نفوذ به تخیلات نقاشان با برنامه رایانه ای یک محقق ایرانی

نفوذ به تخیلات نقاشان با برنامه رایانه ای یک محقق ایرانی

گروهی از محققان دانشگاه راجرز آمریکا به سرپرستی محقق ایرانی رشته علوم رایانه این دانشگاه موفق به طراحی برنامه رایانه ای شده اند که با استفاده از آن وجود هرگونه ارتباط شگفت انگیز یا شباهت میان نقاشی ها و طراحی های مختلف امکانپذیر می شود.

آنچه که بابک صالح و تیم تحقیقاتی دانشگاه راجرز آمریکا در نیوجرسی موفق به ابداع آن شده اند در زمره عجیب ترین دستاوردهای علمی آغاز هزاره سوم به شمار می آید. درحقیقت برنامه طراحی شده توسط این محققان شباهت های موجود میان نقاشی ها و طراحی های مختلف را شناسایی می کند.

با استفاده از این فناوری نوین حتی می توان توانایی های خاصی را که به گفته هنرمندان نقاش در درون آنها وجود دارد، شناسایی کرد.

در این بررسی تیم تحقیقاتی دکتر صالح بیش از 1700 نقاشی و طراحی متنوع را بر اساس مشخصه های بصری گوناگون طبقه بندی کردند.

این دسته بندی شامل طراحی های ساده تا نقاشی های پیچیده و ظریف می شود. آنها مقایسه های فراوانی میان این آثار هنری انجام دادند و اطلاعات به دست آمده از این طریق را در قالب برنامه ای رایانه ای سازمان دهی کردند.

نتایج مطالعات این محققان در گزارشی با عنوان " به سوی کشف خودکار تأثیرگذاری هنری"  منتشر شده است.

محققان بر این باورند که در گذشت زمان، به خصوص در دو قرن اخیر به جهت بروز تحولات گسترده اجتماعی، طرز تفکر نقاشان و طراحان نیز متحول شده که این موضوع می توانسته بر احساسات و تخیلاتشان در حین ترسیم آثاری تأثیرگذار باشد و اکنون با استفاده از این برنامه رایانه ای می توان به آنچه که در فکر پدیدآورندگان آثار هنری می گذرد دست یافت.

تعداد بازدید : 569

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید