Skip Navigation Linksلیست مقالات ترجمه شده / خرید و دانلود
572,000

عنوان مقاله فارسی

مقاله حقوق با موضوع اصل استصحاب

تعداد صفحات فارسی
15
کد محصول
1002828
قیمت بر حسب ریال
572,000
نوع فایل های ضمیمه
word
حجم فایل
26 کیلو بایت
تصویر پیش فرض



 

 

مقاله حقوق با موضوع اصل استصحاب

مقاله حقوق با موضوع اصل استصحاب را از این بخش از سایت گروه ترجمه تخصصی البرز دانلود نمایید. این مقاله حقوق با عنوان اصل استصحاب در قالب فایل Word برای دانلود ارائه شده است.

نوشتار حاضر به بررسی جریان اصل استصحاب در ابعاد تقنین، تفسیر و اجرای قوانین مدنی می پردازد. و بازتاب مبانی اصولی اصل استصحاب را در حقوق اموال، اشخاص و ادله اثبات دعوا تبیین می کند.

شکی وجود ندارد که شریعت اسلام شامل احکام شرعی الزامی است که احتیاج به استدلال ندارند و شامل واجبات و محرمات الهی می شوند. از طرفی همه ی افعال اختیاری انسان از دیدگاه فقه اسلامی مشمول یکی از احکام تکلیفی پنج گانه است و بسیاری از این احکام و تکالیف دینی هم بدیهی و ضروری نیست بلکه اکتسابی و نظری است که برای اثبات آنها باید به ادله شرعیه از قبیل قرآن، سنت، اجکاع و عقل مراجعه کرد. برای استنباط دستورات شریعت اسلام در درجه اول بایستی به منابع یاد شده مراجعه کرد و با کمک قواعد اصول فقه به استنباط احکام شرعی از آن منابع پرداخت.

ولی همیشه چنین نیست که هر حکم شرعی قابل استنباط از منابع یاد شده باشد، بلکه بعضی مواقع و در خصوص برخی مسائل فقهی برای به دست آوردن حکم شرعی مسئله نیاز به اصول و ادله ایی می باشد که در اصطلاح به آن اصول علمیه گفته می شود که عبارتند از استصحاب، برائت، تخییر و احتیاط و احکام مستخرج از آن اصول را احکام ظاهری گویند.

اصول علمیه موقعی ملاک عمل قرار می گیرند که دلیل اجتهادی معتبر یا اماره برای حل مشکل وجود نداشته باشد. در اصول علمیه عقل حکم به تحقیق و تفحص می کند همان گونه که در بالا اشاره شده یکی از اصول علمیه اصل استصحاب می باشد که در این مقاله به بررسی معنای لغوی و اصطلاحی، انواع آن و بررسی مواد قانونی پرداخته خواهد شد.

فهرست مطالب مقاله حقوق با موضوع اصل استصحاب به شرح زیر است:

معنای لغوی و اصطلاحی اصل استصحاب

عناصر تشکیل دهنده استصحاب

اقسام استصحاب

استصحاب وجودی

استصحاب عدمی

استصحاب حکمی

استصحاب موضوعی

استصحاب حکم عقل

استصحاب به حکم شرع و قانون

شک در مقتضی و رافع

تعارض دلیل استصحاب با سایر دلایل

نتیجه گیری

 

متن کامل مقاله حقوق با موضوع اصل استصحاب را از همین صفحه و در قالب فایل Word دانلود نمایید.


خدمات ترجمه تخصصی و ویرایش مقاله حقوق در موسسه البرز


این مقاله ترجمه شده حقوق در زمینه کلمات کلیدی زیر است:


ثبت سفارش جدید