دلایل ریجکت (Reject) مقاله چیست؟ پس از ریجکت مقاله چه باید کرد؟

در این متن به بررسی 14 علت عمده ریجکت مقاله پرداخته و سپس 3 راهکار مناسب برای مقاله رد شده، ارائه شده است. ثبت سفارش ترجمه

14 دلیل اصلی ریجکت مقاله 

همه محققان و دانشجویان می‌خواهند کار پژوهشی خود را در مجله‌ ای معتبر و با ایمپکت فکتور بالا و معتبر به چاپ برسانند اما این کار ساده نیست. ممکن است پژوهشی که با تلاش و زحمت فراوان تهیه شد به راحتی توسط ادیتور مجله و در عرض دو روز رد شود. این اتفاقی مرسوم است و نباید ناامید شد. هر شکست گامی مهم برای رسیدن به موفقیتی شیرین است اگر محققان یا دانشجویان از اشتباهات خود درس بگیرند و بعد از بهبود کیفیت مقاله و اعمال کردن نظرات احتمالی مجله ای که مقاله را ریجکت کرده، با اطمینان بیشتری آن را به ژورنال دیگر ارسال نمایند. در این مقاله 14 اشتباه معمول بیان می‌شود تا بدین طریق شما از آنها آگاه شده و احتمال بروز این اشتباهات را در پژوهش خود به حداقل برسانید.

1- عنوان نامناسب (Title)

اگر از عنوانی نامناسب (طولانی و غیر مرتبط) استفاده کنید این کار می‌تواند منجر به رد فوری مقاله شما شود. باید از ارتباط صحیح محتوای مقاله و انتخاب عنوانی جذاب، مختصر و خبری (که حاوی اطلاعاتی در مورد نتایج مهم مقاله باشد) مطمین شوید. انتخاب عنوانی گمراه کننده که محدودیت‌های مقاله را نشان نمی‌دهد اشتباهی مرسوم در این حیطه است.

ریجکت مقاله

2-  چکیده نامناسب (Abstract)

ارائه توضیحات مفصل و یا استفاده از جملات تکراری قید شده در مقدمه و یا سایر بخش‌های مقاله را می‌توان از عمده ویژگی‌های یک چکیده نامناسب در نظر گرفت که نقش موثری در رد شدن سریع مقاله دارد. باید اطمینان حاصل کنید که علت و هدف اصلی مقاله، بخش کوتاهی در مورد روش کار و ارائه نتایج و نتیجه گیری را به درستی در چکیده گنجانده اید.

3- مقدمه ناقص (Introduction)

نگارش مقدمه به صورت ناقص عموماَ به عنوان مشکلی عمده در نگارش مقاله محسوب می‌گردد. یک مقدمه کامل باید به طور ایده آل شامل بیان مسلئه، فرضیه، بررسی منابع و مقالات مشابه، ارائه شکاف پژوهش و اهداف مطالعه باشد.

4- تکرارپژوهش‌های پیشین

برخی نویسندگان تمایل دارند از روش‌های تکراری و مشابه کارهای پژوهشی قبلی‌شان استفاده کنند. استفاده از مطالب قبلی‌تان در پژوهش جدید اگر به درستی ذکر نشده باشد می‌تواند به عنوان سرقت ادبی محسوب شود، اگرچه این تکرار مربوط به پژوهش خودتان است. بنابراین طراحی و ارائه مطالب متناسب با پژوهش جدید امری حیاتی است که می‌تواند در پذیرش مقاله بسیار موثر واقع گردد.

5- بیان نادرست نتایج (Results)

بیان نامناسب نتایج اشتباهی معمول است. گاهاَ برخی مجلات محدوذیت تعداد کلمات دارند و همین مسئله نویسنده را به سمت حذف برخی نتایج کلیدی سوق می‌دهد. حذف نتایج و یافته‌های مهم مقاله می‌تواند در کاهش ارزش علمی آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

6- بحث نامناسب (Discussion)

ارائه بحث صحیح و علمی می‌تواند نقشی تعیین کننده در پذیرش مقاله ایفا کند. گاهاً مشاهده می‌شود نویسندگان پیوستگی مطالب را رعایت نمی‌کنند و استدلال‌های لازم را به صورت غیرمنطقی و غیرعلمی ارائه می‌دهند و یا دیدگاه مغرضانه‌ای نسبت به اثبات دستاوردهای پژوهش خود دارند و یا اینکه محدودیت‌های مقاله را در نظر نمی‌گیرند. اجتناب از این اشتباهات مرسوم و ارائه بحثی مرتبط و با استنادات علمی تا حد زیادی در پذیرش مقاله موثر است.

7- ارسال(Submit) مقاله به مجله نامرتبط

در انتخاب مجله مناسب بسیار دقیق باشید زیرا ارسال مقاله به مجله‌ای با اهداف و حیطه کاری(Aim and scope) نامرتبط می‌تواند به راحتی منجر به رد مقاله شما گردد. بنابراین قبل از ارسال مقاله دستورالعمل (Guideline) مجله را به طور کامل و دقیق مطالعه کنید و از مرتبط بودن مقاله‌تان با مجله انتخابی مطمئن شوید.

