مقاله ISI چیست؟

در پاسخ به این پرسش که مقاله ISI چیست می توان گفت مقاله ISI مقاله ای است که در یک مجله ISI به چاپ رسیده باشد و در این نوشتار قصد داریم توضیح مختصری در مورد مجلات ISI ارائه نماییم. ثبت سفارش ترجمه

توضیحی در مورد مقاله ISI و چگونگی تشخیص ISI بودن یا نبودن مقاله

در مبحث انواع مقاله، انواع مقالات را از نظر ماهیت مورد بررسی قرار دادیم و در این قسمت ابتدا به طور مختصر توضیح می دهیم که منظور از عبارت "مقاله ISI" چیست و سپس در مورد اینکه از کجا باید فهمید که مقاله ای ISI می باشد یا خیر، سخن می گوییم و در نهایت به این پرسش پاسخ خواهیم داد که ارزش گذاری مجلات ISI بر چه مبنایی می باشد.

منظور از مقاله ISI چیست؟

اساسا منظور از مقاله ISI، مقاله ای است که در یک مجله ISI به چاپ رسیده باشد. بنابراین باید ببینیم که مجله ISI چیست. گسترش روز افزون علوم و فناوری های جدید، لزوم توجه به معیارهای ارزش دهی به تحقیقات، پژوهش ها و مجلات را ناگزیر می سازد. از کجا باید متوجه شد که نتایج تحقیقاتی ارائه شده در یک مقاله،  از چه جایگاه علمی برخوردار است؟ آیا مطالب علمی مندرج در یک مقاله قابل اعتماد می باشد یا خیر؟

بدون تردید وجود یک مرجع ارزیابی بی طرف که هم نیازهای استفاده کنندگان را به بخوبی شناسائی نماید و از طرفی دیگر  نقاط ضعف و قوت منتشرات علمی و پژوهشی در زمینه های مختلف را ارزیابی نماید، می تواند راهگشای خوبی برای پژوهشگران باشد. چند موسسه در جهان به نمایه سازی مجلات علمی اشتغال دارند. این موسسه‌ها با تعیین استانداردهای مختلف و دنبال کردن این استانداردها در مجلات منتشر کننده مقالات علمی، به نوعی اسباب سنجش فعالیت‌های علمی در حوزه‌های مختلف علمی را فراهم می‌کنند. یکی از این موسسات که به طور نسبی از اعتبار و شهرت بیشتری برخوردار است، ISI است که مخفف حروف اول موسسه Institute for Scientific Information  می باشد. این موسسه بخشی از موسسه " تامسون رویترز" است. به عنوان جمعبندی می توان گفت که ISI در واقع يك مرجع تعيين استاندارد و معتبر بودن نشريان علمي در سراسر جهان است بدين معنا كه صلاحيت نشريات مختلف در زمينه هاي ياد شده بررسي شده و در صورت داشتن اعتبار علمي و رعايت اصول فني چاپ نشريه، در ليست نشريات اين موسسه قرار مي گيرد. بنابراین مجلاتی که در لیست مجلات این موسسه قرار می گیرند به مجلات ISI مشهور هستند و اگر مقاله ای در چنین مجلاتی به چاپ رسد، مقاله ISI می باشد و چنین مقالاتی دارای اعتبار علمی می باشند.

چگونه تشخیص دهیم مجله ای ISI  می باشد یا خیر؟

همانطور که عنوان شد ملاک ISI بودن یا نبودن یک مجله قرار گرفتن نام آن مجله در فهرست مجلات موسسه تامسون رویترز می باشد. بنابراین برای بررسی اینکه مجله ای ISI می باشد یا خیر می بایست به وبسایت این موسسه مراجعه نمود و نام مجله و یا شاپا مجله( ISSN) را جستجو نمود. در صورتی که نام مجله در نتایج جستجو نمایش داده شود، مجله مورد نظر شما جزو مجلات ISI می باشد. با توجه به این که ISI بودن یا نبودن یک مجله همیشگی نیست و با ارزیابی سالانه ای که این موسسه انجام می دهد ممکن است مجلاتی جدید به این فهرست اضافه شوند و یا مجلاتی حذف شوند، حتما به وبسایت تامسون رویترز مراجعه نموده و نام و یا ISSN مجله را جستجو نمایید. آدرس سایت تامسون رویترز برای جستجوی نام مجله:

http://mjl.clarivate.com/

بهتر است به جای نام مجله، ISSN مجله را جستجو نمایید.

رتبه بندی مجلات ISI بر چه اساسی است؟

تا کنون متوجه شدیم که مجلات یا ژورنال های ISI مجلاتی هستند که در لیست مجلات موسسه تامسون رویترز قرار دارند و این مجلات، مجلات معتبری هستند. اما ایا همه مجلات ISI داری اعتبار یکسانی هستند و بین آن ها تفاوتی نیست. مسلما جواب این پرسش این است که همه مجلات ISI از نظر اعتبار در سطح یکسانی قرار ندارد و برخی مجلات معتبرتر از مجلات دیگر هستند. اما ملاک رتبه بندی مجلات ISI چیست؟ ملاکی که موسسه تامپسون رویترز برای ارزش دهی به مجلات ISI استفاده می کند، ایمپکت فاکتور (IF) و یا ضریب تاثیر نام دارد و به صورت میانگین تعداد دفعاتی که به مقالات یک مجله در دو سال قبل رفرنس داده شده است، تعریف می گردد. بالاتر بودن ایمپکت فاکتور یک مجله بدین معناست که مقالات این مجله به طور میانگین توسط مقالات بیشتری مورد ارجاع قرار گرفته اند و بنابراین این مجله در بین محققان از اعتبار بیشتری برخوردار بوده است و بیشتر مورد استناد قرار گرفت است.

در صورتی که تمایل به ترجمه مقاله فارسی خود دارید و قصد دارید مقاله خود را به انگلیسی ترجمه کرده و در مجلات ISI به چاپ رسانید، می توانید از خدمات ترجمه مقالات ISI موسسه ترجمه البرز بهره جویید.


تعداد بازدید : 79200

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

نظرات کاربران به این صفحه

*
*
بسیارتوب
*
*
راهگشای خوبی برای خوانندگان و استفادکنندکان خواهد بود.مطالب مختصر، مفید و کاربردی می باشد سپاس
*
*
بسیار مختصر ، مفید و عالی
*
*
بسیار عالی سپاسگزارم
*
*
خیلی خوب ممنون
*
*
مختصر، مفید و کاربردی. ممنون از شما
*
*
عالی بود توضیحاتتون
*
*
عالی بود توضیحاتتون
*
*
احسنت عالی بود. ممنون
*
*
سلام. خیلی ممنون استفاده کردیم
*
*
سلام. این مجلات مقالات علمی هم قبول میکنن یا فقط مقالات پژوهشی رو قبول دارن؟
*
*
عالي بود .خيلي متشكرم

ثبت سفارش جدید