Skip Navigation Linksلیست مقالات ترجمه شده / مقالات ترجمه شده مهندسی شهرسازی /

نقش زمين و مسكن در توسعه فضايي- كالبدي شهر تبريز

اقتصاد شهري، توسعه فضايي و كالبدي شهر، زمين و مسكن، شهر تبريز

چكيده

مسكن به عنوان يكي از نيازهاي اساسي در تمام دوران حيات انسان، از مسائل مهم اقتصادي و اجتماعي جوامع مختلف بوده و مي‌باشد. مشكل مسكن را در ايران مي‌توان با بالا رفتن سريع قيمت واحدهاي مسكوني و اجاره‌بها براي آنها، مخصوصاً در سطح شهرها احساس نمود. شهر تبريز همانند ساير شهرهاي بزرگ كشور از مسائل مختلفي همچون تمركز بسيار بالاي جمعيت، گراني قيمت زمين و مسكن و افزايش اجاره‌بها رنج مي‌برد كه نه تنها شهر را براي تأمين مسكن اقشار مياني و كم درآمد جامعه با مشكل مواجه نموده، بلكه ساخت و سازهاي جديد در زمين‌هاي اطراف و مجموعه‌سازي‌هاي مختلف در داخل و خارج شهر در توسعه و رشد كالبدي- فضايي شهر به طور چشم‌گير تأثيرگذار شده‌اند. بناراين، بكارگيري سياست‌هاي مناسب مسكن در شهر تبريز جهت رفع كمبودهاي فعلي و برآورد نيازهاي آينده امري ضروري بوده و از جايگاه بالايي برخوردار مي‌باشد.

توسعه فضايي و كالبدي كلانشهرها، تحت تأثير بازار زمين و مسك بوده است. طي پنجاه سال گذشته، رشد فزاينده جمعيت، بازار زمين، مسكن و ساختار فضايي شهر را به شدت تغيير داده است. تعداد ساختمان‌هاي مسكوني نوساز و يا در حال احداث تابع عواملي چون، قيمت زمين، زيربنا و اجاره‌بها مي‌باشد. ساختمان‌هاي مسكوني سه طبقه يا بيشتر، عمدتاً در فضاهايي از شهرها متراكم شده‌اند كه قيمت زمين، مسكن و اجاره‌بها بيشتر بوده است. شاخص‌هاي فضايي- كالبدي شهرها به تبع تغيير در قيمت زمين، زيربنا و اجاره‌بهاي واحدهاي مسكوني تغيير كرده است.

طي دهه‌هاي اخير، در جريان رشد شتابان شهري، ناحيه‌اي شهري در منطقه شمال غرب كشور به مركزيت كلانشهر تبريز پديدار شد و به همراه عوامل كليدي تعيين كننده تقاضا در بخش مسكن، مسائلي همانند تمركز بالاي جمعيت، سرمايه‌گذاري‌ها و گراني قيمت زمين و مسكن را به وجود آورده است (Wissen and Rima، 3:1991). اعمال سياست‌ها و اجراي طرح‌ها و برنامه‌هاي عمراني ساختار فضايي- كالبدي شهر را متحول نموده و در ميان شهرهاي منطقه تبريز با جمعيتي بيش از يك ميليون و چهار هزار نفر محوريت بخشيده است. نقش بازار زمين و مسكن به عنوان عاملي مؤثر در تغيير ساختار فضايي و كالبدي شهرها بي‌گمان يكي از مواردي است كه مي‌بايست بدان پرداخته شود.

در این قسمت تحقیق آماده معماری و شهرسازی با موضوع اقتصاد شهري، توسعه فضايي و كالبدي شهر، زمين و مسكن، شهر تبريز ارائه شده است. 


عنوان مقاله فارسی

نقش زمين و مسكن در توسعه فضايي- كالبدي شهر تبريز

تعداد صفحات فارسی
21
کد محصول
1001251
قیمت بر حسب ریال
841,500
نوع فایل های ضمیمه
word
حجم فایل
202 کیلو بایت
تصویر پیش فرض


این تحقیق آماده را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
سایر تحقیق های آماده معماری , مهندسی شهرسازی را مشاهده کنید.
کاربر عزیز، بلافاصله پس از خرید محصول مورد نظر محصول مورد نظر و با یک کلیک می توانید محصول مورد نظر خود را دانلود نمایید. محصول مورد نظر خوداقدام نمایید.
جهت خرید لینک دانلود کنید
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده
برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای فرایند خرید و دانلود محتوا را ببینید
هزینه این مقاله ترجمه شده 841500 ریال بوده که در مقایسه با هزینه ترجمه مجدد آن بسیار ناچیز است.
اگر امکان دانلود از لینک دانلود مستقیم به هر دلیل برای شما میسر نبود، کد دانلودی که از طریق ایمیل و پیامک برای شما ارسال می شود را در کادر زیر وارد نمایید



تاریخ انتشار در سایت: 2014-07-07
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده

خدمات ترجمه تخصصی و ویرایش مقاله معماری در موسسه البرز

نظرتان در مورد این تحقیق آماده چیست؟

ثبت سفارش جدید