کنترل دست‌های آهنی با ذهن/ امید جدیدی برای بیماران قطع عضوی

کنترل دست‌های آهنی با ذهن/ امید جدیدی برای بیماران قطع عضوی

مرد امریکایی که چهل سال پیش دستان خود را از دست داده بود با کمک فناوری‌های جدید توانست هر دو دست خود را بازیابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا (دارپا) در تحقیقات جدید خود توانست دو دست رباتیک هوشمند را به مرد امریکایی پیوند بزند. این مرد امریکایی با نام Les Baugh یکی از اهالی کلورادو امریکاست که 40 سال پیش و در یک سانحه هر دو دست خود را از دست داده بود. اما اکنون وی پس از چهل سال و با کمک جراحی اعصاب و تکنولوژی رباتیک محققان دانشگاه جانز هاپیکنس نه تنها توانست هر دو دستش را بازیابد بلکه از قدرت کنترل آنها با ذهن خود نیز برخوردار است.

محققان معتقدند این اولین باری است که چنین پیوندی در دو طرف عضو قطع شده بدن انسان انجام می شود. در این پیوند از ایمپلنت های عصبی برای کنترل دست های روباتیک توسط مغز کمک گرفته شده که به نوعی بدعت جدید در جراحی است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: "هرچند سرعت دستان روباتیک به نسبت سرعت دستان طبیعی یک انسان پایین تر است اما می توان امیدوار بود که با تمرینات مداوم سرعت دستان روباتیک را به سرعت دستان یک انسان معمولی نیز نزدیک کرد. دراین روش که موسوم به MPL (مدولار پروتز اندام) شناخته می شود، بیمار با کمک ذهن کنترل قسمت های پروتز شده خود را به دست می گیرد."

ده روز پس از سپری شدن این عمل جراحی، مرد امریکایی با آموزش و تمرین به خوبی قادر به انجام کارهای شخصی خود یا برداشتن ظروف، تخم مرغ و حتی یک فنجان قهوه است.

تعداد بازدید : 610

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید