Skip Navigation Linksلیست مقالات ترجمه شده / مقالات ترجمه شده مهندسی كامپيوتر /

سیستم تشخیص تهاجم (IDS)

سیستم تشخیص تهاجم، IDS، Intrusion Detection System، امنیت شبکه

    از دیگر ابزارهایی که متصدی امینی می تواند برای محافظت سازمان در برابر مهاجم از آن استفاده کند سیستم تشخیص ورود غیر مجاز است . تشخیص ورود غیر مجاز مفهومی انفعالی است که در آن سعی می شود هویت هکر نفوذ کننده تعیین شود . این سیستم به هنگام بروز تهاجم موفق هشدار می دهد . علاوه بر این می تواند با دادن هشدار نسبت به اینکه تهدیدی در حال جمع آوری اطلاعات برای حمله است به شناسایی تهدیدات فعال کمک کند . چنانچه در ادامه خواهید دید در عمل این مسئله عمومیت ندارد . قبل از تشریح جزئیات تشخیص ورود غیر مجاز ببینیم این سیستم واقعا ً چیست؟

سیستم تشخیص ورود غیر مجاز که به اختصار IDS نامیده میشود که خود سر واژه کلمات Intrusion Detection System است ، از مدتها پیش وجود داشته است . بطوریکه انواع آن بصورت نگهبان شب و سگ های نگهبان بوده است. در این مورد نگهبان و سگ ها ابزاری را فراهم می کنند تا مسئله بدی که در حال وقوع است را شناسایی کرده و مجرم را بازداشت کرده یا از فعالیت وی ممانعت به عمل آید . اکثر سارقان تمایل ندارند با سگ روبرو شوند از اینرو دوست ندارند از ساختمانی که سگ دارد دزدی کنند . این مسئله در مورد نگهبان شب هم درست است چون دزد نمی خواهد توسط نگهبانی که احتمالا ً تفنگ هم دارد توقیف شود و تحویل پلیس داده شود.

دستگاههای دزدگیر هم شکل دیگری از IDS است . اگر سیستم هشدار دهنده ، واقعه ای را کشف کند که برایش برنامه ریزی شده باشد از قبیل شکستن پنجره یا باز شدن در ، چراغ ها روشن می شود و زنگ ها به صدا در می آید و با پلیس تماس گرفته می شود . اقدامات بازدارنده یا قفل کردن پنجره و حصار اطراف خانه انجام می شود !!! اغلب اتومبیلها دارای یک چراغ قرمز و قابل رویت روی داشبورد هستند تا فعال بودن سیستم دزدگیر را نشان دهد.

تمام مثال های فوق در یک مفهوم اصلی مشترک است . IDS یعنی تشخیص هر گونه تلاش در جهت نفوذ به محیط یا مورد امنیتی ( تجارت ، ساختمان ، اتومبیل و غیره ... ) که تحت حفاظت قرار گرفته است . در مورد ساختمان و اتومبیل شناسایی محیط امنیتی آسان است . دیوارهای ساختمان ، حفاظ دور زمین و ملک ، درب و پنجره های اتومبیل به وضوح فضای امنیتی را معین می کند.

حال باید محیط امنیتی کامپیوتر یا شبکه کامپیوتری خودمان را تعریف و تعیین نماییم . واضح است فضای امنیتی کامپیوتر و شبکه به همان روشی که دیوار یا حفاظ تعیین می شود وجود ندارد . در عوض فضای امنیتی یک شبکه به یک فضای مجازی اشاره دارد که سیستمهای کامپیوتری سازمان را احاطه کرده است . این فضا توسط فایروال ، کامپیوترهای رومیزی و نقاط مشخص ارتباطی تعریف می شود . با گسترش این فضا ، کامپیوترهای خانگی پرسنل هایی که اجازه برقراری ارتباط دارند و شرکای تجاری که اجازه اتصال به شبکه را دارند هم در آن گنجانده می شود.دزدگیر به صورتی طراحی می شود که هرگونه تلاش برای ورود به ناحیه حفاظت شده را در مواقعی که کسی داخل ساختمان نیست تشخیص دهد . IDS به گونه ای طراحی می شود که بین ورود مجاز و غیرمجاز تفاوت قائل شود . مثال خوبی در این زمینه سیستم دزد گیر نصب شده در فروشگاه جواهرات است . به محض باز شدن در توسط هر کس حتی مالک فروشگاه آژیر به صدا در می آید . پس از آن مالک فروشگاه به شرکت سازمان سیستم هشدار دهنده خبر می دهد که خودش درب را باز کرده است و همه چیز رو به راه است . سیستم IDS خیلی شبیه به نگهبانی است که مقابل درب ایستاده است و تمام مراجعان به فروشگاه را تحت نظر دارد و به دنبال سوء نظر ها میگردد ( برای مثال حمل اسلحه ) متاسفانه در جهان واقعی در اغلب موارد اسلحه غیر قابل رویت است !!

دومین مسئله ای که باید در نظر گرفته شود تشخیص وقایعی است که تخلف و تخطی از فضای امنیتی تلقی می شود . آیا تلاش برای تعیین سیستمهای زنده از این قبیل وقایع است ؟  با مطرح شدن این سئوال واضح است که جواب سفید یا سیاه نیست. در عوض جواب به وقایع دیگر و وضعیت سیستم مورد نظر بستگی دارد.

 

 


عنوان مقاله فارسی

سیستم تشخیص تهاجم (IDS)

تعداد صفحات فارسی
26
کد محصول
1001283
قیمت بر حسب ریال
880,000
نوع فایل های ضمیمه
word
حجم فایل
340 کیلو بایت
تصویر پیش فرض


این تحقیق آماده را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
سایر تحقیق های آماده مهندسی فناوری اطلاعات , مهندسی كامپيوتر را مشاهده کنید.
کاربر عزیز، بلافاصله پس از خرید محصول مورد نظر محصول مورد نظر و با یک کلیک می توانید محصول مورد نظر خود را دانلود نمایید. محصول مورد نظر خوداقدام نمایید.
جهت خرید لینک دانلود کنید
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده
برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای فرایند خرید و دانلود محتوا را ببینید
هزینه این مقاله ترجمه شده 880000 ریال بوده که در مقایسه با هزینه ترجمه مجدد آن بسیار ناچیز است.
اگر امکان دانلود از لینک دانلود مستقیم به هر دلیل برای شما میسر نبود، کد دانلودی که از طریق ایمیل و پیامک برای شما ارسال می شود را در کادر زیر وارد نمایید



تاریخ انتشار در سایت: 2014-07-07
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده
نظرتان در مورد این تحقیق آماده چیست؟

ثبت سفارش جدید