راهنمای نوشتن انگیزه نامه(SOP)

در این مطلب در خصوص نحوه نوشتن یک انگیزه نامه (SOP) خوب و نکاتی که باید در نگارش انگیزه نامه رعایت کنید، صحبت می کنیم. ثبت سفارش ترجمه

نحوه نگارش یک انگیزه نامه (Statement of Purpose) خوب

جهت اخذ پذیرش در دانشگاه ها، نوشتن انگیزه نامه ای که بیانگر مسیر شغلی و اهداف شما است، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. انگیزه نامه به کمیته های پذیرش در دانشگاه ها کمک می کند تا بهترین افراد را انتخاب کنند. همچنین SOP به برآورد فرد از خود کمک می کند، در واقع نشان می دهد فرد در چه موقعیتی قرار دارد، به کجا می خواهد برود و برای رسیدن به هدف از چه مسیری باید حرکت کند.

انگیزه نامه (SOP) چیست؟

انگیزه نامه متنی است که مخاطب آن کمیته پذیرش دانشگاه فرد متقاضی بوده و با عناوین دیگری مانند بیانیه تحقیقاتی نیز شناخته می شود، در این نامه فرد درخواست دهنده پیرامون مسیر شغلی، علائق، اهداف و عوامل تاثیر گذار در اشتیاق به دنبال کردن یک برنامه خاص صحبت می کند. در اکثر موارد SOP به شکل یک مقاله کوتاه ارائه می گردد، اما در برخی از دانشگاه ها به شکل سئوالی می باشد. SOP بخش مهمی از درخواست برای پذیرش در یک برنامه خاص است.

انگیزه نامه تحصیلی

اهمیت انگیزه نامه تحصیلی چیست؟       

انگیزه نامه بخش مهم و تعیین کننده درخواست بوده و به تیم بررسی کننده امکان می دهد تا به ارزیابی زتدگی، اهداف شغلی، باورها، سطح دانش و نگرش متقاضیان بپردازد. به طور خلاصه، SOP نگارش شده به شکل موفقیت آمیز چشم انداز درستی از شخصیت کلی متقاضی را ترسیم می کند. این نامه فرصتی فراهم می کند تا کمیته پذیرش با هدف متقاضی آشنا شده و این فرد را از بین سایر متقاضیان انتخاب کند. در پروفایل های آکادمیک ضعیف، SOP می تواند از طریق ارائه اهداف و آرزوها نقاط ضعف پروفایل های آکادمیک را پوشش دهد. در واقع به کمک SOP و با استفاده از مهارت های نگارشی می توان عقاید و تفکرات خود را به کمیته پذیرش ارائه داد.   

مواردی که می بایست در SOP گنجانده شوند

 المان های خیاتی و مهمی وجود دارند که می بایست در SOP وجود داشته باشند این المان ها عبارتند ار:

  • سوابق شخصی
  • سوابق مالی
  • جزئیات آکادمیک
  • تجربه شغلی (تمام وقت/پاره وقت، داوطلبانه)
  • اهداف کوتاه و بلندمدت
  • دلایل علاقه به ادامه تحصیل در این دانشگاه خاص
  • دلایل علاقه به رشته انتخابی
  • فعالیت های فوق برنامه
  • کارهای مطالعاتی به چاپ رسیده
  • علائق، سرگرمی ها
راهنمای نوشتن انگیزه نامه

نحوه نگارش یک SOP خوب

در این قسمت سه مرحله اصلی و مهم نگارش یک SOP خوب را بیان می کنیم:

1. نوشتن یک داستان خوب

اغلب متقاضیان از قالب های آماده موجود در اینترنت برای نگارش SOP استفاده می کنند. استفاده از شکل داستان گونه و در عین حال رسمی جهت ارائه نظریات، علائق، انگیزه ها، دلایل باعث تمیز یک SOP از سایر SOP های خسته کننده و یک شکل می شود. فضای داستان گونه و در عین حال رسمی SOP به دلیل جذابیت بیشتر برای خواننده، باعث می شود تا شانس پذیرش درخواست افزایش یابد. برای نوشتن SOP خوب باید به اندازه کافی وقت گذاشت برای این منظور به شش تا هشت هفته زمان نیاز است.

2. تمرکز بر روی نگارش

در این مرحله می بایست بر روی آموخته ها و دانش کسب شده طی مراحل آموزشی و تجربه درصنعت تمرکز شود. هنگام نگارش متن SOP باید کمتر از واژگان تخصصی استفاده شود. از شفافیت و روانی متن در قسمت مقدمه و نتایج اطمینان حاصل گردد. همچنین از ترتیب زمانی معکوس برای نوشتن SOP استفاده شود.

3. بازنگری متن قبل از ارسال

بررسی متن نوشته شده قبل از ارسال امری الزامی است. در واقع ابتدا می بایست پیش نویسی تهیه و سپس بازنگری تصحیح جریان نوشتاری، واژگان، خطاهای موجود در جملات، حذف جملات بلند و اصلاح مشکلات گرامری مختلف انجام شود. استفاده از نظر استاد، مشاور آموزشی یا افراد با تجربه در این زمینه می تواند نقش مهمی در به بهبود کیفیت SOP داشته باشد. قبل از ارسال SOP می بایست از صحت نوشتاری و بررسی مجدد متن نوشته شده اطمینان حاصل گردد. 

نوشتن انگیزه-نامه تحصیلی

ده نکته برای نگارش موفقیت یک انگیزه نامه موفق

1. تمرکز بر روی اطلاعات اصلی و بازنگری آن

2. اجتناب از پرداختن به جزئیات مالی، به ویژه برای دریافت بورسیه تحصیلی

3. پرهیز از ارائه جزئیات بی اهمیت مربوط به سابقه شغلی مانند گرمای هوا، سرد بودن آب و ....

4.    عدم استفاده بیش از حد از یک کلمه یا عبارت خاص

5.عدم به کارگیری کلمات و جمله های مبالغه آمیز برای ادای احترام

6. پرهیز از استفاده زیاد از واژه های تخصصی و فنی

7. پرهیز از دروغ گفتن و عدم صداقت در نگارش

8. عدم استفاده از فونت های عجیب و خاص

9. عدم نگارش به گونه مبتدیانه

10. اجتناب از به کارگیری جملات طنز یا همراه با شوخی در متن نامه 

ترجمه حرفه ای انگیزه نامه تحصیلی

در صورتی که در نگارش متون انگلیسی حرفه ای هستید، انگیزه نامه خود را مستقیما به زبان انگلیسی نگارش نمایید. در غیر این صورت، انگیزه نامه را با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد به فارسی نوشته و با چند بار بازخوانی آن را به بهترین حالت ممکن نگارش کنید.
سپس ترجمه انگیزه نامه خود را به یک مترجم حرفه ای بسپارید تا بتواند تمام ظرافت های مد نظر شما که در متن فارسی با تامل و دقت اورده اید را به صورت حرفه ای و در حد نیتیو به انگلیسی ترجمه نماید.
سایت ترجمه تخصصی البرز با قدمتی طولانی در عرصه ترجمه متون تخصصی کلیه رشته های دانشگاهی، می تواند گزینه مناسبی برای ترجمه انگیزه نامه شما از فارسی به انگلیسی باشد. ما از مترجمان حرفه ای استفاده می کنیم که با ظرافت های نگارش یک انگیزه نامه تحصیلی نیز به خوبی آشنا هستند.


تعداد بازدید : 1238

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

ثبت سفارش جدید