Skip Navigation Linksلیست مقالات ترجمه شده / خرید و دانلود
1,265,000

پیش از اقدام به خرید ترجمه فارسی می توایند نسخه انگلیسی را به صورت رایگان دانلود و بررسی نمایید. متن چکیده و ترجمه آن در پایین همین صفحه قابل مشاهده است.
دانلود رایگان مقاله انگلیسی
موسسه ترجمه البرز اقدام به ترجمه مقاله " زمين شناسی " با موضوع " ملاحظاتی در مورد تصویربرداری مقاومت ویژه الکتریکی برای مشخص‌سازی رسوبات آبدار " نموده است که شما کاربر عزیز می توانید پس از دانلود رایگان مقاله انگلیسی و مطالعه ترجمه چکیده و بخشی از مقدمه مقاله، ترجمه کامل مقاله را خریداری نمایید.
عنوان ترجمه فارسی
ملاحظاتی در مورد تصویربرداری مقاومت ویژه الکتریکی برای مشخص‌سازی رسوبات آبدار
نویسنده/ناشر/نام مجله :
Journal of Applied Geophysics
سال انتشار
2013
کد محصول
1013265
تعداد صفحات انگليسی
13
تعداد صفحات فارسی
28
قیمت بر حسب ریال
1,265,000
نوع فایل های ضمیمه
Pdf+Word
حجم فایل
12 مگا بایت
تصویر پیش فرض



چکیده

در این مقاله به تعریف و محدودیت‌های ERI در آشکارسازی و مشخص‌سازی رسوبی لایه‌های نازک نزدیک کف می‌پردازیم. تحلیل قدرت تفکیک کابلهای شناور و زیرآبی و تاثیر دقت اطلاعات پیشینی (مقاومت ویژه و ضخامت) در وارون‌سازی داده‌ها بر مبنای نظریه، مدل‌ها و داده‌های واقعی قرار دارد. مدل‌های نظری نشان می‌دهند که بازسازی واقعی رسوبات نزدیک کف آب، بر حسب هندسه و مقاومت ویژه، را تنها می‌توان با کابلهای زیرآبی به دست آورد اما برای وارون‌سازی داده‌های حاصل از آن بر خلاف داده‌های به دست آمده با کابل شناور، مستلزم اطلاعات پیشینی در مورد مقاومت ویژه و ضخامت آب هستند. مدلهای پیشروی نظری که بر مبنای اطلاعات غلط پیشینی ضخامت و مقاومت ویژه آب باشند به انحای مختلف بر مدل وارون‌شده تاثیر می‌گذارند که این تاثیرها به کم برآوردکردن یا اضافه ‌برآوردن کردن مقاومت ویژه و ضخامت آب و تباین مقاومت ویژه لایه آب-جامد بستگی دارد؛ اما تباین مقاومت ویژه جامد-آب کمتر از 2 و در حد 10% خطا در مقاومت ویژه آب هیچ تاثیری ندارد. دست بالا گرفتن مقاومت ویژه آب موجب تصویر شدن زمینی شبیه به زمین واقعی از نظر مقاومت ویژه می‌شود که این امر به مراتب واقعی‌تر از کم‌برآورد کردن مقاومت ویژه آب است. همچنین، در صورت تباین مقاومت ویژه پایین در لایه آب-جامد، وارون‌سازی داده‌ها به میزان کمتری نسبت به تباین مقاومت ویژه بالا تحت تاثیر خطای پارامتر آب قرار می‌گیرد. آرایه‌های ونر و شلومبرژه نتایج قابل مشابهی را ارائه می‌دهند اما به نظر می‌رسد که آرایه دوقطبی-دوقطبی در برابر دقت سنجش‌های مقاومت ویژه ظاهری و اطلاعات پیشینی آب حساسیت بیشتری دارد.

ملاحظات نظری از طریق داده‌های واقعی به دست آمده با کابل زیرآبی در رودخانه تیبر اعتبارسنجی شد. این مطالعه نشان داده است که در مواردی که داده‌های لرزه‌ای قدرت تفکیک مناسبی نداشته باشند و سنجش‌های بسیار دقیقی از ضخامت و مقاومت ویژه آب انجام شود، از تصویربرداری مقاومت ویژه الکتریکی از کابل زیرآبی می‌توان به عنوان مکمل یا حتی به عنوان جایگزین داده‌های لرزه‌ای برای بازسازی عارضه‌ها و مشخص‌سازی رسوبی رسوبات نزدیک بستر استفاده کرد.

1-مقدمه

در سالهای اخیر، روش‌های زمین‌شناسی به صورت متداول برای مطالعه دشتهای آبرفتی، دلتاها و حوضه‌های قطع شده توسط رودخانه‌ها، مکانیسم‌های ته‌نشستی و فرسایش رسوبات رودخانه و فرسایش مرتبط با پایه پلها، تصفیه آلاینده و غیره به کار می‌رود. معمولاً از سونارهای تک پرتو و چندپرتو و ساید اسکن به ترتیب برای مطالعات مورفولوژی عمقی و مشخصسازی رسوبی رسوبات کف رودخانه ها استفاده می‌شود.  همچنین از روش‌های لرزه‌ای تک‌ و چندکانالی برای بررسی نهشته‌های رسوبی در کف رودخانه استفاده می‌شود. در رودخانه‌های بزرگی نظیر می‌سی‌سی‌پی، هودسون و دانوب که رسوبات آن عمدتاً از نهشته‌های رسی تشکیل‌ شده‌اند نتایجی عالی از نظر عمق بررسی (چند صد متر) و قدرت تفکیک به دست آمده است...

میتوانید از لینک ابتدای صفحه، مقاله انگلیسی را رایگان دانلود فرموده و چکیده انگلیسی و سایر بخش های مقاله را مشاهده فرمایید.


خدمات ترجمه تخصصی و ویرایش مقاله زمين شناسی در موسسه البرز


این مقاله ترجمه شده زمين شناسی در زمینه کلمات کلیدی زیر است:



Electrical resistivity imaging
Water-bottom survey

ثبت سفارش جدید