Skip Navigation Linksلیست مقالات ترجمه شده / مقالات ترجمه شده مهندسی عمران /

عنوان ترجمه شده مقاله: شالوده های ایزوله شده لرزه ای با نواحی تضعیف موثر

در این مقاله، پیکربندی جدیدی از شالوده ایزولاسیون لرزه ای شامل لایه های بتنی متعدد و برخی از بلوک های لاستیکی موثر پیشنهاد می شود.

Abstract

In this paper, a new configuration of seismic isolation foundation containing several concrete layers and some rubber blocks is proposed. The concrete layers and the rubber blocks are placed periodically to form a periodic foundation. To study the isolation ability of this new configuration of periodic foundation, an equivalent analytical model is established. For practical applications, two very useful formulas are obtained. Using these formulas, the low bound frequency and the width of the first attenuation zone can be directly approximated without the calculation of dispersion structure. This new configuration of seismic isolation foundation enjoys the first attenuation zone between 2.15 Hz and 15.01 Hz, which means that the components of seismic waves with frequencies from 2.15 Hz to 15.01 Hz cannot propagate upward in the foundation. To illustrate the efficiency of this seismic isolation foundation, the seismic responses of a 6-story frame with three different foundations are simulated. Numerical simulations show that the seismic responses of the structure with the periodic foundation are greatly attenuated as compared with those of the structure with no isolation base or with traditional rubber bearings

چکیده

در این مقاله، پیکربندی جدیدی از شالوده ایزولاسیون لرزه ای شامل لایه های بتنی متعدد و برخی از بلوک های لاستیکی موثر پیشنهاد می شود. لایه های بتنی و بلوک های لاستیکی به طور متناوب برای تشکیل یک شالوده متناوب مستقر می شوند. برای مطالعه قابلیت ایزولاسیون این پیکربندی جدید شالوده دوره ای، یک مدل تحلیلی معادل ایجاد می شود. در کاربردهای عملی، دو فرمول بسیار مفید حاصل می شوند. با استفاده از این فرمول ها، فرکانس حدی پایین و عرض اولین ناحیه تضعیف را می توان مستقیماً بدون محاسبه سازه پراکندگی تقریب زد. این پراکندگی جدید شالوده ایزولاسیون لرزه ای، از اولین ناحیه تضعیف بین 2.15 Hz و 15.01 Hz استفاده می کند که به این مفهوم است که مولفه های امواج لرزه ای با فرکانس های از  2.15 Hz و 15.01 Hz نمی تواند رو به بالا در شالوده منتشر شود. برای نمایش کارایی این شالوده ایزولاسیون لرزه ای، پاسخ های لرزه ای یک قاب 6 طبقه با سه شالوده مختلف شبیه سازی می شوند. شبیه سازی های عددی نشان می دهند پاسخ های لرزه ای سازه با شالوده دوره ای عمدتاً در مقایسه با آنها از سازه بدون پایه ایزولاسیون یا با تکیه گاه های لاستیکی سنتی، کاهش داده می شوند.

واژگان کلیدی: نوار درز فرکانس، نواحی تضعیف، شالوده دوره ای، ایزولاسیون لرزه ای

1. مقدمه

ایزولاسیون لرزه ای روشی موثر برای بهبود پاسخ لرزه ای و کاهش آسیب هایی است که با زلزله ها ایجاد می شوند. در چندین دهه گذشته، تعدادی از یافته های مهم مربوط به ایزولاسیون پایه حاصل شده اند. کِلی، کار آزمایشی و تئوریکی را با تکیه گاه های مسلح فیبری به عنوان جداگرهای الاستومریک در جهت بیان کمبودهای جداگرهای مرسوم انجام داد [1]. تسی و کلی، بار کمانشی جداگرها را با حل یک معادله مکعبی ایجاد شده با استفاده از نظریه تیر تحلیل کردند [2]. جنگید و داتا پاسخ یک پایه پیچشی جداشده از ساختمان را برای حرکات دو مولفه ای تصادفی زمین بررسی کردند [3، 4]. کیکوچی و همکاران [5] و یاماموتو و همکاران [6] پاسخ تسلیم را در سازه های جداشده لرزه ای بررسی کرده و پیشنهاد کردند شکل پذیری در یک سازه ایزوله لرزه ای باید برخلاف فلسفه های طراحی لرزه ای جاری محدود شود. وارن و همکاران وی دو تحقیق آزمایشی و عددی راجع به ظرفیت های بار بحرانی تکیه گاه های ایزولاسیون لرزه ای الاستومریک و لاستیک سربی انجام دادند [7، 8]. بعلاوه، وارن و ویتاکر هم چنین تاثیر تحریک زلزله قائم را بر روی پاسخ یک پل ایزوله شده با تکیه گاه های لاستیکی و لاستیکی- سربی با میرایی پایین از طریق آزمایش شبیه سازی زلزله بررسی کردند..


موسسه ترجمه البرز اقدام به ترجمه مقاله " مهندسی عمران " با موضوع " شالوده های ایزوله شده لرزه ای با نواحی تضعیف موثر " نموده است که شما کاربر عزیز می توانید پس از دانلود رایگان مقاله انگلیسی و مطالعه ترجمه چکیده و بخشی از مقدمه مقاله، ترجمه کامل مقاله را خریداری نمایید.
عنوان ترجمه فارسی
شالوده های ایزوله شده لرزه ای با نواحی تضعیف موثر
نویسنده/ناشر/نام مجله :
Soil Dynamics and Earthquake Engineering
سال انتشار
2014
کد محصول
1002401
تعداد صفحات انگليسی
9
تعداد صفحات فارسی
26
قیمت بر حسب ریال
1,331,000
نوع فایل های ضمیمه
Pdf+Word
حجم فایل
1 مگا بایت
تصویر پیش فرض


این مقاله ترجمه شده را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
سایر مقالات ترجمه شده مهندسی عمران را مشاهده کنید.
کاربر عزیز، بلافاصله پس از خرید مقاله ترجمه شده مقاله ترجمه شده و با یک کلیک می توانید مقاله ترجمه شده خود را دانلود نمایید. مقاله ترجمه شده خوداقدام نمایید.
جهت خرید لینک دانلود ترجمه فارسی کلیک کنید
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده
برای کسب اطلاعات بیشتر، راهنمای فرایند خرید و دانلود محتوا را ببینید
هزینه این مقاله ترجمه شده 1331000 ریال بوده که در مقایسه با هزینه ترجمه مجدد آن بسیار ناچیز است.
اگر امکان دانلود از لینک دانلود مستقیم به هر دلیل برای شما میسر نبود، کد دانلودی که از طریق ایمیل و پیامک برای شما ارسال می شود را در کادر زیر وارد نمایید


این مقاله ترجمه شده مهندسی عمران در زمینه کلمات کلیدی زیر است:





band of frequency gap
Attenuation zones
Periodic foundation
Seismic isolation

تاریخ انتشار در سایت: 2014-11-06
جستجوی پیشرفته مقالات ترجمه شده

خدمات ترجمه تخصصی و ویرایش مقاله مهندسی عمران در موسسه البرز

نظرتان در مورد این مقاله ترجمه شده چیست؟

ثبت سفارش جدید