Skip Navigation Linksلیست مقالات ترجمه شده / مقالات ترجمه شده باستان شناسی /

عنوان ترجمه شده مقاله: ژئوفیزیک باستان‌شناسی-پی‌جویی باستان‌شناسی-مرور کوتاه

از سال 1946 روش‌های ژئوفیزیکی به صورت فزاینده در باستان‌شناسی به کار رفته‌اند. عکسبرداری هوایی نیز از سال 1919 برای باستان‌شناسی بهکار گرفته شدهاست.

چکیده

از سال 1946 روش‌های ژئوفیزیکی به صورت فزاینده در باستان‌شناسی به کار رفته‌اند. عکسبرداری هوایی نیز از سال 1919 برای باستان‌شناسی بهکار گرفته شدهاست. متداولترین روش‌های ژئوفیزیکی در حال حاضر برای کاوش‌های باستان‌شناسی عبارتند از مقاومت ویژه الکتریکی، مغناطیسی و رادار نفوذی زمین. مغناطیس‌سنجی ‌ویژه در حالت گرادیان یا با ایستگاه پایه ثبت مداوم تقریباً در کلیه سایت‌هایی استفاده می‌شود که در آن‌ها روش‌های ژئوفیزیکی به کار گرفته می‌شود.  

سیستم‌های الکترومغناطیسی رسانایی خاک نیز به‌صورت گسترده و به‌علت نرخ بسیار بالای جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش‌های ژئوفیزیکی که کاربرد کمتری در باستان‌شناسی دارند عبارتند از پتانسیل خودزا، میکروگرانی (خرد گرانی‌سنجی)، تصویر مادون قرمز گرمایی و تکنیک‌های صوتی یا لرزه‌ای. پیشرفت‌های اخیر در پردازش تصویر و ارائه گرافیکی نقش قابل ملاحظه‌ای در قابلیت باستان‌شناسی برای «باستان‌شناسی نجات» یعنی انجام برداشت‌های شناسایی سریع و غیرمخرب برای کسب شواهدی فرهنگی انسانی قدیمی قبل از فعالیت‌های توسعه صنعتی مدرن دارند.

1-مقدمه

1-1-تعریف و اهمیت

«ژئوفیزیک باستان‌شناسی» و «پی‌جویی باستان‌شناسی» اصطلاحاتی برای شناسایی غیرمخرب عارضه‌ها و بازمانده‌های دفن‌شده در سایت‌های باستان‌شناسی هستند. همچنین باستان‌شناسان نیز به استفاده از ژئوفیزیک باستان‌شناسی یا پی‌جویی باستان‌شناسی می‌اندیشند. استفاده از روش‌های ژئوفیزیکی در باستان‌شناسی ابتدا در اواخر دهه 1940 در اروپا آغاز شد و بعد از آن در خاورمیانه دنبال گردید. «سن‌سنجی ديرين مغناطيسشناسي» فن مطالعه منبع مصنوعات قدیمی برای مستندسازی الگوهای باستانی تجارت و ارتباطات است (آتیکن، 1974). فناوری‌های سن‌سنجی در کنار روش‌های پی‌جویی «ژئوفیزیک باستان‌شناسی» قرار می‌گیرند. آتیکن (1974) و ولفمن (1984) جمع‌بندی‌های عالی از حوزه گسترده‌تر فیزیک کاربردی برای باستان‌شناسی را ارائه داده‌اند…

میتوانید از لینک ابتدای صفحه، مقاله انگلیسی را رایگان دانلود فرموده و چکیده انگلیسی و سایر بخش های مقاله را مشاهده فرمایید.


موسسه ترجمه البرز اقدام به ترجمه مقاله " ژئوفيزيك و هواشناسی " با موضوع " ژئوفیزیک باستان‌شناسی-پی‌جویی باستان‌شناسی-مرور کوتاه " نموده است که شما کاربر عزیز می توانید پس از دانلود رایگان مقاله انگلیسی و مطالعه ترجمه چکیده و بخشی از مقدمه مقاله، ترجمه کامل مقاله را خریداری نمایید.
عنوان ترجمه فارسی
ژئوفیزیک باستان‌شناسی-پی‌جویی باستان‌شناسی-مرور کوتاه
نویسنده/ناشر/نام مجله :
Journal of King Saud University
سال انتشار
2011
کد محصول
1013303
تعداد صفحات انگليسی
7
تعداد صفحات فارسی
15
قیمت بر حسب ریال
968,000
نوع فایل های ضمیمه
Pdf+Word
حجم فایل
3 مگا بایت
تصویر پیش فرض


این مقاله ترجمه شده را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
سایر مقالات ترجمه شده ژئوفيزيك و هواشناسی , باستان شناسی را مشاهده کنید.
کاربر عزیز، بلافاصله پس از خرید مقاله ترجمه شده مقاله ترجمه شده و با یک کلیک می توانید مقاله ترجمه شده خود را دانلود نمایید. مقاله ترجمه شده خوداقدام نمایید.
جهت خرید لینک دانلود ترجمه فارسی کلیک کنید
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده
برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای فرایند خرید و دانلود محتوا را ببینید
هزینه این مقاله ترجمه شده 968000 ریال بوده که در مقایسه با هزینه ترجمه مجدد آن بسیار ناچیز است.
اگر امکان دانلود از لینک دانلود مستقیم به هر دلیل برای شما میسر نبود، کد دانلودی که از طریق ایمیل و پیامک برای شما ارسال می شود را در کادر زیر وارد نمایید


این مقاله ترجمه شده ژئوفيزيك و هواشناسی در زمینه کلمات کلیدی زیر است:



Archaeogeophysics–archaeological prospection
Geophysical methods
Rescue archaeology

تاریخ انتشار در سایت: 2019-02-09
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده
نظرتان در مورد این مقاله ترجمه شده چیست؟

ثبت سفارش جدید