تعریف ایمپکت فاکتور و روش یافتن ایمپکت فاکتور یک مجله

در این متن ابتدا ایمپکت فاکتور تعریف می شود و سپس در مورد نحوه یافتن ایمپکت فاکتور یک مجله توضیح داده می شود ثبت سفارش ترجمه

تعریف ایمپکت فاکتور

ایمپکت فاکتور یک عدد است که این عدد معیاری از میانگین استنادها به مقالات منتشر شده در یک مجله می باشد. طریقه محاسبه ایمپکت فاکتور به این صورت می باشد : تعداد کل استناد ها به کل مقالات یک مجله در یک دوره 2 ساله محاسبه می گردد. این عدد بر تعداد کل مقالات چاپ شده در این مجله در همان دوره 2 ساله تقسیم می شود و عدد حاصله را ایمپکت فاکتور یا ضریب تاثیر(IF) مجله می نامند. در واقع مفهوم این عدد این است که مقالات یک مجله به چه میزان مورد استناد قرار گرفته اند و بالاتر بودن ایمپکت فاکتور یک مجله نسبت به یک مجله دیگر به این معناست که به طور میانگین مقالات منتشر شده در آن مجله بیشتر مورد ارجاع مقالات دیگر قرار گرفته اند. ایمپکت فاکتور تنها برای مجلات ISI محاسبه می گردد و به طور کلی می توان گفت مجلات با ایمپکت فاکتور بالاتر، اعتبار بیشتری را دارا می باشند.

چگونه ایمپکت فاکتور یک مجله را بیابیم؟

به طور کلی ناشران معتبر همچون ساینس دایرکت، اشپرینگر، IEEE، امرلند، وایلی و ... ایمپکت فاکتور مجلات خود را در صفحه مربوط به مجله درج نموده اند. کافی است به صفحه مجله مورد نظر وارد شده و ایمپکت فاکتور مجله را مشاهده کنید. به عنوان مثال برای دستیابی به ایمپکت فاکتور مجلات سایت ساینس دایرکت می توانید عنوان مجله را در بخش جستجو وارد کنید و سپس روی نتیجه جستجو کلیک نمایید تا وارد صفحه مجله شود و سپس روی About the journal کلیک نمایید و در ستون سمت چپ ایمپکت فاکتور مجله و همچنین میانگین ایمپکت فاکتور مجله در 5 سال گذشته را مشاهده نمایید.

همچنین سایت هایی نیز وجود دارند که می توانید ایمپکت فاکتور مجله مورد نظر خود را در آن ها بیابید.

www.scimagojr.com

www.bioxbio.com

www.citefactor.com

در انتهای صفحه نیز فایل PDF حاوی نام مجلات و ایمپکت فاکتور آن ها پیوست شده است. توجه فرمایید که ایمپکت فاکتور های اعلام شده برای سال 2017 می باشد.

آیا ایمپکت فاکتور بالای یک مجله به معنای اعتبار بیشتر مقالات آن مجله است؟

همان طور که در ابتدای این نوشتار عنوان شده ایمپکت فاکتور معیاری برای ارزش دهی به مجلات میباشد و لذا ایمپکت فاکتور مربوط به تک تک مقالات نمی باشد و یک میانگین است. به عنوان مثال بسیار شندیده ایم که عنوان می شود: من مقاله ای با ایمپکت فاکتور فلان دارم. در حالی که طرز صحیح بیان این جمله این است: من مقاله خود را در مجله ای با ایمپکت فاکتور فلان چاپ کرده ام. مراد از این بحث این است که  نمی توان گفت همه مقالات چاپ شده در یک مجله با ایمپت فاکتور بالاتر معتبرتر از همه مقالات چاپ شده در یک مجله با ایمپکت فاکتور پایین تر هستند. ممکن است به یک مقاله چاپ شده در مجله ای با ایمپکت فاکتور بالاتر هیج ارجاعی داده نشده باشد و به یک مقاله از یک مجله با ایمپکت فاکتور پاین تر 100 ها ارجاع داده شده باشد. بنابراین تعداد سایتیشن یا استناد به یک مقاله هم از پارامترهای مهم اعتباردهی به یک مقاله است البته استنادهای متقلبانه برخی محققان( همانند خوداستنادی بی دلیل، یا درخواست از دیگر محققان برای ارجاع دادن به مقاله خود و مواردی از این دست) هم بر قابل اعتماد بودن تعداد استنادها خدشه وارد می کند. به عنوان جمعه بندی می توان گفت مقالاتی که در مجلات با IF بالا چاپ می شوند به دلیل اینکه اولا محققان شاخص مقالات را داوری می کنند و ثانیا آن ها در داوری مقالات سخت گیر می باشند، از اهمیتی بیشتری برخوردار هستند. همچنین ترجمه مقالات ISI با ایمپکت فاکتور بالا نیز کاری دشوار و بسیار تخصصی است که موسسه ترجمه البرز سال هاست در این زمینه به مشتریان خود خدمات ارائه می نماید.


تعداد بازدید : 41627

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

نظرات کاربران به این صفحه

*
*
مفید بود

Skip Navigation Links صفحه اصلی > وبلاگ موسسه ترجمه البرز > آموزش مقاله نویسی > تعریف ایمپکت فاکتور و روش یافتن ایمپکت فاکتور یک مجله
ثبت سفارش جدید