ایجاد شهرک‌های فناوری دانشگاه آزاد/ جذب ۲۰ هزار هیات علمی

ایجاد شهرک‌های فناوری دانشگاه آزاد/ جذب ۲۰ هزار هیات علمی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد شهرک‌های فناوری با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید میرزاده امروز در همایش سیاست های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در جهت شتاب علمی و تحقق اقتصاد دانش بنیان گفت: جذب سالانه ۵ هزار هیات علمی PHD را در دستور کار قرار داده ایم و تا پایان سال ۹۶، ۲۰ هزار هیات علمی به مجموعه دانشگاه آزاد افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان افزود: شهرک های فناوری آزاد (شفا) را در تمام دانشگاه های آزاد در استان های مختلف خواهیم داشت تا بتوانیم ایده ها را تبدیل به محصول کنیم.

میرزاده با تاکید بر اینکه باید تمامی دانشگاه های آزاد در کنار خود این مراکز را داشته باشند، تصریح کرد: مجموعه کسب و کارهای دانشگاه های موفق در دنیا از این مدل برای پیشرفت خود استفاده کرده اند و هم اکنون بسیاری از شرکت‌های موفق در دنیا از اقتصاد دانش بنیان ایجاد شده اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در سند سیاست های کلی علم و فناوری که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، ایران باید در سال ۱۴۰۴ قطب علمی دنیا باشد، گفت: یکی از ساز و کارهای رسیدن به این موضوع نقش پژوهش در تولید ناخالص داخلی خواهد بود که اقتصاد دانش بنیان را شامل می شود.

به گفته وی، مخاطبان این ماموریت، دانشگاه ها هستند که باید اقتصاد دانش بنیان را به تولید ناخالص داخلی اضافه کنند.

میرزاده با اشاره به دانشگاه هایی در دنیا که به اندازه یک ملت تولید ناخالص ملی دارند، خاطر نشان کرد: دولت در برنامه پنج ساله چهارم ۳۶ صدم درصد GDP را به پژوهش اختصاص داده بود و هم اکنون نیز این سهم به نیم درصد رسیده است. این در حالی است که کشورهایی مانند ترکیه، قطر، پاکستان و حتی رژیم صهیونیستی بیش از ۳ درصد GDP را به پژوهش اختصاص داده اند.

رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه از نظر تسخیر بازارهای دنیا در حوزه علم و فناوری وضعیت نامطلوبی داریم، گفت: میزان تحصیل اعتبارات در بخش پژوهش تاکنون به یک درصد GDP هم نرسیده است و برای افزایش این سهم و درآمدها در جهت اقتصاد دانش بنیان باید به توسعه تحصیلات تکمیلی توجه جدی شود.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای رشد شتاب علمی توجه به توسعه تحصیلات تکمیلی را در دستور کار قرار داده است و جذب هیات علمی نیز بر اساس این هدف است.

میرزاده ریشه مشکل کشور را اقتصاد تجارت محور اعلام و عنوان کرد: دولت نباید پول بدهد که محققان تحقیق کنند بلکه باید قبل از آن ارزیابی صورت گیرد که چند درصد تحقیقات منجر به تولید خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سال آینده راه اندازی آزمایشگاه ملی برای پژوهشگران را در دستور کار قرار خواهیم داد تا تحقیقات بنیادی با تجهیزات مدنظر محققان انجام شود.

میرزاده با بیان اینکه مصوبات مجلس باید ضمانت اجرایی داشته باشد، بیان کرد: قانون یک تا ۳ درصد اعتبارات دستگاه های اجرایی هم اکنون ضمانت اجرایی ندارد. همچنین در برنامه ششم توسعه نمایندگان قانونی را وضع کنند تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی تمام وقت خود را بتواند در آزمایشگاه ها و کارگاه ها بگذرانند و اعتبارات برای زندگی آنها تامین شود.

تعداد بازدید : 605

Skip Navigation Links
ثبت سفارش جدید