Skip Navigation Linksلیست مقالات ترجمه شده / مقالات ترجمه شده مجموعه مهندسی كشاورزی /

عنوان ترجمه شده مقاله: بهینه سازی تغذیه گیاه با نیتروژن و پتاسیم جهت بهبود عملکرد و پارامترهای عملکرد بادام تحت آبیاری (Prunus dulics (Mill.) D. A. webb )

در این مقاله، آزمایشی جهت ارزیابی اثر میزان کوددهی نیتروژن (N) و پتاسیم (K) و منابع این کودها بر عملکرد و پارامترهای مربوط به عملکرد (وزن میوه و مغز، تعداد میوه در هر گیاه، درصد ترک و وضعیت عناصر مغذی برگ) بادام با پایش تک به تک 768 درخت، انجام شد.

چکیده

آزمایشی جهت ارزیابی اثر میزان کوددهی نیتروژن (N) و پتاسیم (K) و منابع این کودها بر عملکرد و پارامترهای مربوط به عملکرد (وزن میوه و مغز، تعداد میوه در هر گیاه، درصد ترک و وضعیت عناصر مغذی برگ) بادام با پایش تک به تک 768 درخت، انجام شد. این آزمایش بین سال های 2008 و 2012 با چهار میزان کوددهی (112، 224، 309 و 392 کیلوگرم نیتروژن در هکتار) و دو منبع (UAN و CAN) نیتروژن و سه میزان کوددهی (112، 224 و 336 کیلوگرم پتاسیم در هکتار) و منابع (SOP + KTS، SOP و KCl) پتاسیم انجام شد. میزان کود نیتروژن در سال دوم تا چهارم آزمایش، اثر معناداری بر عملکرد داشت. عملکرد درخت در فصل رشد 2010 و 2011 به ترتیب حداکثر 18/5 و 23/7 کیلوگرم مغز در هر بوته داشت و نیتروژن برگ در ماه جولای متناظر با کاربرد نیتروژن به میزان 309 کیلوگرم در هکتار، در بازه 2/5-2/4% قرار داشت و هیچ افزایشی در عملکرد، بیش از 2/5% نیتروژن برگ رخ نداد. منبع نیتروژن اثر معناداری بر پاسخ عملکرد نداشت. میزان کوددهی پتاسیم اثر معناداری بر عملکرد نداشت، درحالیکه منابع پتاسیم اثر معناداری فقط در سال 2010 از خود نشان دادند. افزایش کاربرد نیتروژن باعث شد میوه سبک تر شود و وزن مغز با افزایش کاربرد نیتروژن تحت شرایط عملکرد متوسط، کاهش و تحت شرایط عملکرد بالا، افزایش یابد. افزایش عملکرد با افزایش کاربرد نیتروژن به علت افزایش تعداد میوه ها و افزایش درصد ترک بود. پتاسیم برگ بالای 1% باعث افزایش عملکرد نشد و هیچ اثر ثابتی از کاربرد پتاسیم و منبع پتاسیم بر پارامترهای عملکرد مشاهده نگردید. یک رابطه قوی بین عملکرد کل و تعداد میوه در هر بوته وجود داشت، به گونه ای که با افزایش کاربرد نیتروژن، افزایش یافتند. درصد ترک خوردگی نیز همبستگی مثبتی با عملکرد مغز داشت. میزان کوددهی با استفاده از نیتروژن و پتاسیم باید براساس عملکرد مورد انتظار و وضعیت نیتروژن و پتاسیم درخت انجام پذیرد. برای داشتن یک باغ رسیده و پر ثمر، کاربرد 309 کیلوگرم نیتروژن در هکتار با استفاده از منابع UAN و CAN می تواند نیاز محصول به نیتروژن را رفع نماید. استفاده از کود پتاسیم باید با درنظر گرفتن سهم پتاسیم خاک انجام شود. تحت شرایطی که خاک در هر کیلوگرم، میزان 150-100 میلی گرم پتاسیم قابل تبادل دارد، کاربرد پتاسیم به میزان 112 کیلوگرم در هکتار با هریک از منابع کود پتاسیم می تواند نیاز محصول به پتاسیم را رفع نماید.

1-مقدمه

اقدامات مؤثر کوددهی برای به حداکثر رساندن عملکرد محصول و در عین حال، بهینه سازی نظارت محیطی حائز اهمیت می باشند. کاربرد بیش از حد نیتروژن (N) باعث افزایش هزینه های تولید محصول گردیده و بازیابی نیتروژن توسط محصول می تواند نقش مهمی در آلودگی نیتراتی آب های زیرزمینی ایفاء نماید (دریک و همکاران، 2002). از طرف دیگر، کاربرد مقادیر ناکافی کود می تواند عملکرد محصول را به مخاطره انداخته و در نتیجه نمی تواند به لحاظ اقتصادی، پایدار باشد...

 میتوانید از لینک ابتدای صفحه، مقاله انگلیسی را رایگان دانلود فرموده و چکیده انگلیسی و سایر بخش های مقاله را مشاهده فرمایید 


موسسه ترجمه البرز اقدام به ترجمه مقاله " مجموعه مهندسی كشاورزی " با موضوع " بهینه سازی تغذیه گیاه با نیتروژن و پتاسیم جهت بهبود عملکرد و پارامترهای عملکرد بادام تحت آبیاری (Prunus dulics (Mill.) D. A. webb ) " نموده است که شما کاربر عزیز می توانید پس از دانلود رایگان مقاله انگلیسی و مطالعه ترجمه چکیده و بخشی از مقدمه مقاله، ترجمه کامل مقاله را خریداری نمایید.
عنوان ترجمه فارسی
بهینه سازی تغذیه گیاه با نیتروژن و پتاسیم جهت بهبود عملکرد و پارامترهای عملکرد بادام تحت آبیاری (Prunus dulics (Mill.) D. A. webb )
نویسنده/ناشر/نام مجله :
Scientia Horticulturae
سال انتشار
2018
کد محصول
1013557
تعداد صفحات انگليسی
9
تعداد صفحات فارسی
19
قیمت بر حسب ریال
1,314,500
نوع فایل های ضمیمه
Pdf+Word
حجم فایل
1 مگا بایت
تصویر پیش فرض


این مقاله ترجمه شده را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
سایر مقالات ترجمه شده مجموعه مهندسی كشاورزی را مشاهده کنید.
کاربر عزیز، بلافاصله پس از خرید مقاله ترجمه شده مقاله ترجمه شده و با یک کلیک می توانید مقاله ترجمه شده خود را دانلود نمایید. مقاله ترجمه شده خوداقدام نمایید.
جهت خرید لینک دانلود ترجمه فارسی کلیک کنید
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده
برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای فرایند خرید و دانلود محتوا را ببینید
هزینه این مقاله ترجمه شده 1314500 ریال بوده که در مقایسه با هزینه ترجمه مجدد آن بسیار ناچیز است.
اگر امکان دانلود از لینک دانلود مستقیم به هر دلیل برای شما میسر نبود، کد دانلودی که از طریق ایمیل و پیامک برای شما ارسال می شود را در کادر زیر وارد نمایید


این مقاله ترجمه شده مجموعه مهندسی كشاورزی در زمینه کلمات کلیدی زیر است:




Nitrogen
Potassium
Yield

تاریخ انتشار در سایت: 2019-05-30
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده
نظرتان در مورد این مقاله ترجمه شده چیست؟

ثبت سفارش جدید