مهندسی پليمر

رشته مهندسی پلیمر

رشته‌ مهندسی پلیمر نسبت به رشته‌های مهندسی دیگر، تقریباً جوان است. به دلیل كاربرد روزافزون پلیمر در صنایع مختلف، این رشته به سرعت رشد كرده و امروزه از رشته‌های مهم كشورهای صنعتی پیشرفته است. پلیمرها به دو دسته‌ی طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شوند. پلیمرهای طبیعی، موادی مانند تركیب‌های سلولزی، چوب، كاغذ و پشم هستند كه انسان از سال‌ها پیش آن‌ها را می‌شناخته و هنوز هم این دسته از پلیمرها در دنیا بسیار مهم و با ارزش هستند؛ اما پلیمرهای مصنوعی در دوران جنگ جهانی دوم مورد توجه قرار گرفتند، زیرا در این زمان، دانشمندان به این نتیجه رسیدند كه از مواد نفتی می‌توان مواد پلیمری مصنوعی ساخت و این مواد كاربردهای مختلفی خواهند داشت. بنابراین مهندسی پلیمر با ساخت پلیمرهای مصنوعی توسط محققان شكوفا شد و اكنون تنها با گذشت چند دهه از آن دوران، این رشته به حدی رشد كرده است كه پیشرفت تكنولوژی، ارتباط تنگاتنگی با طراحی و ساخت مواد پلیمری دارد. با توجه به این‌كه كشور ما نیز از جمله كشورهایی است كه در زمینه‌ی كشاورزی و منابع نفتی (صنایع شیمیایی) از استعداد بالقوه‌ی خوبی برخوردار است و مواد پلیمری نیز در دو زمینه‌ی ذكرشده، نقش كلیدی دارند، از 20 سال پیش مهندسی پلیمر در ایران مورد توجه قرار گرفت. البته در آغاز، این رشته به عنوان یكی از گرایش‌های رشته‌ی مهندسی شیمی مطرح بود اما در سال 1362، رشته‌ی مهندسی پلیمر با دو گرایش صنایع پلیمر و تكنولوژی و علوم رنگ به طور مستقل اقدام به پذیرش دانشجو كرد. هدف رشته مهندسی صنایع پلیمر تولید كلیه محصولات پلیمری از قبیل لاستیك، پلاستیك، الاستومر، رزین و سایر مواد مورد نیاز صنعت رشته مهندسی صنایع پلیمر شناخت، طراحی، فرمولاسیون، آنالیز و بررسی خواص فیزیكی و مكانیكی سه ماده عمده می‌باشد كه این مواد عبارتند از : لاستیك، پلاستیك و كامپوزیت. یعنی ما در رشته مهندسی صنایع پلیمر هر آنچه كه به این مواد بر می‌گردد را مطالعه و بررسی می‌كنیم.  برای مثال طراحی و تولید تایر ماشین در صنایع لاستیك، لوله‌های پلی‌اتیلن در صنایع پلاستیك و انواع فایبرگلاس ها در كامپوزیت به یاری متخصصان مهندسی صنایع پلیمر انجام می‌گیرد. البته در این رشته شکل دهی رزین ها نیز مطرح است که برای مثال می توان به ساخت ملامین اشاره کرد.  این رشته در مقطع كارشناسی دارای دو گرایش:  صنایع پلیمر و تكنولوژی و علوم رنگ می‌باشد. در مقطع کارشناسی ارشد گرایش های این رشته شامل صنایع پلیمر و نانوپلیمر می باشد.

گروه مهندسی پلیمر ما متشكل از فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تكمیلی رشته مهندسی پلیمر با گرایش های مختلف می باشند. گروه پلیمر دپارتمان فنی و مهندسی ما به ارائه خدماتی شامل: ترجمه متون تخصصی پلیمر، ترجمه مقالات ISI پلیمر و ویرایش مقالات ISI پلیمر می پردازید. شما دانشجویان و اساتید محترم رشته مهندسی پلیمر می توانید جهت بهره مندی از خدمات ذكر شده با بالاترین كیفیت، كار ترجمه و ویرایش متون و مقالات پلیمر خود را به گروه مترجمان و ویراستاران پلیمر ما بسپارید.

همچنین می توانید مقالات ترجمه شده مهندسی پلیمر، کتاب ها و جزوات مهندسی پلیمر، مقالات فارسی، تحقیق و پروژه های رشته پلیمر را دانلود کنید.


تعداد بازدید : 57868


نظرتان در مورد این صفحه چیست؟

نظرات کاربران به این صفحه

*
*
خیلی خوب
*
*
خوب

Skip Navigation Links صفحه اصلی > دپارتمان های موسسه ترجمه البرز > دپارتمان فنی و مهندسی > مهندسی پليمر
ثبت سفارش جدید