اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در دانشگاه شاهرود برگزار می شود

اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در دانشگاه شاهرود برگزار می شود

شاهرود- رئیس اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت از برگزاری این کنفرانس در اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه شاهرود خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد رمضان زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران در  دانشگاه شاهرود  ضمن اشاره به این که این کنفرانس فرصت و بستری مناسب برای صنعت نفت و گاز ایران است و حرکت های علمی بیشتری را در این عرصه فراهم می کند، افزود: وزارت نفت حامی اولین کنفرانس ژئو مکانیک نفت که در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می شد خبر داد.

 وی تصریح کرد:با توجه به شرایط کنونی و جایگاه اقتصادی و راهبردی نفت در جهان، برگزاری این نوع کنفرانس ها برای دست اندرکاران صنعت نفت بسیار مهم است.

عدم توجه به پیشرفت های جدید علمی در زمینه نفت خسارت زیادی برای کشور داشته است

رئیس اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با بیان این که با توجه به رشد میزان مصرف و نیاز روز افزون به انواع مواد هیدروکربوری اعم از نفت‌خام، فرآورده‌های نفتی و گاز، ضرورت توجه به صنایع بالادستی نفت دوچندان شده است افزود: عدم توجه به پیشرفت های جدید علمی و متعاقب آن تولید تکنولوژی در زمینه‌های مرتبط، خسارتهای زیادی را برای کشور در برداشته و درصورت تداوم و تاکید بر دانش و تکنولوژی سنتی، فراگیری و افزایش خسارتهای مالی را به دنبال خواهد داشت.

رمضان زاده گفت: کاربرد ژئومکانیک در سالهای اخیر منجر به بهینه سازی فرآیندها و عملیات‌های مختلف از قبیل حفاری، ازدیاد برداشت، تحریک و شکست مخازن، مکان‌یابی صحیح چاه های افقی و مایل و پیش بینی دقیق تر تولید شده است و صاحبنظران مستحضرند که کنفرانسها محل مناسبی برای تبادل یافته های جدید علمی و هم اندیشی دانشگاهیان و صنعت‌گران در ارائه راهکار برای حل مشکلات مربوطه است.

 وی خاطرنشان کرد: از این رو نظر به اهمیت کاربرد ژئومکانیک در بخش بالادستی صنعت نفت، برگزاری اولین کنفرانس ژئومکانیک نفت با اهداف عمده شناخت ظرفیت‌های ملی و فناوریهای روز و کاربردهای آن‌ یکی از نیازهای این صنعت است.

اولین انجمن ژئو مکانیک نفت ایران در شاهرود تاسیس می شود

استاديار دانشكده معدن، نفت و ژئو فيزيك دانشگاه شاهرود در ادامه با یادآوری اینکه اولین انجمن ژئو مکانیک نفت ایران در این دانشگاه  تاسیس می شود، گفت: اين انجمن با هدف متمركز کردن توان علمي، فني و اجرايي مراكز دانشگاهي، پژوهشي و صنعتي كشور برای زمينه سازي افزايش سطح دانش فني، بومي سازي فناوري هاي مرتبط، شناسايي و سازمان دهي متخصصان و پژوهشگران داخلي و خارجي و ... در آينده نزديك تشكيل خواهد شد.

رمضان زاده با اظهار اینکه اين انجمن حوزه اي از دانش و فناوري را در صنعت نفت تحت پوشش قرار مي دهد كه بسيار پر اهميت است، گفت: دو اولويت كاري مهم مد نظر وزارت نفت است که يكي تعيين تكليف ميادين مشترك نفتي و ديگري بحث ازدياد برداشت و توليد صيانتي از مخازن نفت و گاز كشور است و از آنجاییکه در طول زمان كه توليد نفت كاهش مي يابد، در فرآيند توسعه ميادين نفتي توليد صيانتي بيش از هر زمان ديگري اهميت مي يابد.

وی گفت: نظر به اهمیت کاربرد ژئو مکانیک در بخش بالادستی صنعت نفت، برگزاری اولین کنفرانس ژئومکانیک نفت با اهداف عمده شناخت ظرفیت های ملی و فناوریهای روز و کاربردهای آن یکی از نیازهای این صنعت است.

کاربرد ژئو مکانیک در سالهای اخیر منجر به ازدیاد برداشت نفت شده است

استاديار دانشكده معدن، نفت و ژئو فيزيك دانشگاه شاهرود افزود: با توجه ظرفيت بالاي دانشگاه هاي كشور و نيازهاي موجود انجمن ژئو مکانیک نفت ایران مي تواند در زمينه مشاوره و اجراي طرح هاي ملي و تدوين اسناد راهبردي كمك شاياني به مراكز ذكر شده کند، چرا كه بومي سازي اين حوزه كه در انحصار چند شركت چند مليتي اكثرا آمريكايي و بعضا اروپايي است و خدمات مهندسي ژئومكانيك نفت را براي ما انجام نمي دهند مي تواند قدم بزرگي در خودكفايي صنعت نفت ايران در حوزه ژئومكانيك نفت برداد.