8- سرقت ادبی (Plagiarism)

سرقت ادبی به معنای استفاده از جملات مشابه مقالات دیگر است که به عنوان یک اشتباه اخلاقی جدی محسوب شده و منجر به رد سریع مقاله خواهد شد. بنابراین حین نگارش مقاله حتما جملات را به دیدگاه خود ولی با حفظ مفهوم تغییر دهید (Paraphrase). اگر درصد تشابه مقاله شما از مقدار قابل قبول مجله بیشتر است می توانید از خدمات پارافریز مقاله ما استفاده کرده و درصد تشابه مقاله را کاهش دهید.

9- حفظ نوآوری مقاله (Novelty)

مقالات پژوهشی باید بدیع و اصیل باشند و هر مقاله‌ای که این معیار را نداشته باشد، برای چاپ در نظر گرفته نمی‌شود.

نوآوری مقاله

10- داده‌سازی (Data falsification)

استفاده از داده‌های تغییرداده شده از دیگر دلایل رد سریع مقاله محسوب می‌شود زیرا این مسئله در طی پروسه داوری (Review) تشخیص داده می‌شود.

11- عدم رعایت اخلاق علمی

از نویسندگان انتظار می‌رود که اصول اخلاقی و علمی مربوطه را در حین نگارش مقاله رعایت کنند. بدین معنا که از دستورالعمل‌های اخلاقی تعیین شده در زمینه پژوهشی خود (دریافت کد اخلاق برای محققان رشته‌هایی که با انسان و حیوان سروکار دارند) آگاه بوده و آنها را اجرایی نمایند.

12- عدم پایبندی به دستورالعمل نگارشی مجله

عدم رعایت قوانین نگارشی تعیین شده در مجله می‌تواند منجر به تاخیر در انتشار مقاله و یا رد فوری آن گردد. حتما قبل از ارسال مقاله به مجله در وبسایت مجله بخش دستور العمل برای نویسندگان را مشاهده نمایید و کلیه موارد مد نظر مجله را روی مقاله خود اعمال کنید. به عبارت دیگر مقاله دقیقا طبق فرمت مجله آماده نمایید.

13- وجود اشکالات ساختاری، نگارشی و گرامری در مقاله

وجود اشکالاتی از قبیل غلط املایی، ایرادات گرامری، زبان ضعیف و عدم ارتباط بین بحث و نتایج می‌تواند برای شما مشکل‌ساز باشد. این اشکال غالبا در دو حالت پیش می آید.

1-زمانی که مقاله خود را به فارسی نوشته باشید و کار ترجمه آن را به دیگران بسپارید. اگر مترجم آشنایی کامل به موضوع مقاله نداشته باشید، ترجمه انجام شده برای داوران مجله نامفهوم خواهد بود. حتی اگر مترجم با موضوع مقاله اشنا باشد ولی مهارتهای لازم زبان انگلیسی را نداشته باشد و یا با اصول مقاله نویسی نا اشنا باشد، احتمال رخ داد اشتباهات گرامری و نگارشی فروان است. موسسه ترجمه البرز با تشکیل گروه های مترجمان متخصص بری هر رشته امکان دسترسی شما به مترجمی که هم با موضوع مقاله اشنا باشد و هم از مهارت های مورد نیاز برای نگارش مقاله به انگلیسی برخوردار باشد را فراهم کرده است. استفاده از خدمات ترجمه مقاله ISI موسسه البرز می تواند خیال شما را از بابت بخش زبان مقاله خود اسوده نماید.

2-زمانی که نویسنده مقاله خود را مستقیما به انگلیسی نوشته است، اما سطح نگارش متن چندان حرفه ای نیست و ردوپای جملات فارسی در متن انگلیسی مشهود است. همچنین اشتباهات گرامری و نگارشی هم وجود دارد. در این حالت با وجود اینکه نویسنده اصطلاحات را به درستی ترجمه کرده است اما سطح نگارش متن بالا و حرفه ای نبوده و لازم است شخصی با مهارت های زبانی مطلوب متن را بازخوانی و ادیت کرده و  ایرادات گرامری و نگارشی را رفع کرده و ساختار جملات را تغییر دهد. موسسه ترجمه البرز با بهره گیری از ادیتور های با سابقه و حرفه ای در زمینه ویرایش مقالات ISI فعالیت می کند. بدین ترتیب با کمک ادیتور های موسسه ترجمه البرز، شما می توانید قبل از ارسال مقاله خود برای مجله ویرایش حرفه ای روی آن انجام داده و اشکالات آن را رفع نمایید.

14- طراحی نامناسب مقاله

گاهاً طراحی پژوهش با ایراداتی جدی مواجه است و اصول علمی در آن رعایت نشده است که در این گونه موارد داوران تکرار مجدد آزمایش و یا بخش مهمی از آن را پیشنهاد می‌کنند و ولی در اغلب موارد این مسئله منجر به رد سریع مقاله خواهد شد.

اگرچه این فهرست جامع و کامل نیست و چندین فاکتور دیگر نیز می‌تواند در پذیرش یا رد مقالات ارسالی شما توسط مجله تاثیرگذار باشد. گاهی اوقات، رد مقاله ممکن است به دلایلی باشد که نویسندگان هیچ کنترلی بر آن ندارند، اعم از دریافت دو مقاله از مجله که به یک موضوع می‌پردازند، تعداد بالای مقالات دریافتی توسط مجله، کیفیت مقاله داوران، محدودیت فضا و غیره. با این حال، نویسندگان باید اطمینان حاصل کنند که مقالات ارسالی آنها عاری از خطا بوده و استانداردهای بالای انتشار را قبل از ارسال به مجله مناسب برآورده می‌کند.

وقتی مقاله رد شد چه باید کرد؟

حال فرض کنیم با وجود رعایت تمامی موارد مذکور مقاله ارسال رد شد، حال چه باید کرد؟ نویسندگان، پژوهشگران و دانشجویان باید آگاه باشند که رد مقاله به معنای پایان آن نیست و میتوان با چند اقدام موثر آن را در جایی مناسب به چاپ رساند.

راهکار برای ریجکت مقاله

در اینجا چند راهکار کاربردی ارایه شده است که می‌تواند راهگشا باشد:

1-    درخواست تجدید نظر

اگر دلیل منظقی و قانع‌کننده دارید می‌توانید درخواست بررسی مجدد دهید، در غیر این صورت بهتر است این کار را انجام ندهید. اگر مقاله به دلایلی اعم از خارج از اهداف مجله بودن، مشابه مجلات قبلی مجله بودن، و یا کیفیت پایین توسط ادیتور رد شده باشد احتمالا درخواست تجدید نظر شما پذیرفته نخواهد شد. زیرا همانطور که قبلا بیان شد اکثر مجلات نمیتوانند تمامی مقالات ارسالی را پذیرش کنند. اما اگر مقاله به دلایل تکنیکی مانند زبان ضعیف یا ایرادات نگارشی و گرامری توسط داوران رد شده باشد می‌توانید درخواست تجدید نظر دهید. در این حالت باید متن مقاله را مجددا به دقت بازبینی کنید تا بتوانید با وضوح بیشتری مطالب مربوطه را ارائه دهید. زیرا اگر متن مقاله برای داور یا ادیتور مفهوم نباشد مسلماً خواننده نیز در درک مطالب با مشکل مواجه خواهد شد. در ضمن، اگر داده‌های جدیدی موجود دارید نیز می‌توانید برای افزایش کیفیت مقاله آنها را اضافه نمایید.

البته به خاطر داشته باشید که درخواست تجدید نظر ندرتاً نتیجه‌بخش است و بررسی آنها گاهاَ تا هفته‌ها طول می‌کشد.

2-    انتقال مقاله به مجله‌ای دیگر

در این صورت می‌توانید مقاله را به صورت کامل همراه با نظرات داوری به مجله دیگری انتقال دهید. در مقایسه با ارسال مقاله این روش سریع‌تر خواهد بود. برخی انتشارات معتبر مانند Springer  و Elsevier خدماتی اعم از انتقال مقاله (Transfer) ارائه می‌دهند که بعد از رد شدن مقاله، ادیتور مربوطه چندین مقاله مرتبط  پیشنهاد داده و شما می‌توانید از بین آنها مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نمایید. پروسه انتقال اسناد توسط تیم ترانسفر دسک (Transfer desk) انجام می‌گیرد.

3-    ارسال مقاله به مجله‌ای دیگر

مرسوم‌ترین کاری که می‌توان بعد از رد مقاله انجام داد ارسال آن به مجله‌ای دیگر است. البته همانطور که قبلاً نیز بیان شد برای افزایش شانس پذیرش بهتر است کیفیت مقاله را بهبود بخشیده و نظرات احتمالی داوران و ادیتور اعمال گردد.

جمع‌بندی

در این محتوا به بررسی 14 علت عمده رد شدن مقاله پرداخته و سپس 3 راهکار مناسب برای مقاله رد شده ارائه شد. شایان ذکر است که فرایند نگارش، پذیرش و چاپ مقاله زمان‌بر بوده و نیاز به دانش و معلومات و همچنین صبوری دارد. بنابراین لازم است پژوهشگران، دانشجویان و اساتید در این زمینه آگاهی و تخصص لازم را کسب نمایند.

نویسنده: رقیه قدیرنژاد


تعداد بازدید : 3229

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

Skip Navigation Links صفحه اصلی > وبلاگ موسسه ترجمه البرز > آموزش مقاله نویسی > دلایل ریجکت (Reject) مقاله چیست؟ پس از ریجکت مقاله چه باید کرد؟
ثبت سفارش جدید