار دادن آن در درون آب برای تجزیه این ماده به مواد اولیه تشکیل دهنده.

محققان می گویند استفاده از چنین روشی آلودگی زیست محیطی کمتری نیز خواهد داشت و امیدواری بیشتری برای به نتیجه رسیدن آن وجود دارد. البته نفت خام دارای برخی اجزای سنگین تر است که حتی در صورت قرار گرفتن در معرض دمای ۳۰۰ درجه سلسیوس هم غیر فرار باقی می مانند.

از همین رو قرار است نمونه نفتی مورد استفاده برای بررسی تا دمای ۳۶۰ درجه سلیسیوس گرما داده شود و سپس با فشاری بیش از ۳۰۰ اتمسفر به مدت یک ساعت در آب سنگین قرار داده شود.

از جمله مواد تشکیل دهنده نفت خام که شناسایی آنها تا به امروز ممکن شده، می توان به فنل ها، کتون ها، کربازول ها، پیریدین ها، کینولین ها، دی بنزوفوران ها و اسیدهای کربوکسیلیک اشاره کرد. البته نفت خام استخراج شده از برخی حوزه های نفتی حاوی اسید سولفوریک هم هستند.

برخی هیدروکربنات های سنگین تر در نفت خام حاوی اتمهای بسیاری هستند که شناسایی دقیق ساختار آنها تا به امروز ممکن نشده است.

تعداد بازدید : 346

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید