Skip Navigation Linksلیست مقالات ترجمه شده / خرید و دانلود
676,500

عنوان مقاله فارسی

ضوابط خسارت قراردادی

تعداد صفحات فارسی
30
کد محصول
1000959
قیمت بر حسب ریال
676,500
نوع فایل های ضمیمه
word
حجم فایل
39 کیلو بایت
تصویر پیش فرض



 

چکیده

الزام به پرداخت خسارت ناشي از عدم انجام تعهد، امري اجتماعي و حقوقي است كه جهت حفظ نظم و تعادل در جامعه و احترام به عهد و پيمان ميان طرفين قرارداد برقرار شده است. زماني كه فردي متعهد به امري شد اجراي آن وظيفه قانوني، اجتماعي، اخلاقي و ديني او محسوب مي­شود. اين امر كاري پسنديده در همه جوامع و ملل بوده و تخلف از آن به عنوان نوعي خطا و عمل ضد اجتماعي تلقي مي­گردد. به همين منظور و براي جلوگيري از اين تخلف، غالب كشورها در قوانين خود ضمانتهاي اجرايي كه عمدتاً مالي مي باشد پيش بيني كرده اند. در حقوق ايران نيز اين امر به روشني پيش بيني شده است. 

 

کلید واژه ها: خسارت قراردادی، مسئولیت قراردادی، اجرای تعهد، مسئولیت مدنی

مقدمه

امروزه بسیاری از قراردادها در مرحله عمل با مشکلات اجرایی مواجه گشته، عقیم می مانند. این مشکلات، همیشه ناشی از عواملی قهری نیست؛ بلکه کوتاهی متعهد در ارزیابی شرایط آینده در حین عقد، فراهم شدن معامله ای با سود بیشتر و مواردی از این دست، موجبات تعلّل در اجرای تعهّد و نقض قرارداد را فراهم می سازد. از طرف دیگر، متعهدله ممکن است با اعتماد بر اجرای تعهّد طرف خویش، هزینه هایی را متحمّل شود، به گونه ای که تخلف از اجرای تعهّد، باعث صرف بی جای آن هزینه ها گردد؛  چنانکه خریدار ماشین آلات لازم برای تأسیس کارخانه، اقدام به ساختن فضایی برای نصب ماشین آلات می کند و در اثر تخلف سازنده متعهد، اقدام مذکور بیهوده می گردد و یا ممکن است مجبور شود با قیمت بیشتر، ساخت همان ماشینها را به سازنده دیگری سفارش دهد. اکنون متعهدله که از تخلف از اجرای تعهّد، زیان دیده تا چه اندازه می تواند خسارت ناشی از اعتماد بر اجرای تعهّد و منافعی را که در پی تخلف قراردادی از دست داده، از متعهد عامل زیان، مطالبه نماید؟ پاسخ به این پرسش، قلمرو مسئولیت قراردادی را مشخص می سازد.

 

خسارت ناشی از عدم انجام قرارداد یا تاخیر در اجرای آن یکی از مباحث مهم قراردادها است که در فصل سوم قانون مدنی بیان شده است. در این تحقیق سعی خواهد شد پس از پرداختن به مباحث مقدماتی، ضوابط جبران خسارت ناشی از نقض قراردادها مورد بررسی قرار گیرد.


خدمات ترجمه تخصصی و ویرایش مقاله حقوق در موسسه البرز


این مقاله ترجمه شده حقوق در زمینه کلمات کلیدی زیر است:


ثبت سفارش جدید