رمضان زاده گفت: علم و صنعت در کنار هم می توانند بسیاری از مشکل را رفع و برای بسیاری از موضوعات نیز راهکار عملی ایجاد کنند چرا که ژئومکانیک نفت یک موضوع نو است که پرداختن به آن در مراکز علمی و ارج نهادن و عملیاتی کردن آن در صنعت نفت و گاز می تواند در این زمینه توسعه و پیشرفت روز افزونی را به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: کاربرد ژئو مکانیک در سالهای اخیر منجر به بهینه سازی فرآیندها و عملیات های مختلف از قبیل حفاری، ازدیاد برداشت، تحریک و شکست مخازن، مکان یابی صحیح چاه های افقی، مایل و پیش بینی دقیق تر تولید شده است.

انتشار مقالات برتر در نشریه علمی- پژوهشی زمین شناسی نفت

رئیس اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت ایران بابیتن اینکخ مسئولیت دبیرخانه علمی کنفرانس بر عهده دانشگاه شاهرود است اظهار کرد: این نوع کنفرانس ها فرصت مناسبی برای تبادل یافته های جدید علمی و هم اندیشی دانشگاهیان و صنعت گران در ارائه راهکارها برای حل مشکل است.

رمضان زاده گفت: اخذ مجوز و موافقت بعمل آمده تعداد دو مقاله برتر ارائه شده در اولین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت در مجله علمی - پژوهشی زمین شناسی نفت ایران پس از طی مراحل مربوطه به چاپ خواهد رسید.

وی افزود: با توجه به تغییر زمان برگزاری کنفرانس به اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ و نظر به درخواست تعدادی از علاقمندان به شرکت در کنفرانس کمیته علمی کنفرانس با ارسال اصل مقاله افرادی که موفق به ارسال چکیده نشده اند موافقت کرد، لذا از پژوهشگران و اندیشمندان تقاضا دارد اصل مقاله خود را در زمان مقرر و مطابق با فرمت تعریف شده ارسال کنند.

رمضان زاده خاطرنشان کرد: فراخوان عمومي دعوت به عضويت كليه متخصصان، محققان و دانشجويان رشته هاي مهندسي معدن (گرايش هاي اكتشاف، استخراج، ‌مكانيك سنگ، مهندسي تونل و حفريات زير زميني) مهندسي نفت گرايش هاي (حفاري، استخراج و بهره برداري، مخازن هيدرو كربوري) مهندسي مكانيك، مهندسي عمران گرايش هاي (سازه و ژئو تكنيك) و ساير رشته هاي مرتبط برای عضويت حقيقي و نيز سازمان ها، مراكز آموزشي و پژوهشي، شركت ها و موسسات به صورت گسترده در سراسر كشور انجام شده است.

وی تصریح کرد: فرم هاي ثبت نام برای عضويت اشخاص حقيقي و حقوقي از طريق وب سايت اين انجمن به آدرس www.sites.google.com/site/irapga قابل دسترسي است.

دریافت مقالات به صورت فارسی و انگلیسی

دبیر علمی این کنفرانس نیز با بیان اینکه زبان اصلی در این کنفرانس فارسی تعیین شده است اما مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی از علاقه مندان دریافت می شود، افزود: محورهای این کنفرانس شامل بررسی های تکتونیکی در ژئومکانیک نفت، بررسی های لرزه ای و میکرو لرزه ای، پتروفیزیک، آزمون های آزمایشگاهی و برجا، روابط تحلیلی و مدل های رفتاری، مدل سازی ژئو مکانیکی، کاربرد ژئومکانیک در حفاری، کاربرد ژئومکانیک در تولید، پایش و مدیریت ریسک است.

مجید نیکخواه خاطرنشان کرد: مخاطبان این کنفرانس وزارت نفت و سازمانهای تابعه، مهندسان مشاور، پیمانکاران صنعت نفت، موسسه های پژوهشی، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و موضوع خاص در ژئومکانیک است.

وی ادامه داد: نخستین کنفرانس ژئومکانیک نفت با مشارکت انجمن ژئومکانیک نفت ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه شاهرود، اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار می شود.

نیکخواه با اشاره به اینکه اول اسفندماه سالجاری زمان دریافت اصل مقاله، دهم اسفند زمان اولین داوری و دوازهم اسفند نیز زمان دریافت نهایی مقاله است، گفت: مقالات به دو صورت پوستر و شفاهی در کنفرانس ارائه خواهد شد.

لازم به ذكر است پنج نفر از اعضاي موسس اين انجمن از دانشگاه شاهرود و بقيه از دانشگاه صنعتي امير كبير، ‌ دانشگاه تهران و دانشگان كرمان هستند و بر اساس برنامه ريزي هاي بعمل آمده پيش بيني مي شود تشكيل مجمع عمومي و انتخابات هيئت مديره شهريور ماه سال آینده انجام شود.

تعداد بازدید : 609

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید