بازنویسی و یا پارافریز متن چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟

در این مطلب ابتدا پارافریز تعریف می شود. سپس روش های مختلف انجام پارافریز (همراه با ذکر مثال)، مورد بررسی قرار می گیرند. ثبت سفارش ترجمه

تعریف پارافریز

پارافریز یا بازنویسی یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها و مهارت‌ها در دنیای نویسندگی است. بازنویسی را می توانیم روشی برای استفاده از شواهد و نوعی مهارت علمی بنامیم که امکان اتخاذ ایده های دیگران را بدون مواجهه با مشکل سرقت ادبی فراهم می آورد. این اصطلاح به معنای تغییر واژه‌ها و عبارات یک متن است.

 اگر بازنویسی به درستی انجام بگیرد، نویسنده از سرقت ادبی دور می‌­ماند و این امکان را می یابد که به شکلی خلاقانه کار اصلی را بازگو کرده و در مقاله یا نوشته خود از آن بهره گیرد. البته ناگفته نماند حتی در صورت انجام بازنویسی، ذکر صحیح و دقیق منابع همچنان ضروری است.


پارافریز


یکی از مهمترین کاربردهای پارافریز نگارش بخش مقدمه مقاله است. بخش مقدمه مقاله خلاصه ای از پژوهش های پیشین مرتبط با مقاله شماست که در واقع در اکثر مقالاتی که موضوع مشابهی دارند، تقریبا شبیه هم نوشته میشود. برای جلوگیری از بروز سرقت ادبی بهتر است جملاتی که از بخش مقدمه سایر مقالات برمیدارید را ابتدا پارافریز کرده و سپس در مقاله خود استفاده نمایید.

البته وجود شباهت تنها در بخش مقدمه مقاله رخ نمی دهد و ممکن است در سرتاسر مقاله جملات و یا عبارات مشابه با مقالات پیشین یافت شود. بهترین کار این است که قبل از اینکه مقاله را برای مجله ارسال کنید یک بررسی سرقت ادبی انجام دهید.

اگر در صد تشابه مقاله از درصد مورد قبول مجله که معمولا زیر 15 درصد (در مجلات مختلف این عدد متغییر است) است کمتر بود مقاله شما نیازی به پارافریز ندارد. اما اگر درصد از این مقدار بیشتر بود می توانید از خدمات پارافریز مقاله  موسسه ترجمه البرز استفاده کرده و درصد تشابه مقاله را کاهش دهید.

پلاجیاریسم

مراحل انجام پارافریز

مراحل پارافریز شامل موارد زیر است:

1.     ابتدا اطمینان حاصل کنید که متن را به خوبی درک کرده اید. برای این کار لازم است تعاریف واژگان کلیدی را بررسی نمایید. اگر معنی کلمه یا عبارت خاصی را نمی دانید باید آن را در منابع مختلف و فرهنگ لغت های تخصصی جستجو کنید.

2.     در مرحله بعد باید متن را کنار گذاشته و نکاتی را از حافظه خود یاداشت کنید.

3.     سپس، این نکات را با متن مورد نظر مقایسه کنید تا با اطمینان بدانید تمامی اطلاعات کلیدی و اصلی را وارد کرده اید.

4.     از علامت گیومه برای نقل قول های مستقیم استفاده کنید. به یاد داشته باشید نیازی به تغییر کلمات فنی و تخصصی نیست زیرا در بسیاری از موارد، استفاده از کلمات مترادف برای کلمات تخصصی چندان مناسب به نظر نمی رسد.

5.     تمامی جزئیات متن را یادداشت کنید تا بتوانید تمامی مطالب را به بهترین شکل انتقال دهید.

6.     بازنویسی متن باید به کمک کلمات خودتان انجام شود؛ اما معنی و پیام متن نباید به هیچ عنوان تغییر کند.

روش های انجام پارافریز

بازنویسی را می توان به شیوه های زیر انجام داد:

-          تغییر جملات مثبت به منفی و برعکس

-          تغییرات کلمات و ترتیب آن ها

-          صرف نظر کردن از کلمات و اطلاعات غیرضروری

-          تغییر ساختار جملات

-          حفظ اصطلاحات فنی که مترادف مناسبی ندارند

توجه داشته باشید بازنویسی تنها به معنی تغییر و جایگزینی کلمات با مترادف آن ها نیست. علاوه بر این، نمی توان تنها به یک واژه در فرهنگ لغت مراجعه و آن را با کلمات مشابه جایگزین کرد. باید کلمات مناسب را انتخاب و آن ها را بصورت یکپارچه و هماهنگ با جمله یا پاراگراف جایگزین کنید. گاهی اوقات استفاده از ابزار ترجمله آنلاین ممکن است مناسب به نظر برسد اما نتیجه آن چندان قابل پذیرش نخواهد بود.

روش-های پارافریز


در ادامه انواع پارافریز با مثال آمده اند:

1.     تغییر کلمات جمله

جایگزینی کلمات مترادف یکی از ساده ترین شیوه های بازنویسی است. در این مورد سعی می کنیم کلمات مترادف را که می توانند در بافت مورد نظر کاربرد داشته باشند یافته و براساس جمله و پاراگراف جایگزین کنیم. همانطور که قبلا تاکید شد، صرفا جایگزینی کلمه بدون توجه به بافت نمی تواند نتایج قابل قبولی را ارائه دهد. مثال زیر نمونه ای از بازنویسی با کمک تغییر واژگان است.

Original sentence: The problem is not fully understood

Paraphrased sentence: The issue is not completely clear yet

2.     تغییر نقش کلمات

نقش های مختلف کلمه مانند فعل، اسم، صفت یا قید را می توانید در زمان بازنویسی جایگزین کنید. مثال زیر نمونه ای از تغییر نقش کلمه است:

Original sentence: X affected Y significantly

Paraphrased sentence: X had significant effects on Y

در جمله اصلی، از فعل و قید استفاده شده درحالیکه در جمله بازنویسی شده، قید به صفت و فعل به اسم تبدیل شده است.

3.     تغییر در ساختار جمله

در این نوع از بازنویسی، جمله جدیدی با تغییر ساختار از حالت معلوم به مجهول و یا مجهول به معلوم ایجاد می شود. تغییر ساختار می تواند بازتابی از تفسیر نویسنده از متن اصلی باشد. نمونه زیر مثالی از بازنویسی با کمک تغییر ساختار است:

Original sentence: The results of the study are represented in Table X

Paraphrased sentence: The following table represents results obtained in the study

در این جمله با جابجایی کلمات و تغییر جمله از حالت مجهول به معلوم، بازنویسی انجام شده است.

4.     حذف یا اضافه کردن ضمایر موصولی

در کنار موارد فوق، می توان با حذف ضمایر موصولی در جملات معلوم و معلوم از میزان شباهت با متن اصلی کاست. مثال های زیر حذف ضمایر موصولی در جملات معلوم و مجهول را نشان می دهد:

Original sentence: People who wish to succeed in the journey of life should work hard

Paraphrased sentence: People wishing to succeed in the journey of life should work hard

Original sentence: The buildings which were destroyed in the earthquake were rebuilt

Paraphrased sentence: The buildings destroyed in the earthquake were rebuilt

مثال اول جمله معلوم و مثال دوم جمله مجهول را نشان می دهد.

5.     کاهش عبارت ها یا بندها

کاهش عبارت ها می تواند به کوتاه شدن جمله کمک کند. البته باید دقت کنیم در برخی از موارد کاهش عبارت ها یا بندهای جمله ممکن است به ابهام بیانجامد. در زیر نمونه ای از بازنویسی با کمک این روش ذکر شده است:

Original Sentence: While I understand where you’re coming from, and truly respect your opinion, I wish you would express yourself more clearly, like Clara does

Paraphrased sentence: I understand where you’re coming from and respect your opinion, but I wish you would be more like Clara and express yourself more clearly

نکته:

استفاده از هر کدام از موارد فوق به تنهایی نمی تواند به موفقیت در بازنویسی منجر شود و ترکیبی از آنها مورد نیاز خواهد بود. به عنوان مثال در نمونه ارائه شده برای حذف ضمایر موصولی، می توانیم علاوه بر حذف ضمیر موصولی تغییرات دیگری نیز در جمله اعمال کنیم:

Original sentence: People who wish to succeed in the journey of life should work hard

Paraphrased sentence: Those wishing to be successful over the journey of life need to be hard-working

در این مثال، از جایگزینی کلمات، تغییر نقش و حذف ضمیر موصولی بصورت ترکیبی استفاده شده تا متن در حد امکان از متن اصلی دور شود و احتمال درصد بالای سرقت ادبی کاهش یابد.

ویژگی های یک بازنویسی خوب چیست؟

ارائه یک بازنویسی خوب می تواند چالش برانگیز باشد. درک کیفیت یک بازنویسی خوب می تواند ما را در این راه یاری دهد. یک بازنویسی خوب باید دارای ویژگیهای زیر باشد:

-          تمامی جزئیات مهم را در بر گیرد.

-          بازتابی واقعی و درست از متن اصلی باشد. به عبارت دیگر، بازنویسی نباید پیام و محتوای مورد نظر نویسنده اثر را تغییر دهد.

-          دارای تعداد لغات مساوی یا کمتر از متن اصلی باشد. معمولا سعی می شود بازنویسی در همان حد متن اصلی یا اندکی کوتاه تر از آن انجام شود.

-          بازنویسی باید به زبان و سبک شما انجام شود.

-          منابع در متن و فهرست منابع ذکر شود.

نکته مهم درباره ویژگی آخر این است که بازنویسی به ما اجازه حذف منابع را نمی دهد، اما در صورتی که احساس نیاز کردیم می توانیم جای مرجع را تغییر دهیم. به عنوان مثال برای کاهش میزان شباهت می توانیم منابع را از انتهای جمله برداشته و به ابتدا یا در صورت امکان وسط جمله انتقال دهیم و یا برعکس، مرجع را از داخل جمله برداشته و به انتهای جمله منتقل کنیم. مثال زیر نمونه ای از این مورد است:

Original sentence: Thus, according to Wamba et al. (2017), BDA capabilities consist of three dimensions

Paraphrased sentence: Therefore, BDA capabilities include three dimensions (Wamba et al., 2017)

 میزان توانایی، تجربه و دقت ما در بازنویسی می تواند کیفیت های متفاوتی از بازنویسی را در پی داشته باشد. در ادامه متن اصلی و انواع بازنویسی آن با کیفیت های مختلف به عنوان نمونه ذکر شده است.

 متن اصلی

بازنویسی ضعیف

“Because building on the work of others is one of the defining characteristics of academic writing, academic writers have developed standard systems that clearly identify where specific ideas come from …” (Taylor, 2003, p.186).

Because working with the texts of others is one of the key characteristics of academic writing, academic writers have created standard systems that identify where the key ideas come from …” (Taylor, 2003).


همانطور که در بازنویسی ضعیف دیده می شود در برخی موارد جایگزینی کلمات با مهارت صورت نگرفته که از این میان می توان به استفاده از
text بجای work اشاره کرد. علاوه بر این، بسیاری از کلمات و بخش اعظم جمله بدون تغییر باقی مانده است که در نتیجه احتمال شباهت را بالا می برد. اکنون به موارد زیر به عنوان نمونه های بهتری از بازنویسی توجه کنید. در مورد بازنویسی بهتر، نویسنده از زبان خود به طور موثر استفاده و در عین حال ساختار متن اصلی را حفظ کرده است. اما در مورد بهترین بازنویسی، نویسنده از زبان و ساختار خاص خود برای بیان عقاید تیلور استفاده کرده است.

بازنویسی بهتر

بهترین بازنویسی

Incorporating others’ ideas into academic writing is part of what makes it different from other writing; for this reason, specific ways of citing sources have been established … (Taylor, 2003).

Academic writing follows established rules and conventions for citing source material so that authors can acknowledge their intellectual debts to their peers and readers can further their research in the same field (Taylor, 2003, p.186).

 

اگر بازنویسی به درستی انجام شود می تواند ابزار قدرتمند و مفیدی باشد که به شما در صرفه جویی زمان و همچنین  افزایش اعتبار کار ارائه شده کمک می کند. بازنویسی امکان بیان روشن تر، کوتاه تر و مناسب تر ایده های نویسنده را براساس اهداف شما فراهم می آورد درحالیکه قادر به حمایت از استدلال مقاله خود بوده و می توانید استدلال ها یا ایده های خود را به اختصار بیان کنید.


تعداد بازدید : 4534

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

Skip Navigation Links صفحه اصلی > وبلاگ موسسه ترجمه البرز > آموزش مقاله نویسی > بازنویسی و یا پارافریز متن چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟
ثبت سفارش جدید