سایتیشن (استناددهی) چیست؟ چطور citation مقاله را افزایش دهیم؟

در این مطلب در خصوص تعریف سایتیشن صحبت کرده و روش هایی جهت افزایش citation مقاله ارائه می گردد. ثبت سفارش ترجمه

سایتیشن (استناددهی) چیست؟

سایتیشن (citation) در لغت به معنای ارجاع یا رفرنس دادن است. به عبارت دیگر وقتی شما در مقاله خود و به خصوص در بخش مقدمه مقاله به سایر مقالات و کتاب ها رفرنس می دهید عملا میزان سایتیشن ان مقاله را افزایش می دهید. سایتیشن هر مقاله را می توانید در سایت گوگل اسکولار مشاهده نمایید. نحوه تشخیص اینکه تا به حال چند بار به مقاله ای رفرنس داده شده است به شرح زیر است:

برای اینکار به صفحه گوگل اسکولار مراجعه نمایید.

بعد از ورود به این صفحه شما می‌توانید عنوان مقاله را سرچ کنید یا اگر می‌خواهید تمام مقالات یک نفر را ببینید اسم فرد را سرچ کنید.

همانطور که در شکل زیر نشان داده شده می‌توانید تعداد سایتیشن به مقاله خود یا هر مقاله دیگری را از قسمت دایره قرمز رنگ مشاهده کنید.

سایتیشن

به عباراتی که دور ان خط کشیده شده است دقت فرمایید. این عبارت به این معنی ست که این مقاله توسط 3595 منبع دیگر مورد استناد قرار گرفته است و به ان رفرنس داده اند. اگر روی این عبارت کلیک نمایید میتوانید عناوین کل منابعی که به این مقاله رفرنس داده اند را مشاهده نمایید. همچنین می توانید این منابع را به ترتیب سال هم مشاهده کنید.

چند روش برای افزایش تعداد سایتیشن

علاوه بر بالا بودن ایمپکت فاکتور مجله، یکی دیگر از معیار های با ارزش بودن یک مقاله، تعداد سایتیشن آن است.  البته که دو موضوع را هم باید مد نظر داشت.

اول اینکه مقاله ای که اولین بار نکته علمی جدیدی کشف می کند و یا قدم های نخستین را در یک حوزه خاصی از علم بر میدارد قاعدتا تعداد سایتیشن ان نیز بالا خواهد بود. چراکه اکثر کارهای تحقیقاتی آتی به این مقاله رفرنس خواهند داد.

  نکته دوم تقلب های رایجی ست که برخی محققان انجام می دهند. همانند رفرنس دهی بی دلیل به مقالات پیشین خود، درخواست از سایر همکاران برای تبادل رفرنس دهی بین مقالاتشان و حتی دیده شده که داوران برخی مجلات در مرحله ریوایز مقاله برای چاپ مقاله از نویسنده درخواست می کنند که به برخی از مقالات آن ها ارجع دهند.

با همه این اوصاف تعداد ارجاعات به یک مقاله یکی از ملاک های با ارش بودن یک مقاله است. اما سایتیشن مقاله شما زمانی افزایش می‌یابد که علاوه بر بالا بودن کیفیت، در معرض دید محققان دیگر نیز قرار گیرد. با به کارگیری روش های زیر می توانید تعداد سایتیشن مقاله خود را بالا ببرید.

 ۱- شما می‌توانید مقالات جدید خود را به مقالات قبلی رفرنس دهید. البته فقط برای  مقالاتی که ازنظر محتوا با هم مرتبط باشند.

۲- انتخاب دقیق کلمات کلیدی، این کلمات را طوری انتخاب کنید که وقتی محققان دیگر در حوزه تحقیقی شما جستجو می‌کنند مقاله شما جزو اولین‌های ظاهر شده در پایگاه جستجوی داده باشد.

۳- تکرار کلمات و عبارات کلیدی به صورت مکرر در عنوان و چکیده مقاله، احتمال قرارگیری مقاله شما در بالای لیست موتور جستجو را افزایش می‌دهد. با این کار می‌توانید احتمال دیده شدن مقاله را افزایش دهید.

۴-از قالب و شکل مشخصی برای نام خود در همه ی مقالاتتان استفاده کنید. اگر از یک نام یکسان در تمامی مقالات خود استفاده کنید می‌توانید یافتن مقالاتتان را برای دیگران راحت‌تر کنید.

۵-مطمئن شوید که اطلاعات شخصی شما کاملا درست است. نام و سمت دانشگاهی‌تان را درنوشته‌هایتان به‌ دقت چک کنید.

۶- مقاله‌تان را در دسترس عموم قرار دهید. یکی از بهترین روش‌ها برای این‌کار عضویت در شبکه‌های اجتماعی مانندFacebook  ،Twitter   ،Academia.edu  ،ResearchGate  ،Mendeley   است.

۷- با ارسال مقاله‌تان را به کنفرانس‌ها باعث بیشتر دیده شدنش شوید.

۸- تحقیقات خود را به‌طور فعالانه‌ای ارتقاء و افزایش دهید و با سایر محققان در مورد مقاله خود صحبت کنید، حتی با کسانی که در حوزه مطالعاتی شما کار نمی‌کنند.

۹- یک کپی از مقالات و تحقیقات خود را به محققانی که ممکن است به این حوزه علاقه‌مند باشند، ایمیل کنید.

۱۰- یک وبلاگ یا وب‌سایت ایجاد کرده و آن را به پژوهش خود اختصاص دهید تا بتوانید کارهای تحقیقی خود را در آنجا به اشتراک بگذارید.


تعداد بازدید : 9033

نظرتان در مورد این وبلاگ چیست؟

Skip Navigation Links صفحه اصلی > وبلاگ موسسه ترجمه البرز > آموزش مقاله نویسی > سایتیشن (استناددهی) چیست؟ چطور citation مقاله را افزایش دهیم؟
ثبت سفارش جدید